ניתוח אף: חשוב לשים לב

(0)
לדרג

אפה של קליאופטרה השפיע על ההיסטוריה - ומאז רבים טרודים במראה האף שלהם ופונים לניתוח פלסטי. אלא שמדובר בניתוח לא פשוט, שצריך ללמוד עליו מראש

רופא מנתח פלסטי ,מומחה לכירורגיה פלסטית
053-7932273 (מספר מקשר)

אחד הניתוחים הפלסטיים הפופולריים ביותר הוא ניתוח אף - ניתוח שעוברים אותו בנים ובנות מגיל העשרה, לאורך כל החיים. רבים טועים לחשוב שמדובר בניתוח פשוט, אבל למעשה זהו ניתוח סבוך. יש צורך במנתח פלסטי מומחה ובעל ניסיון כדי להבטיח תוצאות אופטימליות.

ניתוח אף: מה עושים במהלכו? מדוע הוא נחשב מורכב? באיזה גיל אפשר להתחיל? כל התשובות בדרך לשיפוץ האף - בכתבה שמונחת לכם מתחת לאף.

מדוע ניתוח אף נחשב לניתוח פלסטי פופולרי?

האף נמצא במרכז הפנים והוא איבר בולט המושך הרבה תשומת לב. האף משפיע על מראה הפנים וכשהוא איננו מתאים לפרופורציות הפנים שלנו, המראה האסתטי הכולל נפגע. נוכח סיבה זו וגם בשל ההנחה הרווחת (והמוטעית) שמדובר בניתוח פשוט, ניתוח אף הוא מאוד פופולרי.

אז זה לא ניתוח פשוט?

לא. ניתוח אף נחשב לניתוח פלסטי מורכב הדורש מיומנות רבה מאד מהמנתח שמבצע אותו. הוא אמנם נפוץ מאד ופופולרי, אבל אין בעובדה זו כדי להעיד על היותו ניתוח פשוט, כפי שרבים נוטים בשוגג להניח.

מה הופך ניתוח אף לניתוח מורכב? מדוע יש צורך במומחיות ובניסיון כדי לבצעו היטב?

בניתוח אף אנו מעצבים את שלד האף אבל הליך זה תלוי בתגובה של העור והריריות לשינויים המבוצעים. זאת ועוד, בחלק מהניתוחים יש גם צורך בהשתלות של סחוס. כשמתעורר צורך כזה, המנתח יוציא סחוס ממחיצת האף, מהאוזניים, או מהצלעות וישתיל אותם באף.
תוצאת הניתוח תלויה בעובי העור כשהשינויים בשלד מושפעים מסוג העור.

פעולה זו, על שלביה, נחשבת מורכבת מאוד ודורשת גם היא מיומנות רבה ביותר וניסיון רב. בנוסף לכך, פעמים רבות, עיצוב האף דורש עיצוב של חלקים אחרים בפנים, כדי לשמור על פרופורציות מתאימות. למשל, עיצוב הסנטר כאשר הוא מחוק, כדי ליצור פרופיל נכון מבחינה אסתטית. רק מנתח אף מיומן יידע לזהות מה נחוץ ומתי - ויעשה את הבחירות הנכונות.

לצד נזקים אסתטיים, עלול להיגרם גם חלילה נזק בריאותי. בהרבה ניתוחים פלסטיים באף, המנתח נוגע, מזיז, משנה או מסיר את המחיצה בין הנחיריים. אם פעולה זו לא נעשית בצורה נכונה ובמיומנות הנדרשת, עלולות להיווצר בעיות נשימה למנותח.

לפני שניגשים לניתוח יש לשים לב לבחירת מנתח מתאים. מנתח אף מיומן הוא בעל ידע, ניסיון, כלים ומיומנויות ובעל חוש אסתטי מפותח. חשוב לזכור ולהבין כי ניתוח אף הוא מלאכת מחשבת מאוד לא פשוטה ובהחלט צריך להבין ולדעת מה ואיך לעשות כדי שניתוח כזה יצליח.

מה קורה במהלך ניתוח אף?

במהלך ניתוח פלסטי באף, המנתח מעצב את האף ומעניק לו צורה חדשה. השינויים עשויים לכלול הצרת נחיריים, הורדת גיבנת (עצם האף עם בליטה), יישור גו האף, הצרת האף, קיצור אורכו של האף, עיצוב סחוסים ועוד. כאמור, לא אחת, הניתוח כולל גם עיצוב של סנטר, אוזניים או פעולות ניתוחיות נוספות הנחוצות לשם שיפור המראה הכולל של הפנים. כמובן שהדבר תלוי ברצון המנותח, בצרכים ובהמלצותיו ובחירותיו של המנתח.

ככלל, ישנן שתי שיטות המשמשות לביצוע ניתוח אף - השיטה הסגורה והשיטה הפתוחה.

בשיטת הניתוח הפתוחה, הניתוח כולל ביצוע חתכים פנימיים ברירית הנחיריים, שמתחברים זה לזה, באמצעות חתך חיצוני בעור של מחיצת האף. ניתוח זה נחשב יעיל ומומלץ כאשר הניתוח נעשה לצורך תיקון עיוות באף, או כשהטיפול מתמקד בקצה האף.

בשיטת הניתוח הסגורה, החתכים נעשים דרך ריריות הנחיריים ואין צלקות חיצוניות. שיטה זו מצריכה מיומנות רבה מאוד של המנתח שמבצע את כל הניתוח, למעשה, בהסתכלות הפוכה. זה הניתוח הטוב ביותר למרבית המקרים כי ניתן לעשות הכל בשיטה הסגורה, ובמקרים בהם יש צורך בניתוח מתקן אז קל יותר לבצעו אם הניתוח הראשון בוצע בשיטה הסגורה.

באיזה גיל אפשר לעבור ניתוח אף?

כאשר תהליך ההתבגרות מתקרב לשלב בו עצמות הפנים מפסיקות לצמוח. לרוב, אצל בנות זה קורה בערך כשנה לאחר קבלת המחזור ואצל בנים בערך מגיל 16. זהו השלב בו יש בשלות פיסית לתהליך. אבל בד בבד, יש לבדוק את המוכנות והבשלות הרגשית-נפשית ולוודא כי הנער או הנערה מבינים את הצפוי להם, מפנימים את משמעויות הניתוח, מוכנים להתמודד עם ההליך ותוצאותיו, אינם מפנטזים על תוצאות שאינן קיימות במציאות ויש להם מערך תמיכה מתאים.

ומה לגבי מבוגרים?

גם בוגרים ומבוגרים עוברים ניתוח אף. יש מנותחים בכל הגילאים, אם כי בגיל ההתבגרות, הניתוח מאד פופולרי. בעקרון, אין כל הגבלה בדבר היכולת לנתח אנשים בוגרים ומבוגרים, אם מצבם הבריאותי הכללי מאפשר זאת.

לסיכום, ניתוח פלסטי באף הוא ניתוח נפוץ שאפשר ונהוג לבצעו כבר בגיל ההתבגרות. עובדות אלה לא הופכות אותו לניתוח קל ופשוט. ההפך הוא הנכון: מדובר בניתוח מורכב, ואם הוא איננו מבוצע כיאות הוא עלול לגרום נזק אסתטי ובריאותי קשה לתיקון. הדרך למנוע מצב זה היא בחירת מנתח מיומן, בעל ותק וניסיון בניתוחי אף, היודע את מלאכתו, שהיא מלאכת מחשבת סבוכה ומורכבת.

ד"ר אבי וינברג הוא מומחה לכירורגיה פלסטית

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום