סיבים תזונתיים, הטבע לשירותך

(0)
לדרג

על הרוח והשמש, על המשל ועל הנמשל, איך לגרום לגוף לתפקד כראוי ולמה אסור להרגיל את המעיים לעזרה מבחוץ

מאת: הדרך המשמעותית ביותר שבעזרתה תצליחו להשפיע על פעילות המעיים שלכם, יחד עם תפקודם התקין, היא על ידי הוספה של מרכיבים חשובים מאד במזון הנקראים סיבים תזונתיים. הסיבים: דגנים מלאים, לחם חי, לחם שיפון, אורז מלא, גרנולה, קוואקר ומאכלים דומים.

הדרך המשמעותית ביותר שבעזרתה תצליחו להשפיע על פעילות המעיים שלכם, יחד עם תפקודם התקין, היא על ידי הוספה של מרכיבים חשובים מאד במזון הנקראים סיבים תזונתיים.

סיבים תזונתיים - השמש מול הרוח

משל עתיק מספר על הרוח והשמש שהתערבו ביניהן מי יותר חזקה ומי מביניהן תצליח לגרום לאדם שהלך בשביל להוריד את מעילו. הרוח נשפה ונשבה, והאדם הידק אליו את מעילו. הרוח נשפה בכוח רב יותר אולם האדם רק הידק עוד יותר את מעילו לגופו. כשראתה הרוח שלא תוכל להוריד לאיש את המעיל, פינתה את מקומה לשמש. השמש פיזרה בעדינות את העננים בשמיים והחלה לחמם את אדמה. האדם החל התחמם לאט לאט ולאחר זמןמה הוריד את מעילו.

מי שמנסה להשתמש בחומרים משלשלים כדי להילחם בעצירות, מנסה בעצם את שיטת הפעולה של הרוח, והמעיים יגיבו בדיוק כמו האדם שהידק את מעילו. התוצאה עלולה להיות חיפוש של משלשל חזק יותר ויותר, עד שהרפלקס הטבעי של מערכת העיכול עלול "ללכת לאיבוד" ולא תהיה יותר יציאה ללא עזרה מבחוץ. זו הסיבה שלא כדאי להשתמש לאורך זמן בכדורים משלשלים, וגם בתכשירים טבעיים שעשויים מצמחים חזקים מאד כמו סנה ואלווורה, כדי לא להרגיל את המעיים לעזרה מבחוץ.

דרך אחרת, שאמנם לא נותנת תוצאות מהירות כמו התכשירים המשלשלים, אבל איננה גורמת נזק למערכת העיכול, היא הוספת סיבים תזונתיים לתפריט היומי. פעולתם של הסיבים אינה מביאה לתוצאות מיידיות אולם היא בריאה מאד ולטווח הארוך משפרת מאד את תפקוד מערכת העיכול.

הסיבים נמצאים רק במזון הבאים מהצומח ובעיקר בקליפות שלהם, כלומר בירקות, פירות ובדגנים, במיוחד בדגנים המכילים "קליפות" והנקראים דגנים מלאים. דגנים מלאים נמצאים למשל בלחם שעשוי מחיטה מלאה, כוסמת, בורגול וקטניות. הסיבים אינם מתעכלים בגוף, ומה שלא מתעכל, גם לא תורם קלוריות ואינו משמין.

התכונה המייחדת את הסיבים וגם עוזרת לנו בתהליך העיכול היא יכולתם המופלאה של הסיבים לספוח אליהם נוזלים וכתוצאה מכך להגדיל את נפח גוש המזון הנמצא בקיבה. הגדלת הגוש עוזרת לדחוף אותו החוצה יותר בקלות ויותר במהירות, ובגלל התוכן הנוזלי שלו, היציאה הופכת להיות קלה יותר ומאומצת פחות.

בנוסף לעזרה בהסדרת פעילות מערכת העיכול, הסיבים עוזרים לנו בדרכים נוספות. לכל מי שמעוניין לרזות, סוג מסוים של סיבים עוזר להאט את זמן העיכול ובכך גם לתרום לתחושת השובע, ומה שחשוב מאוד מבחינה בריאותית: הסיבים עוזרים להאט את זמן הספיגה של המרכיבים שבמזון לדם, כמו סוכר למשל. תוספת סיבים לארוחה מאיטה את מעבר הסוכר לדם וגורמת לעליית רמת סוכר מתונה יותר בדם. בנוסף, תזונה עתירת סיבים יכולה לעזור בהורדת הכולסטרול בדם ובמיוחד הכולסטרול ה"רע".

10 הגדולים של הסיבים

הסיבים שכדאי להוסיף לתזונה היומית שלנו הם בעיקר אלה המצויים בדגנים המלאים, לחם חי, לחם שיפון, אורז מלא, גרנולה, קוואקר ומאכלים דומים. גם פירות יבשים, שקדים ואגוזים, עשירים מאד בסיבים וגם ירקות כמו כרוב, סלרי, ברוקולי, ובמיוחד סלק. אפשר גם להוסיף סובין במרוכז ליוגורט או ללבן, והכמות המומלצת היא כף אחת ליום. הסיבים שעוזרים בהאטת מעבר הסוכר לדם נמצאים בעיקר בקטניות כמו שעועית לבנה, פולי סויה, עדשים, פול וגרגרי חומוס.

ואם זה לא עוזר?

למי שסובל מבעיות עצירות לאורך זמן, קיימים תכשירים המבוססים על סיבים מרוכזים מצמח בשם פלנטגו, שהזרעים שלו נקראים פסיליום. יש מוצרים רבים המבוססים על הפסיליום, הם מומלצים על ידי הרופאים ואינם גורמים לנזק למערכת העיכול, גם לא אחרי שימוש לטווח ארוך. בכל מקרה, לפני שלוקחים תכשירים מרוכזים כאלו, צריך להתייעץ עם רופא או דיאטנית במידה ואתם לוקחים תרופות או סובלים ממחלה כלשהי.

לסיכום, על מנת לטפל בבעיית העצירות בצורה יסודית, יש להתאזר בסבלנות. חשוב להבין שכדי "לחנך את המעיים מחדש" יש צורך בזמן, משום שהמעי צריך לשכוח את ההרגלים שהחזיק בהם שנים רבות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום