הזעת יתר? יש טיפול בלייזר

(0)
לדרג

טיפול בלייזר עשוי לפתור את בעיית הזעת היתר באופן יעיל יותר וללא סיבוכים אפשריים, יחסית לטיפולים שמרניים שיעילותם פחותה, או כרוכים בתופעות לוואי

רופא מנתח פלסטי
03-6914150

כשלושה אחוזים מכלל אוכלוסיית העולם סובלים מהזעת יתר. במדינת ישראל החמה, מספר לא מבוטל של אנשים סובל מפגיעה חמורה באיכות החיים, בעקבות תופעה זו. הזעת יתר היא מצב נפוץ, שהסובלים ממנו מזיעים יותר מאחרים: גופם מפריש זיעה רבה יותר, הגורמת לרטיבות ולעתים אף לריח רע, בשל בקטריות ה'מתיישבות' על האזור המזיע", מסביר הכירורג הפלסטי ד"ר אלכס לבנברג. "הזעת יתר נובעת מפעילות יתר של העצב הסימפתטי. התופעה עלולה להופיע בידיים, בבתי השחי ובכפות הרגליים. המאפיין העיקרי של הסובלים מהזעה היא התגברותה במצבי סטרס או במזג אוויר חם מאוד".

פגיעה קשה באיכות החיים

מי שאיננו סובל מהתופעה בעצמו עלול להקל ראש בהשלכותיה. לכאורה, מדובר במצב בלתי מזיק, שאיננו מעורר תחלואה. אולם, כפי שמעיד ד"ר לבנברג, מטופלים רבים מדווחים על פגיעה קשה באיכות החיים, בעקבות התופעה, ועל השלכות לא פשוטות על התפקוד היום יומי. "אנשים הסובלים מהזעת יתר בכפות הידיים נמנעים מלחיצות ידיים ונזהרים בעת מגע עם אנשים אחרים. הזעה בכפות הרגליים מלווה בריח רע, המביך את הסובלים ממנה. הזעה בבתי השחי גורמת לעיגולים גדולים של זיעה בבתי השחי - מראה הגורם למבוכה רבה ומאלץ את הסובלים מההזעה להימנע מלבישת בגדים בהירים, להיזהר בעת הרמת הידיים ואפילו, במקרים חמורים, להימנע מאינטראקציות חברתיות. למראה המביך והלא נעים נלווה גם ריח רע המאפיין את ההזעה בבתי השחי, גורם נוסף המרחיק את המזיעים מהחברה וגורם להם חוסר נוחות קיצוני".

מדאודורנט ועד ניתוח

קיים מגוון של טיפולים להזעת יתר: הטיפולים השמרניים כוללים תכשירים מונעי הזעה, הסותמים באופן חלקי את פעולתן של בלוטות הזיעה. תכשירים אלה, דאודורנטים וכן תכשירים על בסיס אלומיניום, מתאימים בעיקר להפחתת הזעה בבתי השחי. הם מסייעים לחלק מהאנשים להפחית את ההזעה ולמנוע לכמה שעות את התפתחות ריחה החמצמץ של הזיעה, אולם השפעתם מקומית ומוגבלת ולא רבים מצליחים להיעזר בהם.

לצד התכשירים הללו קיים טיפול בבוטוקס, אותו ניתן להזריק לכל אזור בגוף, הסובל מנטייה להזעת יתר. הבוטוקס אמנם מפחית את כמות ההזעה, אולם עלותו גבוהה ויעילותו מוגבלת: השפעתו נעלמת לאחר שלושה עד שישה חודשים, ויש לחזור על פעולת ההזרקה, שאיננה זולה, עם סיום השפעת הטיפול.

ישנו טיפול פולשני ולא שמרני: ניתוח לטיפול בהזעת יתר. ד"ר לבנברג: "בניתוח כורתים את אחד מהגנגליונים של העצב הסימפתטי. העצב הסימפתטי הוא העצב המפעיל את בלוטות הזיעה וגורם להן להפריש את נוזל הזיעה. הכריתה של חלק ממנו גורמת להפסקת פעילות היתר באיזור המטופל. ניתוח זה יעיל מאד וניתן לביצוע בהזעת יתר של כפות הרגליים, כפות הידיים ובתי השחי, אך יש לגביו בעיה חמורה: תופעה של הזעה 'מפצה'. הגוף רוצה לקרר עצמו בכל מחיר ואת כמות הזיעה שהזיע באיזור המנותח, הגוף יזיע דרך בלוטות זיעה אחרות. עובדה זו הופכת את הניתוח לבעייתי. לכן, רבים מוותרים עליו, הן בשל עובדה זו והן בשל הסיכונים הכרוכים בו: הוא אמנם לא נחשב ניתוח מסובך, אך בכל זאת מדובר בניתוח".

ההבטחה של הלייזר

לדברי ד"ר לבנברג, לטיפולים שמנינו יש אלטרנטיבה - טיפול חדשני בלייזר, המפחית משמעותית את הזעת היתר בבתי השחי. "זהו טיפול הנעשה רק בבתי השחי, בטשטוש קל. במהלך הטיפול נעשה חתך זעיר בבית השחי, דרכו מוחדר סיב לייזר, בתדר 1470 ננו מטר, ובאמצעותו צורבים את בלוטות הזיעה באיזור".

הטיפול עצמו אורך בין עשרים לשלושים דקות. בסיומו, לאחר כשעה, המטופל משוחרר הביתה, ולאחר החלמה קצרה ומהירה, הכוללת מספר שעות של עיקצוץ וכאב מתון, המטופל חוזר לתפקוד מלא. למעט המלצה לא לעסוק בספורט למשך שבועיים, לא גורר הטיפול כל הגבלות או המלצות רפואיות נוספות. וחשוב מכל, מדגיש ד"ר לבנברג, הטיפול מניב תוצאות מצוינות לאורך זמן: "כבר לאחר מספר ימים, מפסיקה הזעת היתר, הפסקה הנמשכת לשנים רבות. המטופל מפסיק להזיע מבתי השחי ולא נוצרת הזעת יתר במקומות אחרים בגוף. זאת כי להבדיל מהניתוח המסורתי, בפרוצדורה זו אין כל נגיעה או התעסקות עם העצב הסימפתטי. מה שנצרב הן חלק מבלוטות הזיעה וכשהעצב הסימפתטי לא נפגע, הגוף לא מחפש פיצוי".

בואו לדבר על זה בפורום מתיחת פנים והצעת עור הפנים.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום