מניעת אסתמה ע"י גורמים סביבתיים

(0)
לדרג

אסתמה מושפעת מגנטיקה אך גם מגורמים סביבתיים. מחקר חדש תומך בתאוריה הגורסת כי חשיפה מוקדמת לילדים אחרים מקנה הגנה מפני התפתחות אסתמה

מאת: מערכת zap doctors
רקע

אסתמה היא המחלה הכרונית השכיחה ביותר בילדות, ופוגעת בכ-12% מהילדים בארה"ב. שכיחות המחלה גוברת בעשורים האחרונים ותאוריות רבות פותחו בנוגע לגורמים לכך. אחד ההסברים האפשריים נוגע לתאוריית ההיגיינה "hygiene theory", בה נאמר כי העובדה שפעוטות חשופים לפחות מחלות ילדות גורמת לשכיחות אסתמה גבוהה יותר. מטרת העבודה הנוכחית, שפורסמה בגיליון דצמבר של Journal of Pediatrics היתה לבחון האם כניסה מוקדמת של פעוטות למסגרת חינוכית משפיעה על שכיחות האסתמה בילדות.

שיטות

החוקרים מארה"ב עקבו אחרי 939 ילדים מהלידה ועד הגיעם לגיל 15 שנים. מדי שנה וחצי נוצר קשר עם ההורים שרואיינו, ועל בסיס נתונים אלה נעשה עיבוד סטטיסטי. הילדים חולקו לשתי קבוצות: חשיפה מוקדמת לילדים אחרים (כניסה לפעוטון לפני גיל 15 חודשים) וחשיפה מאוחרת לילדים אחרים (כניסה למסגרת חינוכית בגיל 16-36 חודשים). ההבדל בין שכיחות האסתמה בגיל 15 בשתי הקבוצות חושב בעזרת ניתוח סטטיסטי של logistic regression.

תוצאות

ילדים שהוכנסו למסגרת חינוכית בגיל מאוחר נמצאים בסיכון מוגבר לסבול מאסתמה בגיל 15 (p<0.05).

ככל שמספר הילדים במסגרת החינוכית גדול יותר, כך הסיכוי לסבול מאסתמה בגיל 15 קטן (p<0.05).

לא נמצא קשר בין כמות מחלות חום ונשימה מהן סבלו הפעוטות לבין הסיכוי לפתח אסתמה בגיל 15 שנים.

מסקנה

המחקר הנוכחי תומך בתאוריה הגורסת כי חשיפה מוקדמת לילדים אחרים מקנה הגנה מפני התפתחות אסתמה בגיל מבוגר.

הערה אישית

אין ספק כי אסתמה היא מחלה מולטיפקטוריאלית המושפעת מגנטיקה אך גם מגורמים סביבתיים. על אף שכבר נטען בעבר שיש קשר בין חשיפה לילדים בגיל צעיר לבין הגנה מפני אסתמה, העבודה הנוכחית מעניינת בגלל המדגם הגדול ותכנון המחקר הקפדני. ההחלטה האם לשלוח את הפעוט למסגרת בגיל צעיר תלויה בגורמים אישיים ושיקולים מורכבים של העדפה אישית, שיקולים כלכליים וסוציאליים ואין בידינו מספיק מידע כדי להמליץ למשפחות כיצד לנהוג. מצד שני יש בידינו כעת נתונים מספיקים כדי להצביע על יתרונות החשיפה המוקדמת לילדים.

לתקציר המחקר - לחצו כאן.
לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום - הקליקו כאן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום