PILONIDAL SINUS - מורסה בעצם הזנב

(13)
לדרג

מהי "מחלת נהגי הג'יפ" וכיצד ניתן לטפל בה, והאם היא תוצאה של שרידי בלוטות מימים עברו, לכשכש בעצם

מאת: מורסה בעצם הזנב הינה מעין כיס עם פתח מפריש המופיע באזור הגב התחתון. בכתבה זו נבין יותר מהי המחלה, מהם דרכי הטיפול והאבחון שלה.
הגדרה

תופעה זו תוארה לראשונה ב- 1847 . כיס זה מופיע בגברים ונשים עם שיער רב באזור ומכיל בתוכו שיער, מכאן נובע השם שניתן:
PILUS = שיער, NIDUS=כיס.
בתקופת מלחמת העולם ה- 2 , הבחינו כי יש עליה בשכיחות של התופעה בעיקר בחיילים שנסעו שעות רבות בכלי רכב צבאיים ואף כינו את המחלה "מחלת נוסעי הג'יפ". המחלה מופיעה במתבגרים ובצעירים לרוב עד גיל 25 יותר בגברים.
מרבית החולים הינם בעלי שיער שחור רב, וקיימת שכיחות של ליקויים מולדים בקצה עמוד השידרה.

התסמינים

המחלה מופיעה לרוב בצורה של מורסה (אבצס) - גוש שגדל ומכאיב באזור בגב התחתון קרוב לפי הטבעת. לאחר פתיחתו נותר אזור נוקשה רגיש עם פתח או מספר פתחים קטנים בעור המפרישים מוגלה או נוזל. לעיתים נותר רק גוש רגיש ללא פתח בעור.
הסיבות להתפתחות המחלה אינן ברורות וישנן מספר תיאוריות כגון שרידי בלוטות שקיימות בבעלי חיים והתנוונו אצל בני האדם, גדילה של שיער פנימה - תיאוריה שנובעת מהימצאות של שיער בתוך הכיס, חשוב לציין כי רק בכ- 50 אחוזים מהמקרים נמצא שיער בתוך חלל המורסה.
השיער הינו גוף זר בתוך חלל הכיס וגורם לגירוי וזיהום בתוכו. המחלה אינה ממאירה ודווחו רק מספר מועט של מקרים על התפתחות סרטן בקשר למחלה זו.
השכיחות המחלה בארה"ב הינה 26 מקרים לכל 100,000 תושבים. איבחון המחלה נעשה על פי הסיפור של החולה יחד עם בדיקה על ידי כירורג מומחה.

הטיפול

כאשר קיים מצב חריף של מורסה סגורה יש לבצע ניתוח חירום של פתיחת המורסה וניקוז התוכן בהרדמה מקומית, ולהמשיך בטיפול של שטיפת המקום וחבישה עד לריפוי הדלקת. לעיתים יש צורך במתן אנטיביוטיקה.
לפתרון המחלה יש צורך לבצע ניתוח נרחב יותר לרוב בהרדמה כללית או אזורית (אפידורלית) ולבצע כריתה נרחבת של כל האזור הנגוע.
ההחלמה לאחר ניתוח אורכת כשלושה עד ארבעה שבועות. ההצלחה לאחר ניתוח מגיעה ל- 90 אחוזים כתלות בסוג הניתוח .

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום