ניתוח אף: כדאי לשים עין

(0)
לדרג

ניתוח אף הוא בין הניתוחים הפלסטיים הפופולריים. עם זאת, לא מדובר בניתוח קל לביצוע. יש לבוא לניתוח עם ציפיות ריאליות ולהיזהר מזיהומים ומפגיעה בדרכי הנשימה

מאת: מערכת zap doctors

עוד בנושא : ניתוח מחיצת אף, ניתוח סינוסים

ניתוח אף הינו אחד מהניתוחים הפלסטיים הפופולאריים. מטופלים רבים עוברים את הניתוח, ולא מעט מנתחים פלסטיים מבצעים אותו. עם זאת, העובדה כי מדובר בניתוח פופולארי לא הופכת אותו לניתוח פשוט וקל לביצוע. מעבר לחשיבות האסתטית של הניתוח ישנה גם חשיבות בריאותית: מנתח פלסטי לא מיומן עלול לפגוע בצורת האף ובמראה הפנים וליצור פגיעה בריאותית, במידה ויפגע בתפקוד הנשימתי. מה הקשר בין דרכי הנשימה לבין ניתוח פלסטי? מה הסיכונים בניתוח הפופולרי? כיצד מונעים פגיעה בבריאות בעת ביצוע ניתוח פלסטי באף? כל התשובות מפי ד"ר שלמה ברודובסקי, מומחה לכירורגיה פלסטית ואסתטית.

מהו ניתוח פלסטי באף?

"במהלך ניתוח האף נעשות פעולות מגוונות כדי לשפר את מראהו האסתטי של האף, תוך שמירה על מבנה האף, באופן שיאפשר נשימה תקינה דרך פתחי האוויר המצויים בו. הפעולות הכרוכות בניתוח תלויות במבנה האף ויכולות לכלול הורדת גיבנת באף, יישור גו האף, הצרת האף, הקטנת נחיריים, עיצוב הסחוסים ועוד".

האם לניתוח פלסטי באף יש פן בריאותי?

"בהחלט. ראשית, חלק מהמנותחים משלבים בניתוח הפלסטי טיפול אסתטי וטיפול רפואי. ישנם מטופלים הסובלים מהפרעות נשימה על רקע בעיה מבנית אנטומית במחיצת האף או בקונכיות האף. מחיצת האף היא מבנה המפריד את האף לשני נתיבים וכאשר היא סוטה היא מפריעה למעבר האוויר. קונכיות האף הן רקמות פנימיות באף שתפקידן לסייע להאט את זרימת האוויר והכוונתו. לעתים, הקונכיות מוגדלות בשל נטייה מולדת או בשל מצבים כגון אלרגיה, מה שמקשה על מעבר האוויר. שני מצבים אלה ניתנים לתיקון בניתוח.תיקון מחיצת האף, עם או ללא כריתת הקונכיות, טיפול בקונכיות ללא טיפול במחיצה. או שילוב בין שניהם. ניתוח כזה מתקן את הפגיעה המבנית באף באופן שיאפשר זרימת אוויר טובה ויפסיק את הפרעת הנשימה. פעמים רבות, משלבים בין פעולה רפואית זו, לבין תיקון אסתטי ועיצובו של האף".

"בנוסף מסביר ד"ר ברודובסקי סגן מנהל מחלקת כירורגיה פלסטית בביה"ח "אסף הרופא", גם לניתוח פלסטי שגרתי באף, שאינו מערב טיפול בתפקוד הנשימתי, יש פן רפואי: אמנם מטרת הניתוח היא אסתטית, אבל הביצוע כולל גם שמירה על מבנה האף, באופן שיאפשר זרימה ומעבר אויר תקינים. מנתח פלסטי שאיננו מיומן עלול לפגום במראה האף וליצור אף 'מנותח מדי', בעל מראה מלאכותי ואפילו אף מעוות. הניתוח עלול גם לפגוע במחיצה ועל ידי כך לגרום לבעיות נשימה אצל המנותח".

מהם הסיכונים בניתוח פלסטי?

"מעבר לפגיעה בדרכי הנשימה, שהוזכרה לעיל, כרוך הניתוח בסיכונים כגון זיהום, דימום ואובדן חוש הריח ותחושה (לרוב זמני). הסיכונים אינם רבים והסבירות להתרחשותם נמוכה".

כיצד מצמצמים את הסיכונים בניתוח פלסטי? איך מונעים מצב של פגיעה בדרכי הנשימה?

"ראשית, חשוב לפנות למנתח פלסטי מיומן בעל ניסיון וותק; שנית, על המנתח לבצע טרם הניתוח, בדיקה מדוקדקת ומקיפה של המנותח. הבדיקה תכלול סקירה של מבנה האף ובדיקת המחיצה והקונכיות. אם קיימת בעיה באלה והיא לא תאותר ותטופל, הניתוח הפלסטי עלול להחמיר אותה. על כן, המנתח חייב להיות מודע לעניין ולשלב בניתוח הפלסטי טיפול במבנה האף, או לפחות פעולות שימנעו את החמרת המצב. בעיות נשימה מובילות לקשיי שינה, שינה לא מספקת, דום נשימה בשינה, עצבנות, עייפות, קושי תפקודי, ועוד מגוון השלכות הפוגמות באיכות החיים".

מה הן התוצאות של ניתוח פלסטי?

"אם הניתוח בוצע על ידי מנתח מיומן, ואם המנותח קיבל הסבר לגבי התוצאות הצפויות, והגיע לניתוח מוכן נפשית ובעל ציפיות ריאליות, לרוב הוא יהיה מסופק מהתוצאות. ניתוח פלסטי שלא כרוך בו over doing, מונח המתאר מצב של עבודה רבה מדי על האף, בצורה שהורסת את מראהו, במקום לשפר אותו, וכזה שלא גרם לעיוות, בשל חוסר מיומנות של המנתח. ניתוח פלסטי לא מוצלח, המזיק למראה הפנים, קשה מאד לתיקון: ניתוח פלסטי חוזר באף הרבה יותר מורכב מניתוח פלסטי ראשון, משום שהרקמות והסחוסים כבר חוו טראומה בניתוח הראשון, וקשה יותר לעצבן ולתקן את המעוות. חשוב לציין כי פעמים רבות, תחושת המנותחים לגבי תוצאות הניתוח הן סובייקטיביות: מנותחים שנותחו למרות חוסר בשלות, חוסר מוכנות ואי התאמה, וכאלה שחווים קשיים על רקע עיוות בתפיסת הגוף, יכולים גם שלא להיות מרוצים מתוצאות של ניתוח אף מוצלח".

לסיכום, ניתוח פלסטי באף הוא לא רק עניין של יופי, אלא גם עניין של בריאות: המנתח לא רק צריך לדעת לשייף, להצר, לחדד ולפסל, אלא עליו גם לשמור על מבנה האף ולמנוע כשלים שיגרמו לבעיות נשימה. האחריות שלך כמועמד/ת לניתוח פלסטי באף, היא לבחור מנתח מיומן שמודע גם לפן הבריאותי של ניתוחים פלסטיים באף והוא בעל ידע, כלים, ניסיון ומיומנויות שיסייעו לו להוציא אותך מהניתוח יפה יותר אבל גם בריא.

לפורום כירורגיה פלסטית.
לאתר של ד"ר ברודובסקי
ד"ר ברודובסקי בגוגל פלוס

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום