אסימטריה בשדיים: שאיפה לשוויון

(0)
לדרג

אצל מרבית הנשים יש הבדלים בין השדיים, אך לרוב הם זניחים. במקרה של הבדל בולט לעין תיתכן הפרעה משמעותית לאישה, וניתן לפנות למנתח פלסטי כדי לטפל

מאת: מערכת zap doctors

אסימטריה של השדיים, שדיים שאינם זהים זה לזה, היא תופעה נפוצה ביותר. לרוב מדובר בהבדלים מינימליים, שבקושי ניתן להבחין בהם, אולם כאשר ההבדלים משמעותיים ובולטים מאוד לעין העניין מסב לאישה סבל רב ולא מעט עוגמת נפש. למרבה המזל, יש כיום דרכים להתמודד עם מצב זה ולנטרל את חוסר הסימטריה. ד"ר יצחק רמון, מומחה לכירורגיה פלסטית ואסתטית, עונה על שאלותינו בכל הקשור לבעיה ולדרכי הפתרון.

מה ההבדלים בין אסימטריה קלה של השדיים לאסימטריה משמעותית?

אסימטריה בין השדיים היא מצב שבו השדיים אינם זהים זה לזה ויש ביניהם הבדלים. יש אסימטריה קלה, שבקושי נראית לעין, ואסימטריה משמעותית שקל מאד להבחין בקיומה.
רוב הנשים סובלות מאסימטריה קלה של השדיים - גודל השדיים אינו זהה, מיקום הפטמות אינו באותו גובה, העטרות והפטמות אינן זהות, שד אחד נפול יותר מאשר השד הנגדי, מקום הקו התת-שדי שונה, צורת השד שונה, רוחב וגובה השדיים אינו זהה ועוד הרבה הבדלים קטנים, אשר רוב הנשים אפילו אינן שמות לב לקיומם.

אצל חלק מהנשים ההבדלים אינם כה מינימליים, אלא משמעותיים. הכוונה להבדלים ניכרים בין השדיים, אשר יכולים להפריע ללבוש, וניכרים במיוחד כאשר הולכים עם בגד ים. כאשר ההבדל בין השדיים גדול עד כדי כך שניתן להבחין בו גם דרך הבגדים ויש צורך בחזיות מיוחדות, או תוספת נפח בצד אחד של החזייה, זו כבר בעיה קשה שמפריעה לחיי היומיום.
אסימטריה של השדיים (אילוסטרציה shutterstock) אסימטריה של השדיים (אילוסטרציה shutterstock)

באיזה גיל מתפתחת האסימטריה של השדיים? מתי ניתן להבחין בקיומה?

האסימטריה מופיעה בדרך כלל בתקופת ההתבגרות המינית, כאשר השדיים מתפתחים, אך לעתים היא מודגשת יותר לאחר הריונות והנקה, כאשר שד אחד גדל יותר ומכיל יותר חלב מאשר השד הנגדי.

מה הן ההשלכות של אסימטריה קשה של השדיים?

בבחורות צעירות יכולה האסימטריה לפגוע בביטחון העצמי, להפריע ביצירת קשר עם בחורים ולגרום לבעיות חברתיות קשות. לדוגמה, בחורות עם אסימטריה קשה לא מעוניינות ללכת לים, כי אז הבעיה נחשפת ברבים. הימנעות זו יכולה לגרום אף לניתוק חברתי. הדימוי העצמי של הנערות נפגע, הן מסתגרות וחוששות מאינטימיות, וכל זה בשלב קריטי בחייהן. גם אסימטריה שאינה קשה יכולה להפריע אם הנערה או האישה רגישות לכך.

ממה נובעת אסימטריה קשה של השדיים? מה גורם לכך?

במקרים של אסימטריה קשה, האסימטריה נובעת מחוסר התפתחות של אחד השדיים, או התפתחות יתר של אחד השדיים. הדבר נובע בדרך כלל מתגובה הורמונלית שונה של השדיים, כתוצאה מכך שבבלוטת שד אחת יש כמות שונה של קולטנים (רצפטורים) להורמונים, לעומת השד הנגדי. כמו כן ישנם מקרים של שדיים צינוריים, שבהם שד אחד מרוכז כולו בעטרת הפטמה כתוצאה מהצטלקות פנימית, המונעת מהשד להתרחב ולקבל את צורתו הרגילה.

כיצד ניתן לתקן אסימטריה בין השדיים?

משנים את צורתו של אחד השדיים כך שידמה לשד השני באמצעות ניתוח פלסטי. מהלך הניתוח שונה בכל מקרה ומקרה, ותלוי בצרכים ובנתונים של האישה והשדיים. חשוב להדגיש כי ניתוח לתיקון אסימטריה של השדיים מתבצע רק לאחר שהשדיים סיימו את התפתחותם - בדרך כלל בגיל 18.
מקור למבוכה וסבל (אילוסטרציה shutterstock) מקור למבוכה וסבל (אילוסטרציה shutterstock)

כיצד מתבצע הניתוח לתיקון אסימטריה בשדיים?

במהלך הניתוח מבוצעת פעולה כירורגית באחד מהשדיים או בשניהם בהתאם לצורך. האפשרויות לתיקון הן רבות, ויש להתאים כל ניתוח למצב הקיים ולרצון האישה לגבי גודל השדיים הסופי.

כך, למשל, במקרים שבהם שד אחד לא התפתח כלל יש צורך להגדילו. לעתים הדבר נעשה על ידי הגדלת חזה רגילה, אך לעתים, כאשר אין כמעט עור עודף, יש צורך בהכנסת מרחיב רקמות, אשר ירחיב ויוסיף עור חסר. במקרים שבהם שד אחד גדול מאוד ביחס לנגדי, יש לבצע הקטנה של השד הגדול. כאשר שד אחד נפול ושד אחד זקוף, יש לבצע הרמה של השד הנפול. כאשר השדיים קטנים ואחד מהם גדול יותר ונפול, יש לבצע הגדלה של שני השדיים בתוספת הרמה של השד הנפול. כאשר שני השדיים נפולים, אך אחד גדול מהשני, יש לבצע הרמה והקטנה של אחד השדיים והרמה בלבד, או לפעמים אף הרמה והגדלה של השד הנגדי. לעתים יש לבצע הגדלה של שני השדיים, אך עם שתלים בנפחים שונים.

מהו זמן ההחלמה מניתוח מסוג זה?

זמן ההחלמה מהניתוח נע בין שבוע לשבועיים תלוי בסוג התיקון שבוצע: הגדלת שד או הקטנת שד ובסוג הטכניקה בה היה שימוש בניתוח. במהלך תקופת ההחלמה על המנותחת יהיה להימנע מפעילות מאומצת לרבות הרמת הידיים ולהתמודד עם הכאבים בעזרת משככי כאב.

מהם הסיכונים הכרוכים בניתוח?

הסיכונים בניתוחי שד הם כבכל ניתוח או פעולה כירורגית שהיא כשהסכנה המשמעותית שבהם היא סכנת הזיהום. במקרים של ניתוח בפטמות קיים סיכון של אובדן תחושה בפטמה. כשמשתמשים בשתלים קיים סיכון של התקשות הקופסית ואז מתקבל שד נוקשה יותר מבדרך כלל. במקרה של שתל רך יכולה להיווצר גליות מסוימת של השתל הבולטת דרך העור.

כמו כן, קיים הסיכון למה שנקרא בלשון העם "דחייה של השתל" והצטברות של נוזלים. במקרה כזה יהיה צורך להוציא את השתל ולשקול כעבור שנה לפחות אם לנסות ולבצע אותו בשנית. יחד עם זאת יש לזכור שניתוח לתיקון אסימטריה בשדיים הוא ניתוח שכיח ובדרך כלל מוצלח.

לסיכום: אסימטריה של השדיים קיימת אצל רוב הנשים, אולם אצל חלקן היא מאוד משמעותית וגוררת השלכות רגשיות-נפשיות. האמצעי לתיקון המצב הוא ניתוח פלסטי בשדיים, שמבוצע לאחר גיל 18 ובמהלכו מנותחים שד אחד או שניהם ומבוצעים בהם פעולות כירורגיות (הרמה, הקטנה, הגדלה וכדומה), בהתאם לצורך.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום