נקעים בקרסול

(0)
לדרג

נקעים בקרסול הינם הפגיעה השכיחה ביותר מבין פציעות הספורט. בסקירה זו נרחיב על האנטומיה של הקרסול, מנגנון הפגיעה והטיפול.

מבנה הקרסול

הקרסול הינו המפרק בין שתי עצמות השוק ( Tibia ו - Fibula ) לעצם הטלוס (Talus ) . במפרק זה מתרחשת עיקר תנועת הרגל כלפי מעלה ומטה. יציבות הקרסול מוקנית בחלקה על ידי המבנה הגרמי שהינו מעין מכתש ועלי המיוצב על ידי רצועות. אולם, יציבות זו איננה מספקת לאור העומסים הגבוהים המועברים דרך הקרסול ולכן קיימים גידים ורצועות סביב לקרסול המגינים עליו מפני נקעים. הרצועות בנויות סביב הקרסול, מחברות את העצמות ומונעות תזוזה מופרזת ונקעים.

מנגנון הפגיעה

נקעים בקרסול מתרחשים לרוב במסגרת פעילות ספורטיבית. הנקעים מחולקים על פי תנוחת הרגל בשעת הפציעה. התנוחה השכיחה ביותר הינה הטיית הקרסול כלפי מטה ופנימה (כלפי הרגל השנייה). כתוצאה מכך נפגעת בשני שליש מהמקרים הרצועה המחברת בין הטלוס לפיבולה בחלק החיצוני עליון של הרגל ( Anterior Talo Fibular Ligament) (ראה התרשים). בתלות בעוצמת הפגיעה רצועות נוספות נפגעות. הפגיעה יכולה להתבטא במתיחה או קרע חלקי/מלא של הרצועה. בעוצמות גבוהות יותר נגרם שבר בקרסול.

האבחנה

רובנו יודעים מנסיון לאבחן שנגרם נזק לקרסול. הכאב והנפיחות מהווים רמז דק.... השאלה היא אם המדובר בנקע או שבר. כשהמדובר בנקע חמור, האבחנה לעיתים קשה. מסיבה זו, אם הכאב והנפיחות חמורים מומלץ לפנות לרופא על מנת לבצע צילום רנטגן בכדי לשלול שבר.

הטיפול

על פי חומרת הפגיעה נקבע הטיפול. בנקעים שאינם חמורים בהם הרצועות נמתחו אך לא נקרעו, ניתן לטפל על ידי הרמת הרגל, קירור המקום וקיבוע על ידי תחבושת אלסטית. בנקעים חמורים יותר יש לעיתים צורך בגבס על מנת לקבע את האיזור ולתת לרצועות להתאחות באורך הנכון. רק לעיתים נדירות ביותר יש צורך בניתוח לטיפול בנקע.
לאחר נקעים חוזרים נוצרת לעיתים אי יציבות כרונית של הקרסול. זו גורמת לאי נוחות, כאבים והגבלה של הפעילות. לאחר בדיקה מקפת על ידי האורתופד הכוללת צילומים ולעיתים אף ארתרוסקופיה. בהתאם לסימפטומים יש לעיתים צורך בניתוח הכולל שיחזור של הרצועות הפגועות באמצעות אחדים מהגידים אשר נמצאים באיזור הקרסול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום