עצים צומחים מהר יותר בעיר

(0)
לדרג

הדברים באמת גדולים יותר בניו יורק. אפילו העצים. אלה שגדלים בלב התפוח הגדול גדולים יותר מאלה הצומחים בפרוורים, כך מצאו חוקרים. מעניין לציין שההבדל נובע מהזיהום.
במשך שלוש שנים ג'יליאן גרג מהסוכנות האוניברסיטאית להגנת הסביבה באורגון ועמיתיה עקבו אחר הצמיחה של עצי צפצפה משולשת זהים (Populus deltoids) שנשתלו בניו יורק ובאתרים כפריים סמוכים לה כמו לונג איילנד ועמק ההדסון.
"הם התחילו בגובה של שישה אינצ'ים" נזכרת גרג. "אלה שצמחו בעיר הגיעו לגובה יותר גבוה ממני, ובכפר הם הגיעו לגובה המותן שלי". משתנים כמו הרכב האדמה, טמפרטורה ורמות החמצון לא יכולים להסביר את ההבדלים.
הגורם העיקרי, מסיקה הקבוצה של גרג, היא החשיפה לאוזון. רמות הגז הזה מגיעות לקרוב לאפס במרכז העיר, אבל נשארות גבוהות באזורים הכפריים.
"אוזון הוא כנראה מזהם הצמחים החשוב ביותר בארצות הברית" מסכים ג'ון לורנס מהמשרד לחקלאות באורגון. הצורה הריאקטיבית כל כך של חמצן מגבילה את גידול הצמחים, ויכולה למנוע פריחה.
למרבה האירוניה אוזון נוצר כאשר אור השמש מתרכב עם המזהמים, למשל גזים ממכוניות. אבל משום שמדובר בגז ריאקטיבי כל כך, שיירי זיהומים יכולים לנקות איזורים שלמים בעיר לגמרי מאוזון, אומר גרג. חנקן חמצני למשל, מתרכב עם האוזון, ומפחית את הרמות לפחות מאלה שנמדדו בחור באוזון שבקוטב הדרומי.
בסביבה הצמחית ליד ניו יורק, מצד שני, האוזון יכול להגיע לרמות גבוהות. בהיעדר מזהמים אחרים איתם הוא יכול להתרכב, האוזון נשאר באוויר זמן רב יותר.
עשרות קילומטרים למעלה באטמוספירה, האוזון מגן עלינו מפני הקרינה האולטרה-סגולה של השמש. אבל בגובה האדמה האוזון יכול להזיק לסביבה ולבריאות שלנו. הגז יכול להביא לקשיים בנשימה ולמחלות כמו אסתמה למשל.
החוף המזרחי בארצות הברית ידוע כנקודה חמה לזיהום של אוזון. אבל האם יגזרו ערים אחרות גורל דומה על הפרוורים שלהן? לא בהכרח, אומרת פיזיולוגית הצמחים אווה פל מאוניברסיטת פנסילבניה בפילדלפיה.
"בכל מקום יש הרבה כלי רכב שמפיקים אוזון, אבל בחלק מהמקומות הבעיה חמורה יותר מבאחרים" צופה פל. תנועת האוויר בעיר יכולה לקבוע אם הסביבה הכפרית המקומית תוצף במזהמים או לא.
ההרים בסביבת לוס אנג'לס, למשל, חוסכים מדרום קליפורניה את מרבית הנזקים של זיהום אוזון. "האוויר של לוס אנג'לס כלוא בפנים, ונוטה להתרכז במקום" אומרת פל.

ד"ר אורי פרגמן-ספיר, המדען הראשי בגן הבוטני האוניברסיטאי בירושלים טוען שיתכן שהצמיחה המהירה של העצים בעיר נובעת מחוסר באור בעיר, בגלל הצפיפות בה והצורך החיוני של הצמח להגיע למקור אור ולאו דווקא בגלל האוזון.
http://www.botanic.co.il/hebrew/research/news1.htm

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום