קמטים בפנים: מילוי קמטים או ניתוח להעלמתם? מה עדיף?

(0)
לדרג

מספר הטיפולים והניתוחים המיועדים להצערת מראה הפנים הוא רב ומגוון. אבל כיצד יודעים מה מתאים למי ומתי? ד"ר ערן חדד, מומחה לכירורגיה פלסטית, עושה קצת סדר בבלגן

מאת: ~~ד"ר ערן חדד~~

כרופא מומחה לכירורגיה פלסטית אני נתקל מדי יום בהנחות שגויות ובבלבול רב הקשור לכל תחום הרפואה האסתטית. מטופלים מגיעים עם בקשות שלא תואמות את מצבם, ולא באמת יודעים מה הטיפול שיכול לעזור להם לשפר את המראה. לפניכם סדרת שאלות ותשובות שעושות קצת סדר בנושא.

עור הפנים שלי מקומט לגמרי. כדאי לעבור ניתוח?

כנראה שלא. ניתוח מתיחת פנים או צוואר מיועד לאלה אשר סובלים מצניחה של רקמות הפנים והצוואר. צניחה זו נובעת מתהליך הזדקנות העור שכולל איבוד שומן תת עורי, איבוד קולגן וכתוצאה מכך העור מאבד מנפחו ונוצרים קמטים, קפלים, ומראה עור רפוי ומבוגר. הניתוח לא יעיל לטיפול בבעיות שטחיות על פני העור כדוגמת קמטוטים, כתמי פיגמנטציה ונגעי שמש.

בשלב המיידי לאחר הניתוח, בשל אפקט המתיחה, הקמטוטים ייטשטשו, אולם תוצאה זו זמנית ותחלוף מהר. במקרים אלה כדאי לעבור פרוצדורה הקרויה קילוף (פילינג). הפילינג מייצר מעין כווייה מבוקרת של העור, המטפלת בפגמים השטחיים. בשלב הריפוי, העור מתהדק ומצב הקמטוטים העדינים משתפר באופן משמעותי.

קמטים בפנים
קמטים בפנים

ואם קיימת צניחה של רקמות הפנים נוסף על הקמטוטים?

ניתוח מטפל היטב בצניחה של רקמות הפנים והצוואר. רצוי לא לבצע קילוף ומתיחת פנים בו זמנית בשל אספקת דם לקויה לרקמות וסיכונן, אולם ניתן לתכנן טיפול משולב שיכלול את שני הפרוצדורות בפערי זמן של מספר חודשים זה מזה. אם קיימים קמטוטים באזור שסביב הפה ונפילה של רקמות הפנים, ניתן לבצע מתיחת פנים בשילוב עם קילוף סביב הפה, באותה פרוצדורה. במידה שקיימת צניחה שאינה דרמטית ניתן לטפל בה בהזרקת חומרי מילוי בטכניקה מתקדמת בעזרת חומרים סמיכים יחסית בשילוב עם קנולות, ולהימנע או לדחות את הצורך בפרוצדורה ניתוחית.

יש לי קמטים באזור המצח ובין הגבות, מה כדאי לעשות?

תלוי מה מידת החומרה של הקמט. לקמטים שני שלבים. בשלב הדינמי, הקמט מופיע רק בזמן הנעת השריר. בשלב הסטטי, הקמט קיים גם במנוחה. ניתן לטפל בקמט דינמי בצורה יעילה מאוד באמצעות הזרקה של בוטוקס. הבוטוקס גורם לשיתוק השריר, ובעקיפין מנטרל את הקמט.

כאשר הקמט מצוי כבר בשלב הסטטי, כלומר גם ללא הפעלת שרירי הבעה, יש מקום להוסיף חומר מילוי. חשוב לציין שהזרקה באזור זה דורשת מיומנות וזהירות ותבוצע על ידי רופא מומחה בלבד. חשוב מאוד להשתמש באזור זה בחומר מילוי בדרגת סמיכות נמוכה יחסית.

ואם גם הגבות נפולות?

בעשור החמישי והשישי לחיים, קיימת לעתים נפילה של החלק החיצוני של הגבות. נפילה זו גורמת למראה עייף וזועף. ניתן לטפל בבעיה זו בכמה דרכים. האפשרות הפשוטה ביותר היא עיצוב גבות במנח גבוה ככל האפשר. כשלא ניתן לבצע פעולה זו, יש להרים את הגבות באמצעים שונים. ניתוח להרמת גבות הוא ניתוח פשוט יחסית, שניתן לבצעו גם בהרדמה מקומית. בניתוח זה, הגבות מורמות דרך חתך קטן שבדרך כלל נעשה בגבול השיער. הניתוח מחזיק לתקופה קצרה יחסית (שנה עד שנתיים), אולם ההחלמה ממנו קצרה. ניתן לשלב את הניתוח עם ניתוח למתיחת פנים ובכך למתוח את כל חלקי הפנים.

שיטה יעילה מאוד לטיפול בגבות צנוחות היא באמצעות הזרקה של בוטוקס לאזור המצח. הזרקה סלקטיבית ומתוכננת יכולה להרים את החלק החיצוני של הגבות. האפקט יימשך רק כשלושה חודשים, אולם ניתן לחזור לשגרה מייד ואין צלקות. ניתן גם להדגיש את קו הגבה ולהרימה מעט באמצעות הזרקה של חומרי מילוי המבוססים על חומצה היאלורונית והתוצאה תישמר כשנה ויותר וכמובן שהחזרה לשגרה היא מיידית.

מה הפתרון לעודפי עור בעפעפיים?

עודפי עור בעפעפיים יכולים לנבוע מרפיון העור באזור, אולם צניחה במנח הגבות עשויה להחמיר בעיה זו. אם קיימת צניחה במנח הגבות, יש לטפל בה, כאמור, באמצעות ניתוח או הזרקת בוטוקס. אם קיימים עודפי עור באזור העפעפיים, יש להסירם בניתוח. מדובר בניתוח שניתן לעבור בהרדמה מקומית, הצלקת שמתקבלת היא עדינה ומוסווית ורמת שביעות הרצון גבוהה.

יש לי שקיות בעפעפיים התחתונים, חייבים ניתוח?

תלוי באיזו דרגה. בעפעף התחתון קיימת שכבה המונעת מהשומן לבלוט הקרויה ספטום. במרוצת הזמן השכבה הזו מתרופפת מעט ומאפשרת לשומן לבלוט החוצה. אלה ה"שקיות" המדוברות. הבעיה חמורה יותר בבקרים, עקב הצטברות נוזלים באזור. בנוסף, השומן על פני הלחי צונח מעט במהלך החיים, מה שמותיר שקע בין שני אזורים בולטים. כאשר הבעיה מינימלית, ולא קיימים גם עודפי עור, ניתן לעתים למלא את השקע המדובר בצורה יעילה מאוד בעזרת חומצות היאלורוניות.

לחומצות ההיאלורוניות מתקדמות יש מגוון סמיכויות כך שניתן למלא את השקע שמתחת לעין בחומר בסמיכות נמוכה ופיזור גבוה ללא חשש מגבשושיות ויזואליות, ואילו את החוסר בשומן שנספג באזור הלחי למלא בחומר סמיך יותר בריכוז גבוה שמקנה הרמה יפה ויעילה של הרקמה עם מראה טבעי ותחושה אלסטית של העור.

כאשר מדובר בשקיות משמעותיות, במיוחד עם עודפי עור נלווים, יש לבצע ניתוח עפעף תחתון מלא.

עצמות הלחיים שלי מעט ריקות, מה ניתן לעשות?

במהלך החיים, השומן בפנים עובר שינויים רבים, הכוללים צניחה ואובדן נפח. כתוצאה מכך, החל בעשור החמישי לחיים, ישנו תהליך מתמשך של אובדן נפח בעצמות הלחיים. ניתן לפתור בעיה זו בכמה דרכים. ניתן למלא את האזור באמצעות חומרי מילוי באופן יעיל ביותר. חומרי מילוי סמיכים המבוססים על חומצה היאלורונית, כדוגמת תיאוסיאל, אולטימייט או וולומה המהווים פתרון טוב מאוד. החומרים האלה סמיכים באופן יחסי, ונותנים תוצאה המחזיקה כשנה וחצי ללא ניתוח.

ניתן גם להזריק שומן עצמי לאזור, באופן שימלא את המקום. פתרון נוסף הוא שתלי לחיים. מדובר בשתלים העשויים סיליקון, שאותם מחדירים דרך חתך בחלל הפה, והתוצאה שמתקבלת טובה מאוד. ניתן למלא את עצמות הלחיים גם באמצעות מתיחת פנים. בחלק מטכניקות מתיחת הפנים מהדקים את השומן התת-עורי על עצמו, לצורך תיקון צניחת הרקמות. אחת התוצאות של טכניקה זו היא מילוי עצמות לחיים.

האם מתיחת פנים היא הפתרון הטוב ביותר לקמטים המצויים מזווית האף לזווית הפה (קמטים נזולביאליים)?

כנראה שלא. במתיחת פנים קלאסית וקטור המשיכה לא מטפל כל כך בקמטים הללו. אם יחול שיפור במצבם הוא ינבע בדרך כלל מהבצקת שלאחר הניתוח, ולכן הוא זמני בלבד. קיימות שיטות מורכבות יותר של מתיחת פנים המטפלות באזור זה. שיטות אלה עשויות לשפר את האזור, אך מדובר בניתוח ארוך יותר ועם רמת סיכון גבוהה יותר. ניתן לטפל בקמטים הנזולביאליים באופן יעיל באמצעות הזרקה של חומרי מילוי מובילים המבוססים על חומצה היאלורונית. היתרון בחומצה ההיאלורונית סטילאג' הוא האלסטיות הייחודית לה שמקנה מראה טבעי ומגוון הסמיכויות הרחב להתאמה מירבית לכל קמט ומיקומו.

ההזרקה לקמטים הנזולביאליים היא פעולה פשוטה, קצרה, עם מינימום תופעות לוואי שמעניקה שיפור משמעותי וגם הפחתה בכאב בזכות הלידוקאין הנמצא גם במוצרי סטילאג'.

מילוי עצמות לחיים עשוי גם כן לשפר את מראה הקמטים שלצידי האף בזכות אפקט ההרמה שהחומר יוצר.

יש לי צניחה של העור הפוגמת ברציפות קו הלסת. מה כדאי לעשות?

כאשר קיימת צניחת עור משמעותית מתקבלים פנים עם קווי מתאר בצורת האות W, ומתיחת פנים מהווה פתרון אידיאלי. במהלך הניתוח, מהדק הרופא המנתח את הרקמה התת-עורית, ולמעשה מושך את השומן הצנוח כלפי מעלה. במקרים קלים יותר, ניתן גם להזריק חומצות היאלורוניות בקו הלסת, לפני האזור הצנוח ואחריו. בשיטה זו לא פותרים את הבעיה, אך יוצרים מראה יותר אחיד לקו הלסת.

מה לגבי קמטים היוצאים מזוויות השפה התחתונה ומושכים את הקמט כלפי מטה (מריונט)?

הקמטים האלה נוצרים בגלל שני גורמים. הראשון הוא צניחת השומן שהוזכרה בסעיף הקודם, והשני הוא פעילות יתר של שריר בזווית הפה, אשר גורם למשיכת זווית השפה כלפי מטה. הפתרון משולב. במקרים של צניחה חמורה, הפתרון היעיל ביותר הוא ניתוח כפי שתואר למעלה. במקרים קלים ניתן לשלב בין הזרקת חומר מילוי לזווית השפה והזרקה של בוטוקס. הזרקת חומר מילוי תבליט את זווית השפה ותטשטש את הקמט. קיימים כמה חומרי הזרקה המבוססים על חומצה היאלורונית ומיועדים לשפה וחלקם מכילים לידוקאין (חומר אילחוש) שגורם להפחתת הכאב וצמצום אי הנוחות למינימום, כיוון שהשפתיים רגישות לכאב. ניתן גם להזריק בוטוקס באופן זהיר לשריר הפעיל. פעולה זו תקטין את המשיכה של זווית השפה כלפי מטה ובכך תשפר את מראה המקום.

הצוואר שלי נפול מאוד, מה אפשר לעשות?

הטיפול היעיל ביותר לנפילה של הצוואר הוא ניתוח מתיחת צוואר. בניתוח זה מסירים עודפי עור, באמצעות חתך שממוקם סביב האוזן. לעתים יש צורך בחתך באזור הסנטר על מנת להדק את שריר הצוואר.

ואם יש מלאות באזור הצוואר ללא נפילה, חייבים לעשות מתיחת צוואר מלאה?

כאשר ישנה מלאות באזור הצוואר, אשר נובעת מעודפי שומן, ניתן לבצע שאיבת שומן. הפעולה יכולה להתבצע כפעולה בודדת או כחלק ממתיחת צוואר, אם יש בכך צורך. השאיפה היא שהעור העודף יתכווץ לאחר התרוקנות הצוואר, כדי שלא יצנח בהמשך. לכן הפעולה יעילה יותר במטופלים צעירים, בעשור הרביעי או החמישי לחייהם, כשהעור עדיין בעל אלסטיות טובה וביכולתו להתכווץ בצורה יעילה.

האם קיימים טיפולים לא ניתוחיים לצוואר?

כן. כאשר קיימים "מיתרים" באזור הצוואר, הנובעים מהתקצרות השריר, ניתן להזריק בוטוקס לצורך הרפיית השריר והעלמת המיתרים. קיימות גם פרוצדורות אסתטיות שונות לרענון עור הצוואר והזנתו. כאשר עור הצוואר ואזור המחשוף מתאפיינים בקמטוטים ומרקם עור ירוד, ניתן להזריק HydroMax. מדובר בחומצה היאלורונית בריכוז נמוך, שאותה מזריקים בסדרה של טיפולים אחת לשלושה-ארבעה חודשים.

התוצאה היא צמצום הקמטוטים ושיפור מרקם העור. באותו אופן ניתן לשפר גם את מרקם עור הידיים. טיפול זה גם משלים את תוצאת המילוי ומעניק לעור את הגימור הנדרש. סוד המראה הצעיר והמטופח הוא כמו תמיד שימור התוצאה על ידי מעקב שוטף אצל הרופא המטפל, ושימוש בחומרים מובילים, יעילים ובטוחים.

ד"ר ערן חדד הוא מומחה לכירורגיה פלסטית ואסתטית ומשמש כרופא בכיר במרכז הרפואי "אסף הרופא"

בואו לדבר על זה בפורום בוטוקס ומילוי קמטים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום