בטן לבטן

(0)
לדרג

מחקר ישראלי חדש קובע כי תרופות להורדת כולסטרול, מפחיתות את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס

מאת: מערכת zap doctors
דומה בדומה

מחקר ישראלי חדש קובע כי שימוש בתרופות להורדת כולסטרול למשך חמש שנים לפחות, מפחיתות את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס. על פי המחקר, האנשים שהשתמשו בתרופות נמצאו כבעלי סיכון קטן במחצית לחלות בסרטן המעי הגס, גם כאשר היו להם גורמי סיכון אחרים לסרטן זה.

תוצאות המחקר של קבוצת חוקרים ישראליים בראשות פרופ' גדי רנרט יועץ האגודה למלחמה בסרטן לבקרת סרטן, מנהל המרכז הארצי לבקרת סרטן בשרותי בריאות כללית במרכז הרפואי כרמל ומנהל המרכז לבקרת מחלות של הפקולטה לרפואה בטכניון יפורסמו היום בעיתון הרפואי המוביל ניו אינגלנד ג'ורנל אוף מדיסין.

התרופות שנמצאו יעילות כנגד הסרטן במחקר זה הנן מקבוצת הסטטינים (סימבסטטין ופראבאסטטין) הנמצאות בשימוש שכיח באוכלוסייה להורדת כולסטרול ולמניעת מחלות לב וכלי דם. למעלה מעשרה אחוז מכלל האוכלוסייה המבוגרת בישראל נמצאה צורכת תרופות אלו כבר כיום.

מפי רופאים

פרופ' גדי רנרט יועץ האגודה למלחמה בסרטן לבקרת סרטן, מנהל המרכז הארצי לבקרת סרטן בשרותי בריאות כללית במרכז הרפואי כרמל ומנהל המרכז לבקרת מחלות של הפקולטה לרפואה בטכניון מסר היום: "תוצאות מחקר זה מעודדות ביחס לסיכוי למנוע סרטן בעתיד על ידי שימוש בתרופות לכלל האוכלוסייה הבריאה או לקבוצות באוכלוסייה שהן בסיכון גבוה לחלות בסרטן(גם אלו הן בריאות). מעודדת במיוחד העובדה שהתרופות שנמצאו יעילות כנגד סרטן המעי הגס הוכחו כבר כיעילות גם כנגד מחלות לב, דבר המגדיל את הסיכוי כי בעתיד ניתן יהיה לחשוב על טיפול מונע כולל לאוכלוסייה כנגד המחלות הכרוניות השכיחות ביותר. עם זאת מקובל להוכיח את יעילותן של תרופות במחקרים אקראיים מבוקרים, הגם שלא ברור אם מחקרים מסוג כזה אפשריים בשל השימוש הנוכחי השכיח באוכלוסייה בסטטינים. יש להמתין לאישור התוצאות על ידי קבוצות מחקר אחרות לפני שניתן יהיה להמליץ על צריכתן לכלל האוכלוסייה ולפני שיהיה ברור מה המינון המומלץ ומה משך הטיפול המומלץ".

על המחקר וממצאיו

ממצאים אלו נובעים ממחקר אפידמיולוגיה מולקולארית של סרטן המעי הגס המתבצע בצפון הארץ במהלך שש השנים האחרונות והממומן על ידי המכון הלאומי לסרטן בארה"ב. למחקר שותפים גם חוקרים מאוניברסיטת מישיגן באן ארבור בראשות פרופ' סטיב גרובר. עד כה משתתפים במחקר 1,953 אנשים שחלו בסרטן המעי הגס בתקופה המדובר בצפון הארץ ו- 2,015 ביקורות שהן אנשים מהאוכלוסייה הכללית שאין להם סרטן והדומים לחולים מבחינת גיל, מין, דת ומקום מגורים. כל משתתפי המחקר התבקשו לדווח על הרגלי התנהגות והרגלי בריאות רבים ובכללם שימוש בתרופות שונות באופן קבוע וממושך. במחקר נמצא כי מי שהיו בקבוצת הביקורת השתמשו בתרופות מסוג סטטינים כמעט כפול מאשר מי שנכללו בקבוצת חולי סרטן המעי הגס, 11.6 אחוז לעומת 6.1 אחוז.

הממצא ביחס להגנה שמעניק השימוש בסטטינים נמצא תקף גם לאחר שנלקחו בחשבון גורמי סיכון או גורמים מגנים אחרים הידועים לסרטן המעי הגס כמו גיל, מין, קבוצה אתנית, שימוש באספירין, פעילות גופנית, צריכת ירקות וסיפור משפחתי של סרטן המעי הגס. גם לאחר התחשבות בגורמי הסיכון האחרים נמצא שתרופות מקבוצת הסטטינים מורידות את הסיכון לסרטן המעי הגס ב- 47%. המנגנונים הביולוגיים לפעולת המגנה של הסטטינים מרובים וכוללים השפעות נוגדות דלקת והשפעות נוגדות שגשוג תאי.

על סרטן המעי הגס ישראל 2005

סרטן המעי הגס הוא הגידול השני בשכיחותו בקרב האוכלוסייה בישראל. לפי נתוני רישום הסרטן הלאומי אובחנו בישראל בשנה האחרונה כ- 3,200 נשים וגברים כחולים בסרטן המעי הגס והחלחולת, וכ- 1,800 נשים וגברים מתו השנה ממחלה זו. רוב החולים המאובחנים במדינת ישראל מתגלים בשלב מתקדם של המחלה, עקב ההיענות הנמוכה לעריכת הבדיקה לגילוי מוקדם. כאשר המחלה מתגלה בשלב מוקדם, סיכויי הריפוי מגיעים לכ- 90%, לכן חשוב מאוד לגלותה מוקדם ככל האפשר, וכך לשפר את תוצאות הטיפול ואת איכות חייהם של החולים. במדינת ישראל הופעלה ביוזמת האגודה למלחמה בסרטן, תוכנית לאומית לגילוי סרטן המעי הגס על ידי ערכות לבדיקת דם סמוי בצואה. על התכנית הכריז שר הבריאות דני נוה בחודש מרץ 2005. התכנית מופעלת בשיתוף כל קופות החולים ובמהלך החודשים הקרובים יקבלו כל התושבים בישראל בגיל חמישים ומעלה, הזמנה לביתם לבצע את הבדיקה.

בואו לדבר על כך בפורום תרופות ורוקחות
ובפורום רפואת משפחה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום