צרכנות רפואית מס' 83

(0)
לדרג

השבוע בצרכנות רפואית: מכשיר רנטגן שפולט פחות קרינה; משאף מטרנסילבניה שאפשר למצוץ ולנשום בחופשיות; וגם טרמפולינה בריאותית

מאת: מערכת zap doctors
מכשיר רנטגן מופחת קרינה

במרכז הרפואי הלל יפה הוכנס לשימוש בחודש האחרון מכשיר רנטגן דיגיטאלי (CR) מהמתקדמים בתחומו. יתרונו וייחודו של המכשיר - התאמתו לביצוע בדיקות הדמיה אצל ילדים בשל ההפחתה המשמעותית בכמות הקרינה שנעשה בה שימוש.

אחת מהדילמות העומדות מול רנטגנאי בעבודתו היומיומית היא מהי כמות הקרינה המייננת שיש לתת למטופל על מנת לקבל תוצאות אופטימאליות של צילום ההדמיה. כמות מדוייקת של קרינה מאפשרת אבחון מדויק יותר של הרופא המטפל. במכשירים הישנים הקרינה הייתה נקבעת כמעט אוטומטית בהתאם לסוג הבדיקה. במכשיר החדש ניתן לשלוט בכמות הקרינה וכך לבצע הפחתה של כמות הקרינה אל מול כמות האור (האנרגיה) ועדיין לקבל תמונה טובה לאבחון, ובזה יתרונה המרכזי.

אצל ילדים, הסוגייה הזו משמעותית עוד יותר, מכיוון שגופם הצעיר נוטה לצבור את הקרינה וליצור נזק עתידי באופן חד יותר מאצל מבוגרים. ההפחתה בקרינה, המגיעה בילדים עד לכ-40% (ואצל מבוגרים עד לכדי 15%), מאפשרת לבצע צילומי רנטגן מסוימים שבעבר העדיפו למנוע מילדים בגלל כמות הקרינה הבעייתי בגילאים צעירים. עם זאת, חשוב לציין כי למרות העובדה הקרינה אכן פחותה, אין בהכרח מקום לביצוע צילומים עודפים. מבחינה זו, חשוב מאוד שיקול הדעת של הרופא המטפל.

יתרון נוסף של המכשיר החדש לבד מנושא הקרינה המופחתת והקרינה המצטברת השימוש במכשיר החדש מאפשר אבחנה מדויקת של עקמת בעמוד השדרה (סקוליוזיס), מה שלא ניתן לעשות בצורה מדויקת ולעיתים לא ניתן לעשות כלל במכשירים הישנים. עובדה זו נותנת לרופאים האורטופדים כלי ומדד חשוב באבחון מחלה זו אצל ילדים ומבוגרים כאחת, וחוסכת את ההפניה למרכזי רפואה אחרים שמבצעים צילום ייחודי זה.

חיבורו של המכשיר למערכת הארכיון הדיגיטאלי, ה-PACS, של בית החולים מקל על אפשרות העברה מיידית של נתוני הצילום בין כל המחלקות בבית החולים וקבלת ייעוץ כמעט מיידי בנוגע לטיפול המתבקש במטופל מכמה גורמים שונים. כמו כן יכול המטופל לקבל עותק של תוצאות הבדיקה על דיסק לשימוש עתידי, או לשם התייעצות עם גורמים נוספים מחוץ לבית החולים.

משאף גבישי מלח נפטר מבעיות נשימה

מאז סוף המאה ה-20 נצפית עליה דראסטית בנפיצות הפרעות הנשימה השונות. מדובר במגוון רחב של בעיות הנשימה, החל בצינון החורפי, אסטמה, אלרגיות, מחלות עישון כמו COPD וגם הרבה בעיות נשימה אחרות. רבים סובלים מבעיות נשימה כרוניות, בעיות בשינה וכתוצאה מאיכות חיים ירודה. תופעה זו היא התוצאה הישירה של זיהום האוויר הגובר אליו נחשפת מערכת הנשימה שלנו כל הזמן.

מרבית הטיפולים המקובלים לבעיות אלו הם טיפולים כימיים וטיפולי סטרואידים שונים. גם אלו לא תמיד נותנים את המענה המלא לסובלים. אבל ישנה שיטת טיפול טבעית ומיוחדת הנבדלת מהיתר ביעילותה ובבטיחותה לחולה - "תרפיית המכרות". בטיפול זה הסובלים מבעיות נשימה יורדים למכרות מלח מיוחדים הידועים בתכונות הריפוי שלהם, לעתים לעומק של מאות מטרים, כדי לנשום את האוויר העשיר בחלקיקי גבישי המלח שמרגיעים ומשקמים את כל מערכת הנשימה. גבישי המלח מורידים את הליחה, מעקבים תהליכים דלקתיים, מפחיתים את הגירויים שגורמים לשיעול ועושים ניקוי כללי של מערכת הנשימה. בזכות הניקיון של מערכת הנשימה חמצן נספג טוב יותר אל תוך הדם בריאות ויותר חמצן מגיע אל איברי הגוף. כמו כן, המלחים סופגים את המים ובכך הורגים את הוירוסים והחיידקים במערכת הנשימה.

המלחים תורמים לניקיון מערכת הנשימה בזכות השפעתם על ה-Cilia, מעין ריסים שעל תאי האפיתל שנמצאים בדרכי הנשימה העליונים. "הריסים" הללו נעים בתנועות מעגליות ותפקידם לסלק את האבק, הלכלוך וכל החומרים הזרים ממערכת הנשימה. לעתים, בעקבות פגיעות שונות ריסים אלו נעים לאט ומערכת הנשימה לא מתנקה כראוי. המלחים ממריצים את תנועתם של הריסים ובכך עוזרים לניקוי מערכת הנשימה. בנוסף לכל, המלחים גם מקלים על הנשימה בכך שהם מפרקים את הקשרים הכימיים של הליחה, מה שהופך אותה לפחות צמיגה, פחות מטרידה וקלה יותר לסילוק.

משאף גבישי המלח הטבעי (The Salt Pipe) מאפשר ליהנות בנוחות מיתרונות תרפיית המלח. מדובר במשאף קראמי קטן ובתוכו מלח טהור שמאפשר להביא את האוויר המרפא של המכרות אליכם הביתה, לעבודה ובעצם לכל מקום בו אתם נמצאים. הגוף הקראמי שלו נועד לדמות את התנאים של המלח בתוך המכרה ולחזרה על אותו התהליך הכימי.

הקריסטלים שבמשאף נאספים במכרה "פרייד" (Prade) בטרנסילבניה. המלח המרפא כולל סודיום, מגנזיום וסידן ואת גבישי מלח פעילים מיוחדים. הנשימה דרך הפילטרים הקראמיים של המשאף מאפשרת לגבישי המלח ליצור מגע עם האוויר הלח ולשחרר את המרכיבים שנשמרו בתוכם במשך 20-22 מיליון שנה, ולהגיע ישירות אל מערכת הנשימה כולה. טיפול יומיומי לאורך זמן בעזרת המשאף יכול להשלים ולהקל על טיפולי התרופות הכימיות ובמקרים מסוימים אף להחליפם עם הזמן. כל זה כמובן באישור הרופא. בכך המשאף מקל על הפגיעה המשמעותית באיכות החיים, משפר את יכולת התפקוד היומיומית, עוזר לבעיות בשינה וסבל מתמשך הנגרמים ע"י הפרעות הנשימה הכרוניות.

השימוש במשאף פשוט מאד - שאופים אויר מהפה דרך המכשיר ומוצאים אותו דרך האף. אין צורך להקדיש לטיפול יותר מ15-25 דקות ליום ורוב האנשים מרגישים את התוצאות החיוביות כבר ביום השלישי לשימוש.

המשאף גם חסכוני מאד מכשיר יחיד, ללא צורך במילוי, טיפול מיוחד כלשהו או הוצאות אחרות, מספיק לחמש שנים של שימוש רצוף! לשימוש במשאף אין תופעות לוואי ואפשר לשלבו עם טיפולים תרופתיים אחרים, זאת מכיוון שהוא מבוסס על קריסטלים של מלח טבעי. המחיר בישראל הוא 289 שקל.

וגם טרמפולינה בריאותית

חברת "אופק חדש" החלה לייבא טרמפולינה מקצועית. הטרמפולינה מתקפלת ובעלת תיק נשיאה, וניתן להשיגה בצבעי כחול ושחור. יש לה שלדת פלדה איכותית ומערכת קפיצים מתכווננת. תופסני המזרן עשויים פלדה ומצופים בד, היא מסוגלת לשאת אדם עד משקל 135 ק"ג ומשקלה 14 ק"ג. לטרמפולינה ניתן להוסיף מתקן תמיכה מיוחד, שמקל על הקואורדינציה ועוזר לאנשים מבוגרים או בעלי מוגבלויות.

ילדים ייהנו לקפוץ עליה בעוד ההורים רגועים הודות למנגנון הבטיחות הייחודי.

הורים לתינוקות יכולים להרגיע את עולליהם באמצעות תנועת מעלה-מטה עדינה- מחקרים הוכיחו כי הקפיצה הרכה מדמה שיוט ברחם ומרגיעה אף את העולל הצווחני ביותר.

בוגרים בריאים, יכולים ליהנות מפעילות גופנית קלה, מתונה או אינטנסיבית, בשילוב עבודה על שרירים ואירובי.

לריצה על הטרמפולינה יתרונות רבים ביחס לריצה רגילה, גם בשריפת קלוריות וגם בשמירה על מפרקי הברכיים ושאר המפרקים.

לטרמפולינה מזרן קפיצים "סופט באונס" (קפיצה רכה) אשר סופג את תנועת הגוף ולא מפעיל כוח נגדי כמו במשטח קשה.

אנשים מבוגרים, או עם מגבלות פיזיות יכולים להיעזר במעקה מיוחד שניתן לחבר לטרמפולינה ולהיתמך בו בשעת הפעילות ויכולים להתאים את עוצמת הקפיצה לרמת היכולת הפיזית.

הקפיצות מתרגלות את מערכת הדם והנשימה, מעודדות את המערכת החיסונית וההורמונאלית (בייחוד בלוטת התריס), יש להן השפעה מאזנת על המטבוליזם וחילוף החומרים והן עוזרות בשחרור מתחים ולחץ.

בגמר הפעילות ניתן לקפל את הטרמפולינה (גם הרגליים מתקפלות) ולאחסן אותה בתיק המצורף. הטרמפולינה של נידק מגיעה עם אחריות של אופק חדש בין שנתיים ל-10 שנים בהתאם לדגם ותיק נשיאה. תקליטורי DVD להדרכה על פעילויות שונות ניתנים לרכישה נפרדת.

המחיר לצרכן עומד על 1,480 שקל.

בואו לדבר על זה בפורום אורתופדית ילדים ובפורום אף, אוזן גרון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום