קדחת הנילוס המערבי - כל התשובות

(0)
לדרג

בהלת קדחת הנילוס המערבי. מהי המחלה, איך נדבקים בדיוק ומהם סימני המחלה

המחלה כבר ידועה לעולם הרפואה מזה זמן רב, אולם התפרצות של הנגיף בניו יורק גרם לבהלה המונית. מהי בדיוק קדחת הנילוס המערבי - פרופיל רפואי

קדחת הנילוס המערבי, בשמה הרפואי "WNV", פרצה לתודעת החברה המערבית בעקבות התפרצות המחלה לפני כשנה בארצות הברית. המחלה פרצה באזור קווינס שבעיר ניו-יורק ובמהלך ההתפרצות זוהו 62 חולים שנדבקו בקדחת, מתוכם נפטרו שבעה חולים. מרבית החולים זוהו בתוך רדיוס של כעשרה ק"מ בלבד ושירותי הבריאות יחסו את פריצת המחלה לעופות נודדים שהעבירו את המחלה על ידי עקיצות יתושים.

ההתפרצות נמשכה כחודשיים ולוותה בפעילות רבה של הרשויות, בין השאר ריסוס מסיבי ואין ספור כתבות בתקשורת בנושא המחלה. מיליוני אנשים רותקו לבתיהם ובוטלו אירועי תרבות שתוכננו מחוץ למבנים סגורים. החולה האחרון זוהה באמצע חודש אוקטובר וזאת בשל ההנחה כי ההתפרצתו נבלמה בשל שינוי מזג האוויר והריסוס הנרחב נגד יתושים.

.

מהי קדחת הנילוס ?

קדחת הנילוס המערבי אינה מחלה נדירה או חדשה וישנם אזורים רבים בהן היא שכיחה במיוחד. המחלה אובחנה במזרח התיכון, באפריקה, בדרום-מערב אסיה ואפילו בחלקים מסוימים באירופה אך בארצות הברית אובחנה המחלה לראשונה בשנת 1999.

המחלה תוארה לראשונה בשנת 1937 באזור הנילוס המערבי באוגנדה, באישה עם מחלת חום, ומכאן שמה של הקדחת. המחלה נגרמת על ידי וירוס המתרבה בגופו של בעל חיים נגוע, כגון ציפורים וסוסים, והוירוס עובר לגופו של היתוש כאשר זה עוקץ את הציפור או החיה החולה. המחלה מועברת לאדם שנעקץ על ידי היתוש. המחלה לא מדבקת מאדם לאדם וככל הנראה גם לא ישירות מציפור או חיה חולה. יחד עם זאת, ההמלצה היא לטפל בזהירות ובכפפות בבעלי חיים שמתו ונחשדים כמי שמתו מהמחלה.

מה הסימנים ?

בדרך כלל מדובר במחלה לא קשה. תתכן הדבקה ללא סימני מחלה כלל או סימני מחלה הדומים לשפעת. עלולים להופיע חום, כאבי שרירים, הגדלת בלוטות לימפה, דלקת עיניים ופריחה. בחלק קטן מהמקרים מתפתחת דלקת קרום המוח או אנצפליטיס, דלקת ברקמת המוח. אז יתכנו כאבי ראש, הקאות ואף ערפול הכרה.
בשכיחות נמוכה, הוירוס עלול לגרום לתמותה בעיקר אצל קשישים ואנשים בעלי מערכת חיסון פגועה. אולם יש לזכור שאוכלוסיה זו, בעיקר עם מחלות נוספות ברקע, היא בסכנה לסיבוכים גם ממחלות "שגרתיות" כמו שפעת או דלקת ריאות.

איך מטפלים ?

אין טיפול ממוקד בוירוס הנילוס המערבי והטיפול מתמקד בטיפול בסיבוכים אם וכאשר הם קורים. מתנהלים מחקרים רבים המעלים את האפשרות לשימוש בתרופות אנטי וירליות (נגד וירוסים) אשר כבר קיימות בשוק אולם בשלב זה בהצלחה מוגבלת בלבד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום