ניתוחים פלסטיים: מהן המגמות החדשות בתחום?

(0)
לדרג

מגמות חדשות בתחום הניתוחים הפלסטיים: לא עוד חזה גדול אלא מראה טבעי; לא עוד אף סולד אלא אף התואם את מבנה הפנים. הכירורגיה הפלסטית עוברת שינוי

מאת: ד"ר שגית משולם

מיד אחרי שאדם וחוה נגסו בתפוח וקבעו את האופנה הראשונה, עלה תאנה לכיסוי חלציהם, היופי והאסתטיקה הפכו לטבועים בגנום האנושי. מאז ועד היום, הצורך להיראות טוב ואופנתי הוא חלק מהרצון האנושי הבסיסי להרשים ולמשוך תשומת לב.

אלא שמודל היופי, התלוי בגורמים חברתיים ותרבותיים, משתנה עם הזמן. כך לדוגמה, נשות מצרים העתיקה משחו פוך כחול על עפעפיהן; הגברים בתקופת הבארוק חבשו פאות שיער לבן לראשיהם וכיסו את פניהם באיפור חיוור; הנשים בשנות ה-50 הדגישו מותניים צרים בניסיון להקנות לחזה מראה שופע; הנשים בשנות ה-60 אימצו את המראה הכחוש והרזה; אופנת שנות ה-80 הייתה ססגוניות וצעקניות; ואילו עתה, בתחילתו של האלף השלישי, חוזרים למראה הטבעי.

באידיאל היופי הנוכחי אין מודל אחד דומיננטי. הנשים של היום הן חזקות וכריזמטיות ואינן שואפות להידמות למודל יופי כלשהו, אלא לטפח את המראה הטבעי שלהן. בעולם האופנה המגמה הזו בולטת מאוד.

ניתן לראות כיום דוגמניות עם אף נשרי, בעלות סנטר בולט, מרחק גדול יחסית בין העיניים ומאפיינים נוספים, שאינם תואמים למודל היופי "הנכון". דווקא חוסר השלמות והייחודיות נחשבים כיום לדבר רצוי ומרתק.

ניתוחים פלסטיים
ניתוחים פלסטיים

הכירורגיה הפלסטית מותחת את הגבולות:

בעוד שבעבר שיפור החיצוניות נעשה על-ידי סידור השיער ומריחת איפור, הרי שכיום מאפשרים הטיפולים הכירורגיים לתקן עיוותים, לטשטש פגמים ולשדרג את המראה החיצוני.

במהלך השנים הכירורגיה הפלסטית השתנתה במידה ניכרת: לא עוד שינויים מרחיקי לכת במראה החיצוני, אלא שינויים מינוריים, מינימליים, נקודתיים וממוקדים. המגמה כיום היא להתאים את הניתוח למאפיינים האנטומיים הספציפיים של כל מטופל. הנה כמה דוגמאות לכך:

ניתוחי אף: בעבר, ניתן היה לזהות בנקל מי מהנשים והגברים עברו ניתוח אף. כל אחד מהמנותחים "זכה" לאף זהה, קטן וסולד, שלא בהכרח התאים למבנה הפנים. כיום מושקעת מחשבה רבה לפני כל ניתוח, על מנת ליצור התאמה בין מבנה האף של המנותח לבין מבנה פניו, במטרה לשמר את המראה הטבעי.

טיפולים אסתטיים: כיום נשים מבקשות להיראות טוב מבלי לעבור מתיחת פנים. מראה הסלבריטאיות שפניהן חלקות וקורנות מניע נשים כבר בגילאי 30-40 לטפל נקודתית בקמטים במצח ובזויות העיניים, להחליק קמטים בזוויות הפה ולהעלים כתמי פיגמנטציה.

מתיחת פנים: בעבר הלא רחוק נהגו למתוח את כל עור הפנים, מתיחה שיצרה חזות פנים קפואה וגרמה לנשים מבוגרות למראה שלא הלם את גילן. אבל האופנה השתנתה והמראה הטבעי, שאינו מסתיר את הגיל, נחשב לעדיף.

כיום, המנתח מבצע את המתיחה בשכבות העמוקות יותר של העור ואת המעטה החיצוני הוא מותח קלות. המתיחה מבוצעת תוך התחשבות בגיל המנותחת ובהתאמה למבנה פניה, מראה הלסת, הלחיים והמצח. כיום מקובל לבצע מתיחת פנים חלקית, "מיני פייס-ליפטינג". חלק מהניתוחים מתמקדים בפלג הפנים העליון, כמו ניתוחי עפעפיים, מצח וגבות, אחרים במרכזם או בחלקם התחתון ובצוואר".

הגדלת חזה: נשים רבות מבקשות כיום להגדיל את החזה; צעירות בעלות חזה קטן לטעמן, נשים אחרי לידות והנקות בעלות מראה שד מרוקן ונשים מבוגרות המבקשות לשפר את הופעתן. לעומת העבר הלא רחוק, הנשים כיום מבקשות לשמור על המראה הטבעי; שינוי שיורגש אך לא ייראה מיד שהוא תוצאה של ניתוח. מגמה זו הביאה בשנים האחרונות להתפתחות סוגי שתלים בעלי צורה אנטומית של אגס או טיפה, ובגדלים מאופקים. באופן זה, השתל ממלא את השד בצורה טבעית וברוב המקרים קשה להבחין בסימני הניתוח.

ניתוחים לקיצור קיבה ולעיצוב הגוף: מגפת ההשמנה בעולם המערבי והסגידה למראה הרזה הביאו בשנים האחרונות לעלייה בשכיחות הניתוחים לקיצור הקיבה ולניתוחים לעיצוב הגוף, למי שרזה באופן קיצוני ונותרו לו עודפי עור. מדובר בניתוחים מורכבים המטפלים בעודפי העור הניכרים בגפיים העליונות והתחתונות ובג?ו האחורי והקדמי. ניתוחים מסוג זה נעשים לרוב במרוכז בכל חלקי הגוף (עד כמה שאפשר), על מנת להציג תוצאות מהירות.

כך, בניתוח אחד או שניים ניתן לעצב את הישבן והזרועות, להסיר עודפי עור מכל חלקי הגוף, למתוח את הירכיים, הגב והבטן, לעצב את החזה ולהחזיר למנותח את המראה לפני שהשמין.

מתיחת בטן: השאיפה לבטן שטוחה גם היא סוג של אופנה המבקשת לשמר את הנעורים והמראה הצעיר ככל שאפשר. העובדה שהשומן המתרכז באזור הבטן מקנה לה את "מראה התפוח" הלא מחמיא ומביאה יותר ויותר נשים וגברים אל שולחן הניתוחים. המנתחים מחזירים גם השרירים למקומם ומראה הכרס המשתפלת מפנה את מקומו לבטן מוצקה ושטוחה.

שאיבת שומן אינה מחליפה דיאטה, אולם מאפשרת למנתחים הפלסטיים לפסל ולעצב את הגוף, באזורים מהם קשה להסיר את עודפי השומן באופן טבעי, כגון הבטן התחתונה, הירכיים, השוקיים, אזור האגן, הישבנים, זרועות הידיים והסנטר.

טיפולים ייעודיים לגברים: האופנה, מסתבר, אינה נחלתן של נשים בלבד. גם הגברים למדו להיעזר בכירורגיה הפלסטית לחיטוב גופם. מספר הגברים העוברים ניתוחים להרמת עפעפיים גדל בהתמדה. גדל גם מספרם של הגברים העוברים ניתוחים להקטנת החזה, ניתוחי אף, שאיבת שומן וטשטוש צלקות.

ד"ר שגית משולם היא מומחית לכירורגיה פלסטית ברשת מרפאות כללית אסתטיקה, ורופאה בכירה במחלקה לכירורגיה פלסטית במרכז הרפואי רבין

בואו לדבר על זה בפורום כירורגיה פלסטית אסתטית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום