"הנחש"

(0)
לדרג

"מערכת היחסים" בין הנחש לאדם הייתה מאז ומתמיד מלאה בניגודים: פיתוי וחשש, הערצה ופחד.מאז ומעולם זוהה סמל זה עם הרפואה, מה המקור לכך מניין נובע הדבר?

"מערכת היחסים" בין הנחש לאדם הייתה מאז ומתמיד מלאה בניגודים: פיתוי וחשש, הערצה ופחד. הנחש הינו סמל החוכמה, עורמה והתחדשות, הנובע מתכונתו להשיל עורו ולהתחדש. הארס קטלני אך המשמש גם לריפוי. מאז ומעולם זוהה סמל זה עם הרפואה, מה המקור לכך מניין נובע הדבר?

הנחש בתנ"ך

בספר בראשית מופיע הנחש לראשונה בהקשר של פיתוי, ומדיח למעשים רעים
"והנחש היה ערום מכל חית השדה".
בספר במדבר פרק כ"א נקשר לראשונה הנחש למעשה רפואי: עם ישראל מלא טענות למנהיגו משה (כמו בימינו) על הדרך בה הוא מוליכם וכעונש אלוהים משלח בהם נחשים אשר ממיתים רבים מהם. כאשר העם מתעשת ומבקש סליחה ומרפא אלוהים מייעץ למשה לבנות פסל של נחש ואז "ויעש משה נחש נחושת וישמהו על הנס והיה כל הנשוך ויראה אותו וחי" - הנה לכם נס רפואי !

הנחש במיתולוגיה היוונית:

במיתולוגיה היוונית אפולו נחשב לאל הרפואה, בנו של אפולו - אסקלפיוס שאף הוא היה אל נחשב כרופא דגול. מסופר כי הצליח להקים לתחייה אדם אשר הומת על ידי זאוס אבי האלים. אסקלפיוס הופיע תמיד מצויד במוט ובנחש. היפורקרטס - אבי הרפואה אשר הפך את המקצוע מפולחן למדע מציין בשבועת הרופא אשר חיבר:
"אני נישבע באפולו האל ובאסקלפיוס הרופא כי....."

מאז יוון העתיקה נעשה סמל הנחש לסמל הרפואה ואומץ על ידי ארגונים רפואיים בכל העולם: בשנת 1818 - נקבע סמל הנחש כסימלו של חיל הרפואה האמריקאי.
בשנת 1868 - קבע את סמל הנחש כסימלו חיל הרפואה המלכותי האנגלי.
איגוד הרופאים העולמי קבע את סמל הנחש כסימנו בשנת 1956.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום