סכיזופרניה = פיצול אישיות ?

(0)
לדרג

מה בין המחלה הקולנועית (ד"ר ג'יקל ומר הייד) פיצול אישיות לבין הסכיזופרניה השכיחה הרבה יותר- כלום כמעט, בואו לקרוא

מאת: רבים חושבים כי סכיזופרניה ("שסעת") היא פיצול אישיות. שי קולין מפריך מחשבה נפוצה זו ומסביר מהי סכיזופרניה.

בעודי עומד בתור למכולת התגנבה לאוזני שיחה בין שתי נשים. האחת סיפרה על בעלה שממרר את חייה ואינו יכול להחליט ולו על דבר פעוט אחד. הוא כול הזמן מתלבט ומתחבט ומשנה דעתו, אפילו לקניות אי אפשר ללכת אתו. האישה השניה מיהרה ואמרה הוא מטורף יש לו פיצול אישיות, והוסיפה בידענות מרובה שהוא סכיזופרן.

ראשית מי שסובל מהפרעה נדירה וחמורה זו של פיצול אישיות, הוא לא אותו הבעל שאינו יכול להחליט מה לקנות, אלא אותו חולה שבתוכו חיות מספר דמויות שלכול אחת אישיות משלה והן מתחלפות ביניהם. אך לא בפיצול אישיות רציתי לעסוק אלא דווקא בסכיזופרניה. רבים וטובים אינם יודעים כמעט דבר על מחלת נפש נוראית זו התוקפת כאחוז אחד מהאוכלוסיה כבר בגיל ההתבגרות. המחלה פוגעת בתהליכים פסיכולוגים בסיסיים של האישיות.

הסכיזופרן סובל מפגיעות רבות בשטחי החשיבה, האפקט, התפיסה, והזהות העצמית כמו כן ישנה פגיעה קשה בשיפוט המציאות.

פירוט הסימפטומים

כאשר אנו נפגשים עם סכיזופרן פעמים רבות נדמה לנו שהוא מדבר על פי ההגיון הפנימי הנהיר לו בלבד. ישנם קפיצות מנושא לנושא ללא קשר הגיוני ניראה לעין. בנוסף הסכיזופרן מגלה הפרעות תפיסתיות המכונות הלוצינציות. בהן החולה חש שהוא שומע קולות או תופס בחושיו דברים שאינם קיימים במציאות. זכורה לי אישה סכיזופרנית שפגשתי בעבודתי בבית החולים הפסיכיאטרי אשר טענה שיש לה חללית המלווה אותה.

אותה חולה הייתה צריכה לעבור בדחיפות למחלקה אחרת. היא סירבה לעבור כי לטענתה הגג במחלקה החדשה משופע ולכן היא לא תוכל להחנות את החללית למשך הלילה... שכיחות ביותר הלוצינציות השמיעתיות בהן החולה תופס קולות הפונים אליו בעלבונות איומים ואף פוקדים עליו לעשות דברים. הסכיזופרנים מאופיינים בצמצום רגשי. הם נראים אדישים וקהי רגש. כמו כן הם מתלוננים על ריקנות רגשית חוסר הנאה ושימחת חיים. בנוסף ישנה הפרעה במוטיבציה כוח הרצון ובהתנהגות יזומה לקראת מטרה. הפרעה זו משקפת משבר בזהות העצמית.

לעומת התחושה הפנימית המלווה כול אדם נורמלי, בה הוא חש את עצמו גופו ומינו כמשהו מיוחד ובעל רציפות פנימית ומשמעות, הסכיזופרן חווה בלבול מוחלט לגבי זהותו ומשמעות קיומו, הוא חש עצמו מוצף בדחפים שאינו יכול לשלוט בהם ואין לו גבולות בין עולם הפנטזיות שלו למציאות. כמו כן הוא חש תפיסה מעוותת של איברי גופו ובעיקר פניו.

גורמים

בחרתי להתמקד בשני גורמים מרכזיים לסכיזופרניה. האחד הוא הגורם התורשתי. במחקרים קליניים הוכח אכן, שאם קיים חולה סכיזופרניה במשפחה הסיכוי לחלות עולה באופן משמעותי. בנוסף ישנו הגורם המשפחתי. דפוס יחסים במשפחה עלול להתאפיין בעוינות וחוסר פתיחות לצרכים של הילד והתינוק. הדבר יכול לפגוע בניסיונות התינוק לצאת ממערכת היחסים הסימביוטית עם אמו, בה הוא חש שהוא, האם והעולם הם יחידה אחת. כך התינוק מתקשה לתפוס עצמו כאישיות נפרדת ולא חלק מהעולם או מהאם. זו הסיבה שהוא מייחס את הקולות שהוא שומע ונובעים ממנו, לעולם החיצון. כמו כן תקשורת אמביוולנטית בין בני המשפחה כאשר מועברים מסרים סותרים ומעורפלים בקרב בני המשפחה עלול להוביל לסכיזופרניה.

טיפול

עיקר הטיפול הניתן לחולי סכיזופרניה הוא טיפול תרופתי. אך הפרוגנוזה למחלה קשה זו אינה מעודדת כלל ורבים מהסכיזופרנים מאכלסים במשך שנים את בתי החולים הפסיכיאטרים. הפרעות החשיבה הקשות מהם סובל הסכיזופרן פוגעות בכשירותו לטיפול פסיכודינאמי, ומצמצמות את סיכויי החלמתו.

בואו לדבר על זה בפורום סכיזופרניה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום