מיתוסים על רפואה אסתטית

(0)
לדרג

ככל שהרפואה האסתטית מתפתחת יותר, כך גם מתרבים המיתוסים והדעות המוטעות הקשורים בה. שקר החן, הבל היופי

מאת: ד"ר אלכס אלטס

המהפכה האסתטית הכלל עולמית שאנו עדים לה בעשור האחרון שינתה מהותית את מקומה של הרפואה האסתטית בתפיסה הציבורית. מיתוסים רבים ודעות קדומות קמו ונפלו ובמקומם תמיד צצו מיתוסים חדשים, חלקם מיותרים ועלולים להטעות. הכתבה הבאה תנסה "לעשות סדר", לשפוך מעט אור ולנפץ או לאמת כמה מהמיתוסים הרווחים בעולם האסתטיקה.

^^המיתוס הנחשב לעתיק ביותר: טיפולים אסתטיים הם תענוג מיותר שאין בו שום תוכן או תועלת.^^

^^לא נכון.^^ מחקרים אקדמיים רבים שנעשו בשנים האחרונות הציגו קשר משמעותי בין עלייה ניכרת באיכות החיים לבין שיפור בביטחון ובדימוי העצמי שיש להם השפעה על ההישגים בתחומי העבודה והחברה, בעקבות טיפולים אסתטיים שאנשים עברו. במילים פשוטות, אדם הנראה טוב יותר, מרגיש סיפוק והנאה גדולים יותר. לכן טיפולים אסתטיים מהווים לא רק שיפור במראה החיצוני, אלא גם את אחת הדרכים לעלייה ניכרת באיכות החיים ובמידת הסיפוק מהם.

^^שיפור אמיתי במראה החיצוני ניתן להשיג רק על ידי פעולה כירורגית ניתוחית.^^

^^לא נכון.^^ בנתונים שהוצגו בכנס השנתי של האקדמיה האמריקאית לרפואת עור שהתקיים בפברואר, נראתה דווקא עלייה במספר הפעולות הלא ניתוחיות. מנתונים שהועלו בכנס מתוך בדיקת הפעילות בתחום הרפואה האסתטית בין השנים 2007-1997, נראתה עלייה במספר הפרוצדורות הלא ניתוחיות.

מספר הפעולות הלא ניתוחית כדוגמת הזרקות, טיפולי פילינג, הסרות שיער בלייזר וכדומה - צמח בעשור האחרון בכ-745%, וזאת לעומת מספר הפרוצדורות הניתוחיות שצמח בעשור האחרון רק ב-114%. המסקנה המתקבלת היא כי המגמה המתפתחת בתחום האסתטיקה הרפואית הלא ניתוחית מהווה את האפשרות לעבור שינוי אסתטי ללא צורך בפרוצדורה ניתוחית.

^^טיפול בבוטוקס יכול לגרום לסכנת חיים^^

^^לא נכון.^^ ראשית יש להדגיש כי אין טיפול אסתטי שאינו כרוך בתופעות לוואי או בסיכונים, דבר זה נכון גם בנוגע לפרוצדורות הניתוחיות וגם לאלו שאינן כרוכות בניתוח. אולם, מרבית תופעות הלוואי הן פתירות ואינן כרוכות בסיכון חיים של ממש. בין הפיתוחים שהביאו לשינוי בסדר גודל של מהפכה בהחלט ראוי לציין את הבוטוקס האגדי. הוא מצטיין גם בכמות השמועות והמיתוסים סביבו. בוטוקס הותווה במקור כתכשיר מתחום הנוירולוגיה ובמהירה גלש לרפואה אסתטית בסוף שנות ה-80. מאז, הזרקות בוטוקס הפכו לטיפול הנפוץ ביותר בתחום של האסתטיקה הלא ניתוחית. ההתוויות לזריקות התרחבו בהדרגה מטיפול בקמטי הבעה עד הזעת יתר, מתיחת צוואר ואפילו הרמת חזה ללא ניתוח. בדומה להתוויות, התפתחו בקצב גם המיתוסים על החומר בטווח עצום שנע בין היעדר מוחלט של סיבוכים ותופעות לוואי ועד לסכנת חיים בשימוש בו.

רוב הסיבוכים הקיימים בהזרקות בוטוקס נובעים מטעויות אנוש של הרופא בשל חוסר ניסיונו, או בשל החומר שאותו הוא מזריק. חשוב ביותר כאשר פונים לבצע טיפול אסתטי מכל סוג שהוא, לדאוג לפנות לרופא מנוסה ומיומן ובעל הכשרה בתחום, העובד במרפאה בעלת סטנדרטים מחמירים ופיקוח רפואי.

אין זה סוד כי תחום האסתטיקה בארץ כיום נחשב לתחום פרוץ לגמרי וכי קיימים לא מעט מטפלים המציעים את שרותיהם ללא התמחות מתאימה או ללא התמחות בכלל. בנוסף, הדיווחים מהעבר אודות תופעות לוואי רציניות ואף קטלניות נוגעים לתכשירי בוטוקס מזויפים או מתוצרת מפוקפקת, בעיקר ממדינות כגון ארצות מזרח אסיה. בארץ מותרים לשימוש באסתטיקה שני מותגים בלבד "Botox" ובוטולניום "Dysport". שניהם בטוחים מאוד ועד כה לא דווח על סיבוכים קשים או בלתי הפיכים לאחר שימוש בתכשירים אלה.

ניפוץ מיתוסים לגבי פילינג רפואי

^^קילוף העור מלווה בכאבים.^^

^^לא נכון.^^ עקב השינויים שנערכו בשיטות הקילוף בשנים האחרונות, הטיפול אינו מלווה כאבים כלל, אלא בתחושת חוסר נוחות בלבד.

^^ניתן לבצע פילינג עמוק בחורף בלבד.^^

^^לא נכון.^^ ניתן לטפל בכל עונות השנה, בתנאי שמשתמשים במסנן קרינה בעל אינדקס הגנה גבוה לאחר הטיפול ונמנעים מחשיפה לשמש.

מיתוסים לגבי הסרת שיער בטכנולוגיות מתקדמות

^^הסרת שיער בקרן אור פחות יעילה מלייזר.^^

^^לא נכון.^^ הטיפול הנ"ל יעיל לא פחות, ובמקרים מסוימים עדיף אפילו על לייזר (במקרים של שיער בהיר, למשל).

^^כל אחד יכול להסיר שיער בלייזר או בקרן אור.^^

^^לא נכון.^^ המועמדים האידיאלים להסרת שיער הם בעלי עור בהיר ושיער כהה. ככל שהשיער כהה יותר, כך הוא קולט יותר טוב את האנרגיה של קרן הלייזר. עור כהה או שזוף הוא בעל הסתברות גבוהה יותר לתופעות לוואי של שינוי פיגמנטים לאחר הטיפולים. נדרשת התאמה מקצועית של אורך הגל ועוצמת הטיפול, כך שגם אצל מטופלים בעלי עור כהה או שזוף ניתן להשיג תוצאות טובות לטווח ארוך. שערות לבנות מגיבות הכי פחות טוב לטיפול בלייזר.

חשוב לציין כי לאנשים שנוטלים תרופות מסוימות והסובלים ממחלות רקע שונות יש מגבלות טיפוליות, ומכאן חשיבות האבחון והטיפול על ידי רופאים בלבד.

^^ניתן להסיר שיער בכל גיל.^^

^^לא נכון.^^ מומלץ להתחיל להסיר שיער החל מגיל 16 לערך, בסוף גיל ההתבגרות, שבו מסתיים התהליך ההורמונלי המשפיע על צמיחת השיער. רק לאחר סיום התהליך ההורמונלי ניתן להגיע לתוצאות מרביות. כמובן שיש לבדוק התאמה לכל מטופל באופן אישי, כולל בדיקות פרופיל הורמונלי בגילאים צעירים.

האם ניתן למנוע את הסיבוכים בטיפולים וניתוחים אסתטיים?

ראשית, תמיד ניתן למזער ולמנוע כמה שיותר את הסיבוכים הכרוכים בטיפולים אסתטיים. מכיוון שבארץ כמעט שלא קיימת ביקורת על הנעשה בטיפולים וניתוחים אסתטיים, תפקיד ה"מבקר" מונח על כתפיו של המטופל .

להלן טיפים חשובים שלפיהם יש לנהוג טרם עוברים טיפול אסתטי:

לפני הטיפול חשוב לבדוק את זהותו של הרופא המטפל. חשוב לוודא כי הרופא הינו רופא מומחה או כי הרשת שאליה פניתם היא רשת המעסיקה רופאים מומחים בעלי סמכות לבצע את הפעולות האלה.

שימו לב כי בארץ לא קיים תואר מומחה לרפואה אסתטית. על מנת לקבל מידע על רופא מסוים ניתן להקליד את שמו באתרים המקצועיים כמו אתר האגודה לכירורגיה פלסטית.

אל תתפתו למחירים נמוכים מדי - הם עלולים להוות דווקא סימן מחשיד לגבי טיבו לאיכותו של הטיפול והחומרים שבהם משתמשים.

טיפול אסתטי נכון מתחיל בידיים מקצועיות, וכאשר לא ממהרים לרוץ ישר לכל מי שמגדיר את עצמו כמומחה בתחום, ניתן בסופו של דבר ליהנות גם מתוצאות מספקות ומשיפור באורח החיים.

ד"ר אלכס אלטס הוא מומחה לרפואת עור ודרמטולוגיה אסתטית, מנהל מרפאת "כללית אסתטיקה" בחדרה

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום כירורגיה פלסטית ואסתטית
פורום טיפולי בוטוקס

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום