קמטים: מה עושים? ממלאים! - מדריך חומרי מילוי

(0)
לדרג

הזרקת חומרי מילוי זמניים או קבועים לצורך שיפור מראה הפנים הפכה לאחת הפרוצדורות הפופולריות והמבוקשות ביותר ברפואה האסתטית. מדריך הטרנדים המלא לממלא. צרכנות רפואית

מאת: ~~ד"ר ערן חדד~~

במרוצת השנים עורנו מאבד בהדרגה את האלסטיות הטבעית שלו, ומתחילים להופיע קמטים ראשונים. כשהירידה באלסטיות גוברת, הפנים גם מאבדות מהנפח שלהן, הקמטים מעמיקים, ולא פעם נוצר פער בין המראה החיצוני לבין התפיסה שלנו את עצמנו כאנשים שהם עדיין צעירים.

על מנת לשמר את המראה הצעיר והנאה, ולחזק את הדימוי העצמי, רבים מחליטים לפנות אל הרפואה האסתטית ובודקים את האפשרות להזריק לקמטים חומרי מילוי.

מילוי קמטים
מילוי קמטים

לאילו שימושים מיועדים חומרי המילוי?

השימושים העיקריים בחומרי מילוי הם לטשטוש קמטים, תיקוני אסימטריה, שיפור נפח וגם עיבוי השפתיים והדגשתן. הזרקה מתחת לקמט "מרימה" את הרקמה ומאפשרת עידון של מראה הקמט. האזורים השכיחים לשימוש זה הם השקעים בחיבור שבין האף לזווית הפה, קמטי עישון בשפתיים והקמטים בין זוויות הפה לסנטר.

תוצאת הטיפול יעילה יותר ונשמרת לתקופה ארוכה יותר בקמטים שאינם בתנועה מתמדת. שימוש חשוב לחומרי המילוי הוא שחזור קימורים ונפח שאבדו כתוצאה מהידלדלות בשומן התת-עורי ורקמת הקולגן. איבוד הנפח מתבטא במיוחד באזור הלחיים, הסנטר או השפתיים, ומשווה לפנים מראה זעוף ומבוגר.

אילו חומרי מילוי קיימים?

ניתן לחלק את חומרי המילוי לשתי קבוצות עיקריות: חומרי מילוי זמניים, הנספגים במלואם, וחומרי מילוי קבועים/קבועים למחצה. חומרי המילוי הזמניים מבוססים על חומרים טבעיים כמו קולגן וחומצה היאלורונית, שהם חלק ממרכיבי העור, או חומרים סינתטיים כמו קלציום הידרוקסי אפטיט. החומרים הקבועים הקיימים בשוק כוללים סיליקון וביואלקמיד.

מהי חומצה היאלורונית?

מרבית חומרי המילוי הקיימים היום בשוק מבוססים על חומצה היאלורונית (Hyaluronic Acid), והם הבחירה המועדפת על ידי המומחים בכל העולם. מדובר במרכיב טבעי, הקיים ברקמות הגוף ותפקידו בייצוב מרכיבי העור. החומצה ההיאלורונית סופחת לחות, ממלאת את הקמט ומחליקה את פני העור. בין החומצות הנפוצות בשימוש בולטות סטילאג', רסטילן, פרלן, ג'ובידרם ותיאוזיאל. כיוון שהחומר ביולוגי, הגוף מפרק אותו בתהליכים טבעיים לאורך זמן.

מדוע לא להשתמש בחומר קבוע שיחזיק לטווח ארוך?

בשל הדינמיקה המתרחשת ברקמות השונות במהלך החיים, דוגמת אובדן הנפח והנפילה, אין מקום להזרקה של חומרים קבועים, שאינם מתנהגים באופן דינמי כמו רקמות הפנים. בנוסף, לחומרי המילוי הקבועים יש שיעור סיבוכים ותופעות לוואי גדולים בהרבה מאלה של הזמניים. היות שהזדקנות העור היא תהליך מתמשך, גם השפעתו של חומר מילוי קבוע תמיד תהיה מוגבלת בזמן.

מהי הזרקת שומן עצמי?

חומר מילוי המצוי בגופנו בשפע הוא השומן. ניתן להוציא תאי שומן מאזורים שונים בגוף, לעשות מניפולציה מסוימת על החומר שנשאב ואז להזריקו חזרה כחומר מילוי להקניית נפח. השומן לא מזוהה על ידי מערכת החיסון כגוף זר, ולכן לא נדחה על ידי הגוף. יתרון השיטה בפשטותה וביעילותה. הפעולה נעשית בהרדמה מקומית, ובמקרים מסוימים ניתן להוסיף חומר הגורם לטשטוש והרגעה ומקל על המטופל. חסרונות השיטה נעוצים בעובדה שקשה לצפות את התוצאה הסופית, מכיוון שרק חלק מהחומר המוזרק ישרוד וייקלט ברקמה. לכן יש לחזור על הפעולה עד להשגת האפקט הרצוי.

לאילו תופעות לוואי עלי לצפות במהלך ההזרקה ואחריה?

חומרי המילוי הנספגים הינם בעלי פרופיל בטיחות גבוה יחסית. בימים שלאחר ההזרקה, תיתכן נפיחות קלה באזור המוזרק, שתחלוף באופן ספונטני. ייתכנו גם שטפי דם קטנים בחלק קטן מהמטופלים, ואת אלה ניתן בדרך כלל להסתיר באמצעות איפור. שימוש בקומפרסים קרים סביב זמן הטיפולים מפחית את שיעור התופעה באופן ניכר.

האם ההזרקה כואבת?

עוצמת הכאב בזמן ההזרקה לא משמעותית, אולם ניתן לבצע מספר פעולות להפחתתה, כגון מריחת משחה המאלחשת את העור כחצי שעה לפני ההזרקה. חלק מחומרי המילוי גם מכילים חומר הרדמה באופן מובנה (למשל סטילאג', פרלן וג'ובידרם).

במקרים של הזרקה לאזורים נרחבים, ניתן לבצע הרדמה הדומה לזו המבוצעת על ידי רופא שיניים ומאפשרת הזרקה ללא כאב. קירור המקום ושימוש בקנולות יפחית עוד יותר את עוצמת הכאב.

מהי הזרקה בעזרת קנולות?

מדובר בטכניקת הזרקה חדשנית התופסת תאוצה בעולם כולו. הקנולות הן מחטים ארוכות בעלות קצה מעוגל (אינו חד כמו מחט רגילה). במהלך הפעולה, יש לדקור את העור במוקד אחד. דרך פתח זה, מוחדרת הקנולה ומתבצעת פעולת המילוי.

המחט הארוכה מאפשרת את החדרת המילוי לכל האזורים ממוקד אחד, ללא דקירה חוזרת של העור, עובדה שמקילה מאוד על המטופל. העובדה שמדובר במחט שאינה חדה מקטינה באופן ניכר את שיעור הדימומים, הנפיחות והכאב במהלך ההזרקה ומאפשרת להגיע לתוצאות סימטריות. הרופא המטפל יבחר בהזרקה באמצעות מחט או קנולה בהתאם לשטח המילוי ולמיקום הקמט.

האם אפשר לחזור לפעילות שגרתית לאחר ההזרקה?

בהחלט. מדובר בפעולה שאינה דורשת תקופת החלמה. ניתן להתאפר או לעבור טיפול אצל קוסמטיקאית גם בימים שלאחר הפעולה. מילוי קמטים אינו מומלץ כשבועיים לפני אירוע חשוב שבו תרצו להיראות במיטבכם, וזאת בשל תופעות הלוואי שהוזכרו למעלה.

האם קיימים חומרי מילוי בעלי סמיכויות שונות?

למרבית החברות המייצרות את חומרי המילוי מגוון רחב של מוצרים בעלי סמיכויות שונות, מה שמאפשר להתאים את סמיכות חומר המילוי באופן מקסימלי למיקום הקמט ולעומקו. את חומר המילוי סטילאג', המשווק על ידי חברת אלפא-מדיקס, ניתן לדוגמה להשיג בדרגות סמיכות S, M, L, LIP, ו-XL . ככל שהחומר סמיך יותר, תהיה לו יכולת הרמה ומילוי טובים יותר, וגם התוצאה תישמר בדרך כלל למשך זמן רב יותר.

החומרים הסמיכים נועדו למילוי קפלים, לעיצוב תווי פנים ולהוספת נפח, בעוד שהחומרים הדלילים יותר מתאימים למילוי קמטוטים עדינים ולמילוי שקעים מתחת לעיניים ובאזור צדי העיניים. ניתן למלא גם את גב כף היד, שלרוב סובל משחיקה, יובש ומרקם ירוד, ובטיפול קצר להשיב לכפות הידיים מראה רענן וצעיר יותר.

מהו משך ההשפעה של הטיפול?

ההשפעה של המילוי נשארת כתשעה חודשים עד שנה וחצי, בהתאם לסמיכותו של החומר ולאזור ההזרקה. זמן ההשפעה מתקצר לעיתים בהזרקה לאזורים בעלי תנועתיות מוגברת, כדוגמת האזור שסביב הפה.

יש לציין כי למרות ספיגתו המלאה של החומר, הוא מגרה אצל המוזרק יצירת רקמה, כך שחלק מאפקט ההזרקה נשאר גם אחרי התקופה המדוברת. כדי לשמר את התוצאה ואת המראה האסתטי מומלץ להגיע לביקורת אצל הרופא המטפל ולחזור על ההזרקות בהתאם לצורך אחת לשנה.

האם חומר מילוי הינו טיפול הבחירה לכל סוגי הקמטים?

חשוב לציין כי קיימים טיפולים נוספים העשויים לסייע. בקמטוטים עדינים, למשל, לא תמיד כדאי לטפל באמצעות מילוי, ודווקא קילוף של העור (peeling), עשוי להוות במקרה זה פתרון טוב יותר. בקמטים באזור המצח או בין הגבות, שקיימים רק בזמן הנעת שרירי הפנים אך לא במנוחה, טיפול בהזרקת בוטוקס עשוי להועיל. בחלק התחתון של הפנים הקמטים עשויים להיות עמוקים במיוחד ולנבוע מצניחה משמעותית של הרקמה. במקרים אלה עשוי הרופא המטפל להציע טיפול ניתוחי של מתיחת פנים. כמובן ששילוב נכון בין מספר טיפולים יכול לשפר את המראה באופן משמעותי ולהביא לאפקט מקסימלי.

האם ניתן לשלב בין חומרי מילוי לטיפולים נוספים?

בהחלט. לעיתים יש צורך לשלב טיפולים שונים על מנת להגיע לתוצאה מיטבית. טיפולים אלה כוללים פרוצדורות ניתוחיות כגון מתיחת פנים וכן פעולות נוספות כהזרקת בוטוקס, קילוף הפנים ואף שימוש בקרמים קבועים דוגמת RETIN A לשימור עור הפנים.

ד"ר ערן חדד הוא מומחה לכירורגיה פלסטית.

בואו לדבר על זה בפורום בוטוקס, מילוי קמטים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום