אסתטיקה: טיפול בהזעת יתר

(0)
לדרג

הזעת יתר יכולה להיות ממוקדת באזורים כמו בתי השחי או להופיע בכל הגוף - ולאו דווקא כשחם. את ההזעה מקומית ניתן להפחית בעזרת הזרקת בוטוקס

רופא עור ומין
050-3886668

כולנו חווינו הזעה בזמן זה או אחר מסיבות שונות - חום, מצבי לחץ, בעיה פיזית או בעיה פסיכולוגית של חרדה. אך יש אנשים שסבלם גדול יותר, אלה האנשים הסובלים מהזעת יתר. הזעת יתר היא הפרעה שיכולה להשפיע על אנשים אלה גם חברתית וגם תפקודית ואף לגרום לבידוד חברתי, מוגבלות בפריטי הלבוש ועד ויתור על השתתפות באירועים חברתיים.

זיעה היא נוזל מימי המופרש מבלוטות הזיעה המצויות בעור. הזעה משמשת בדרך כלל כגורם המצנן את הגוף: כאשר חם לנו, אנו מתחילים להזיע, והתאיידות הזיעה מהגוף מסייעת לקירורו. גורמים נוספים להזעה יכולים להיות פעילות גופנית, כאב, בחילה, עצבנות ואף תרופות מסוימות. בעוד שההזעה הרגילה היא תהליך טבעי הנחוץ לגוף, הרי שקיימת תופעה של "הזעה בעודף" (היפרהידרוזיס), תופעה רפואית מוכרת.

רטוב מדי

הסיבות להזעת יתר יכולות להיות מגוונות. בין השאר ניתן למנות מצבי לחץ שונים, חוסר איזון הורמונלי, שתיית אלכוהול ושימוש בתרופות מסוימות. התופעה יכולה אף להיות סימפטום למחלות מסוימות. גם עודף משקל יכול להיות סיבה להזעת יתר. חוקרים מצאו קשר גנטי ומשפחתי להזעת יתר.

מעריכים כי בישראל אחוז אחד מהאוכלוסייה הכללית סובל מהזעת יתר. בדרך כלל זה מתבטא בהזעה מרובה בבית השחי או בכפות הידיים והרגליים. במקרים קשים יותר, תורגש הזעת היתר גם במפשעות, לאורך הגב ובין השדיים אצל נשים. חשוב להדגיש כי מהזעת היתר סובלים נשים וגברים כאחד ובאופן שווה.

קיימים שני סוגי הזעות יתר עיקריים: הזעת יתר ממוקדת ראשונית, שזוהי הזעת יתר המופיעה לרוב באיבר מסוים או במספר בודד של איברים בגוף. ההזעה מופיעה גם כאשר לא חם לנו, באזורים כמו בית השחי, כפות הידיים והרגליים והפנים. הזעה זו נובעת מהפרעה בבלוטות הזיעה באזור. הזעת היתר השנייה היא הזעת יתר כללית, שבה ההזעה מורגשת בכל הגוף והיא יכולה להיגרם מעודף משקל, מחלות עור שונות או בעיות הורמונליות.

פעולות ייבוש

ישנן מספר אופציות טיפוליות להזעת יתר, שהבולטת שבהן כיום היא הטיפול בעזרת בוטוקס. הבוטוקס המשמש ליישור קמטים, משמש גם בטיפול להזעת יתר בבתי השחי, בכפות הידיים והרגליים, באזור הפנים ובאזורים אחרים בגוף. חומר הבוטוקס המוזרק גורם לחסימה של הסיגנל העצבי המועבר לבלוטות הזיעה המורה להפריש את נוזלי הזיעה. הפרוצדורה עצמה מבוצעת בהרדמה מקומית: בבתי השחי על ידי מריחת קרם הרדמה (אמלה) כשעה לפני הטיפול, באזורי כפות הידיים והרגליים לעיתים יש צורך לבצע חסימה עצבית כדי להרדים את המקום. מבוצעת סדרה של דקירות שטחיות במחט דקיקה, במרווחים קבועים. משך הטיפול 30-20 דקות. כשבוע-שבועיים לאחר הטיפול נראית הפחתה משמעותית של הזעת היתר. הטיפול זמני ומתבצע במרווחים של 6-12 חודשים.

על מנת להפחית הזעת יתר ראשית יש לעשות שינוי באורח החיים. רצוי להוריד במשקל - מלבד אנשים בעלי משקל רב, גם אנשים בעל עור שמן נוטים להזיע יותר, מכיוון שהשומן מבודד. יש להימנע מעישון ולהגביל שתיית קפאין - שניהם יכולים להעלות את קצב המטבוליזם בגוף ולהגביר הזעה. כמו כן, מומלץ ללבוש בגדים קלים ודקים, רצוי בגדים העשויים כותנה מלאה.

ד"ר מיכאל שוחט הוא מומחה לרפואת עור ברשת מרפאות "כללית אסתטיקה".

בואו לדבר על זה בפורום רפואת עור אסתטית.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום