צרכנות רפואית מס' 52

(0)
לדרג

חדש במדור הצרכנות: מכשיר המשמר דם, טיפול בטרשת נפוצה, ניתוח לכריתת חלקים פגועים של הריאות ועוד

מאת: מערכת zap doctors
"לא לאבד אף טיפת דם"

מכשיר חדשני, המשמר ומחזיר לחולה המנותח את הדם במצבי דימום פנימי וטראומה גופנית, נכנס לשימוש בביה"ח לגליל המערבי נהריה בחודש האחרון.

מכשיר אוטולוג המיוצר ומשווק ע"י חברת מדטרוניק, המובילה בתחום הטכנולוגיות הרפואיות בעולם, מיועד לשימור, הפרדה ושטיפה של כדוריות הדם האדומות ומאפשרת להחזיר לחולה/פצוע את הדם של עצמו, שאזל כתוצאה מניתוח או פציעה.

ד"ר עברי שמעון, מנהל אגף חדרי ניתוח ויחידת ההרדמה בביה"ח גליל מערבי נהריה, מסביר: "מערכת אוטולוג לשימור הדם, מיועדת להחזרת הדם במצבים של טראומה המלווה באיבוד דם, מבטלת את האפשרות לטעויות אנוש הנובעות ממתן הדם מתורם זר (מנות מבנק הדם), ובנוסף מצטמצם הצורך לתת לחולה/הפצוע מנות דם מתורם זר, ומופחתת האפשרות שמחלות מדבקות יעברו דרך הדם הנתרם. המערכת תאפשר ירידה בצורך להחזיק מנות דם רבות בבנקי הדם (יש צורך תמידי בהחלפות המנות עקב תאריכי תפוגה קצרים".

יתרונות המכשיר החדשני: המערכת, כך מספרים לנו, מאופיינת בפשטות בהפעלתה לעומת המערכות הקיימות בשוק, וללא צורך בהכשרות מיוחדות וארוכות לצוות הרפואי.

טיפול בטרשת נפוצה

חברת שרינג הודיעה לאחרונה כי התרופה בטאפרון (Betaferon® - Interferon beta-1b) אושרה לשיווק ע"י הרשויות האירופאיות באינדיקציה המורחבת, הכוללת טיפול בחולים לאחר האירוע הקליני הראשון המרמז על מחלת הטרשת הנפוצה. האישור ניתן בכל 25 המדינות האירופיות החברות, כולל איסלנד ונורווגיה.

בעקבות האישור הנ"ל, הופך טיפול בתרופה זו לטיפול היחיד במינון גבוה ובתדירות גבוהה בשלביה הראשונים ביותר של המחלה. האישור מספק אופציה טיפולית חשובה לחולים על מנת להפחית את הסיכון לפתח טרשת נפוצה מוכחת קלינית, וכן מעלה את הסיכוי להאטת התקדמות המחלה.

ההגדרה החדשה מאפשרת טיפול של מירב החולים הנמצאים בסיכון לפתח את המחלה. כלומר, חולים בעלי אירוע קליני ראשון (התקף) המרמז על טרשת נפוצה.

"טיפול יעיל בשלבי המחלה המוקדמים הוא חשוב, כיוון שמחקרים הראו כי נזק עצבי בלתי הפיך וניוון מוחי עלולים להתרחש בשלבים המוקדמים של מחלת הטרשת הנפוצה. כעת, ביכולתנו לטפל בחולים החל מרגע התגלות סימניה הראשונים ביותר של המחלה, בטיפול שמראה רמת בטיחות מעולה עם ניסיון רחב של 16 שנים", טוען פרופ' דוד בייטס, יו"ר פורום טרשת נפוצה ופרופסור מרצה באוניברסיטת ניו-קסל באנגליה.

הרחבת ההגדרה מבוססת על תוצאות מחקר בנפיט (BENEFIT), אשר הראה כי טיפול בתרופה בשלב הראשון של המחלה הוריד ב-50% את הסיכון לפתח טרשת נפוצה מוכחת קלינית, בהשוואה לטיפול בפלצבו. כמו כן, חולים בקבוצת הבטאפרון נמצאו פי שניים מוגנים יותר בפני התפתחות טרשת נפוצה לפי קרטריוני מק' דונלד. בהעדר טיפול, 85% מהחולים אובחנו תוך שנתיים כחולי טרשת נפוצה.

"תוצאות מחקר הבנפיט מראים כי התרופה יכולה להאט בצורה משמעותית את מהלך המחלה בחולים בשלבי טרשת נפוצה ראשונים, במיוחד בשלב המוקדם ביותר של המחלה", טוענת דר' דרלין ג'ודי, ראש החטיבה העסקית הגלובלית בחברת שרינג.

ההתוויה המורחבת של התרופה היא לטיפול בחולים שחוו אירוע בודד חריף של איבוד מיאלין מלווה בפעילות דלקתית, הדורש טיפול סטרואידי בעירוי, כאשר נשללו דיאגנוזות אחרות, וכאשר נקבע כי חולים אלה הם בעלי סיכון גבוה לפתח טרשת נפוצה מוכחת קלינית.

לראשונה: ניתוח טורקוסקופי לכריתת חלקים פגועים של הריאות

באחרונה נותח במרכז הרפואי אסף הרופא, לראשונה בארץ, גבר שסובל מנפחת הריאות (אמפיזמה), בשיטה הטורקוסקופית. הניתוח, שנועד למנוע השתלת ריאות, עבר בהצלחה והגבר, כעבור שעות ספורות בלבד של התאוששות, חזר ליחידה לניתוחי חזה בבית החולים.

המנותח, גבר כבן 50, סובל מנפחת ריאות קשה שגרמה לו למצוקה נשימתית חמורה, בעקבותיה אף לא היה מסוגל לרדת מהמיטה. הוא אושפז לעתים קרובות במספר בתי חולים ולאחרונה הופנה ליחידה לניתוחי חזה במרכז הרפואי אסף הרופא.

בשל המצוקה הנשימתית הקשה ממנה סבל, החליט ד"ר אילן בר, מנהל היחידה לניתוחי חזה, שראשית על החולה לעבור שיקום נשימתי - כדי שיוכל לעבור בהצלחה ניתוח בריאותיו. מצבו של החולה, שעבר את השיקום, אכן השתפר, ובאחרונה בוצע הניתוח הייחודי - לראשונה בארץ.

מסביר ד"ר בר: "לרוב נהוג לבצע ניתוחים מסוג זה, במהלכם כורתים חלקים פגועים ולא מתפקדים של הריאות, בשיטה הקונבנציונאלית - שמאוד נוחה למנתח, אך קשה למנותח (במובן של קצב החלמתו וסיבוכים אפשריים). בניתוח הקונבנציונאלי פותחים את בית החזה במרכזו, כך שתהיה למנתח גישה נוחה לשתי הריאות. בשיטה הייחודית שבוצעה בשבוע שעבר, נחתכו חתכים זעירים בין הצלעות של החולה, ודרכם הוחדרו לגופו מכשירי ניתוח זעירים בקוטר של 10 מ"מ. בעזרת מכשירים אלה כרתנו את החלקים הפגועים והלא מתפקדים של הריאות, כאשר את מהלך הניתוח כולו אנו רואים על מסך טלוויזיה מיוחד".

החולה עצמו התאושש במהירות מהניתוח, וכעבור שעות ספורות בלבד עזב את מחלקת ההתאוששות ועבר ליחידה לניתוחי חזה בבית החולים.

נפחת הריאות: בתהליך הנשימה הרגיל, בועית הריאה מתרוקנת מן האוויר בשלב הנשיפה וחוזרת לצורתה המקורית הודות לגמישות דופנותיה (וכך האוויר יכול להישאף אליה בשלב השאיפה). בועיות הריאה של חולה בנפחת הריאה מאבדות את גמישותן, ובסיום שלב הנשיפה חלק ניכר מהאוויר אינו יוצא מהן - ונשאר כלוא בריאה. הגזים אינם מתחלפים בריאותיהם, ורקמות גופם אינן מקבלות די חמצן. קוצר הנשימה אצל חולים אלה הולך וגובר, הם נוטים ללקות בזיהום ריאתי והמעמסה על שריר הלב גוברת ועמה פגיעה בשריר עצמו, עד כדי התפתחות של אי ספיקת הלב ו/או אי ספיקה נשימתית.

מכשיר חדשני לשמירה על שיווי המשקל יגיע בקרוב לארץ

בימים אלה הוצג לראשונה בארה"ב מכשיר חדשני לשמירה על שיווי משקל, המיועד לשימוש בעיקר אצל בני הגיל השלישי ופותח ע"י מומחים ממחלקת אף אוזן גרון בבית החולים האוניברסיטאי של אוניברסיטת הארוורד . המכשיר, שהוצג לראשונה בכנס בינלאומי של אוניברסיטת הארוורד בנושא אף אוזן גרון, קיבל את אישור ה-FDA האמריקאי ויוצע בקרוב לשוק המקצועי והפרטי ברחבי ארצות-הברית.

ד"ר בני נגריס, מומחה אף אוזן גרון ומיתרי הקול, המשמש גם כמנהל השרות האודיולוגי במחלקת אף אוזן גרון במרכז רפואי רבין, מחווה דעתו על המכשיר החדשני. לדבריו, "בעיות שיווי משקל הינן גורם שכיח לשברים באגן, הנוטות להתפתח לרוב בקרב אוכלוסיה מבוגרת, והן נובעות מהידרדרות בתחום הראייה, רמת התחושה בגפיים ומערכת שיווי המשקל באוזניים. עד היום, לבעיות שיווי משקל היה ניתן להציע טיפול תרופתי, ניתוחי או טיפול פיזיותראפי".

מדובר במכשיר חיצוני המולבש על אזור הבטן ומופעל באמצעות חיישנים המצפצפים ברגע שהמטופל יוצא מיציבותו. המטרה היא להחדיר את המכשיר בתחילה למכונים הפיזיותראפים, כאשר השימוש במכשיר, יסייע למטופלים ללמוד בעצמם לשלוט על היציבות, באמצעות ההתראות הקוליות לפני מעידה או איבוד שיווי משקל, עד לזיהוי עצמאי של אי יציבות על ידי המטופל.

מכשיר נוסף וחדשני לשמירה על שיווי משקל, נמצא כיום בשלבי פיתוח מתקדמים, כך הוכרז בכנס של הארוורד. המדובר במערכת שתל פנימית העובדת על ידי גירויים חיצוניים ומושתלת במערכת שיווי המשקל באוזן הפנימית. השתל יתרגם את הגירוי החיצוני לגירוי חשמלי, שיגרום למטופל להגיב לאי יציבות, וכך יהווה תחליף למערכת שיווי המשקל.

בואו לדבר על זה בפורום הרדמה, רפואה סב-ניתוחית ורפואת כאב, בפורום המטולוגיה, בפורום אף אוזן גרון ובפורום ניתוחי לב וחזה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום