עשור אחרון: 10 תגליות רפואיות

(0)
לדרג

קוקטייל לטיפול באיידס, טיפול ממוקד בסרטן, השתלת פנים והשתלת איברים מלאכותיים הם רק חלק מהתגליות הרפואיות המשמעותיות שפותחו בעשור האחרון

מאת: מערכת zap doctors

תגליות מדעיות באות לאט, אבל בעשור האחרון נחשפו תגליות רפואיות משמעותיות ביותר, הכוללות תרופות חדשות ושיפור איכות חיי החולים. ייתכן שזה נובע משינויי מדיניות, או שבאמת מדובר בשינוי היסטורי משמעותי. כך או כך, אלו עשרת הפיתוחים המשמעותיים ביותר שחלו בעולם הרפואה בעשור האחרון.

1. גנום אנושי - באפריל 2003 מדענים הודיעו שהם סיימו את שלב מיפוי הגנום האנושי, ובעצם מיפו את כל הגנים המכוננים את הדי.אן.איי שלנו, מדובר בערך ב-3 מיליארד גנים המכונים "ספר החיים". המיפוי עזר לחוקרים לזהות גנים בודדים שגורמים למחלות, וכך גם נוצרו טיפולים ייעודיים מתאימים. כרגע עובדים מדענים על פרויקט "המיקרוביום האנושי", שאמור למפות ולהבין את הבקטריות הנמצאות בגוף האנושי ומחוצה לו.

2. תאי גזע הינם תאים שאפשר לתכנן שיתאימו לכל גוף. מדענים טוענים שיש להם פוטנציאל אדיר לריפוי מחלות ותיקון רקמות גוף. ב-2006 מדענים הראו שתאים בגירים כולל תאי עור יכולים להפוך בחזרה לתאי גזע שנקראים "תאי גזע מופחתים רב התפתחותיים". במאי השנה הודיעו מדענים כי שיבטו תאי גזע אנושיים בפעם הראשונה, ואף הבטיחו התפתחויות בתאי גזע של הלב האנושי בקרוב.

3. קוקטייל לטיפול ב-HIV - עד כה הטיפול בנגיף HIV הצריך קשת רחבה של תרופות, תחת משטר נטילה קפדני מאוד, במיוחד בקרב חולים במדינות המתפתחות. תרופת "אטריפלה" שינתה את המציאות הזו, מדובר בקוקטייל יומי שמשנה את דרך ושגרת נטילת התרופות. ארגון הבריאות העולמי אישר אותה ב-2006, ובמאי השנה התקבל אישור למכור אותה כגלולה המכילה ארבע קומבינציות של תרופות איידס.

4. טיפול ממוקד נגד סרטן - תרופות נגד סרטן עובדות בדרך כלל כך: או שהן עוצרות תאים שמעורבים בגדילת הגידול, או שהן מזהות והורגות את התאים הסרטניים בגוף. טיפולים ממוקדים נגד גידולים סרטניים הם הרבה יותר ישירים וממוקדים מכימותרפיה או מהקרנות. הטיפולים הללו היו במוקד מחקר הסרטן בעשור האחרון, ויותר מ-15 תרופות ממוקדות אושרו על ידי ארגון הבריאות העולמי.

5. ניתוח לפרוסקופי הפך לניתוח שגרתי בסוגים רבים של בעיות רפואיות, כולל הסרה של כיס המרה, תיקון בקע בטני ואפנדציט. המטופלים בדרך כלל סובלים פחות מכאבים בניתוחים אלו, צלקות קטנות יותר וזמן החלמה קצר. השלב הבא בניתוחים יהיו ניתוחים טבעיים על פני השטח דרך הפה או פי הטבעת, כך לפחות מבטיחים המדענים.

6. חקיקה נגד עישון - ב-2003 היו רק 75 ערים בארצות הברית עם חוקים שאסרו על עישון במקומות ציבוריים ומקומות עבודה. ב-2013 המספר עלה ל-560 ערים ו-28 מדינות שאוסרות על עישון באזורים סגורים, אם כי בתי קזינו ומועדונים פרטיים הם עדיין מחוץ לתחום. החוקים הללו שיפרו את איכות האוויר, הפחיתו רעלים ובעיות בריאותיות בקרב אלו שלא מעשנים, ולפי מקורות רשמיים בארצות הברית חוקים אלו אף הפחיתו את מספר התקפי הלב.

7. חיסון נגד וירוס פפילומה - ארגון הבריאות העולמי אישר את חיסון וירוס הפפילומה הראשון הנקרא "גארדסיל" ב-2006. החיסון ניתן בשלוש זריקות במשך שישה חודשים ומגן מפני ארבעה זנים של פפילומה שעלולים לגרום לסרטן צוואר הרחם ויבלות גנטיות. מחקרים מראים שנכון ל-2010 רק מחצית מהנערות בגילאי 13-17 בארה"ב קיבלו מנה אחת של החיסון.

8. השתלת פנים - ב-2005 נעשתה השתלת הפנים הראשונה בצרפת. חמש שנים לאחר מכן רופאים בספרד השלימו את השתלת הפנים המלאה הראשונה באיש שעבר תאונת דרכים קשה, ו"נתנו" לו אף, שפתיים, שיניים ולחיים חדשים בניתוח שארך 24 שעות. בארצות הברית ניתוח הפנים השלם הראשון נערך ב-2008.

9. הפחתת מספר הווסתות - גלולות הורמונליות מסורתיות בדרך כלל כוללות גלולות עם הורמונים עבור 21 יום וגלולות עם פלסיבו למשך שבעה ימים בחודש, ובכך גורמות לווסת סדירה אחת לחודש. ב-2003 אישר ארגון הבריאות העולמי את ה"סיסונל" המשופר, גלולות המאפשרות לנשים לקבל וסת רק ארבע פעמים בשנה. ב-2007 אושרה גם ה"ליברל", גלולה שעוצרת את הוסת באופן מוחלט.

10. השתלת איברים מלאכותיים - בשנה שעברה רופאים כרתו את ידיה ורגליה של איימי קופלנד אחרי שחיידק אלים איים על חייה. החודש, היא חשפה לראשונה את ידיה הביוניות החדשות, שעובדות גם באמצעות אפליקציית אייפד. המקרה הזה מסמל וממחיש כיצד פיתוחים רפואיים שנעשו הודות למכשירים הממחושבים, גורמים לאיברים מושתלים להרגיש כמו איברים אמיתיים.

הכתבה פורסמה במקור ב-CNN

בואו לדבר על זה בפורום מכשור רפואי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום