חולים בעידן המידע

(0)
לדרג

כבר לא - מה שתגיד, אדוני הרופא, הנגישות וכמות המידע הזמינה הפכה את החולים ליותר מודעים וליותר אסרטיביים, כן המפקד החולה

מאת: במהלך 50 השנים האחרונות היחסים בין רופאים למטופלים השתנו בצורה דרמטית. לפני 50 שנה היית נכנסת לרופא ומתארת בעיה, ויוצאת עם מרשם והוראות כיצד לנהוג. לא סביר שהיית שואלת שאלות רבות, או בודקת את ההמלצות. לספר בעצמך על הבעיה ולהביא מידע מהבית היה בלתי נתפס לחלוטין.


כבר לא "מה שתגיד, אדוני הרופא"
כל זה השתנה ממספר סיבות:
- קבלת החלטות במשותף על ידי המטופלים ונותני השירות הפכה למקובלת.
- מרבית נותני השירותים מצפים ומעודדים את המטופלים לנקוט בעמדה פעילה לטיפול הבריאותי שלהם בעצמם.
- למטופלים יש גישה לכמויות מידע במגוון מדיה, כפי שלא היה בעבר.

יותר ויותר ספקי השירותים בודקים ומתחשבים בהעדפות של המטופלים, מתוך כוונה לחלוק בתהליך קבלת ההחלטות לגבי בדיקות וטיפולים. סטודנטים לרפואה היום לומדים כישורי תקשורת, כמו להיות מאזינים טובים יותר, ואיך לכלול את העדפות המטופלים, דברים שלא היו מקובלים בדורות הקודמים של סטודנטים.
מרבית האנשים, כולל המטופלים, בני המשפחה וספקי השירות רואים את השינויים האלה כהתפתחות חיובית. הימים בהם הרופא היה אומר למטופלים מה לעשות הולכים ונעלמים, ובאמת הגיע הזמן. נהוג להאמין שלקוחות שיודעים יותר יכולים לעשות החלטות טובות יותר, ושרופאים צריכים לקבל בברכה מעורבות מוגברת של המטופלים. ככלות הכל, המטופל, ולא הרופא, הוא זה שלוקח את הסיכונים הבריאותיים והיתרונות של כל החלטה שתתקבל בעניינו במשרדו של הרופא.

המקור
כמו בהרבה מקרים של שינויים, כדאי לקחת בחשבון מספר סוגיות. חשוב להבין מהיכן מגיע המידע, שכן יש הרבה מידע שגוי, לא מלא ואף מטעה. יותר מידי מידע ויותר מידי דעות יכולים להגביר את הבלבול והחרדה, במקום לעזור להבין את המצב.
- מידע שלא בהקשרו:
אם קראת בספר רפואה לגבי מצב רפואי, המידע יכול להיות מפחיד מאוד. עוד יותר גרוע יכול להיות מצב שבו התיאור מתייחס רק לחלק מהסימפטומים, ולא לכל התמונה. לספק בריאות יש את הנסיון ומקורות מידע נוספים על מנת לקבל את ההקשר והפרספקטיבה, מה שאין למרבית האנשים. בנוסף, במקרים רבים הספרות נוטה להדגיש את המקרים הקיצוניים או המיוחדים. רופאים, כלומר קהל היעד הטבעי של ספרות כזו, יודעים זאת, אבל הקורא הממוצע לא תמיד מודע לכך שיש גם מקרים קלים יותר של הבעיה, ושהם בדרך כלל נפוצים יותר.
- יותר מידי דעות
עודף מידע יכול לבוא לידי ביטוי בחוות דעת שלישית ורביעית שאנשים מחפשים. בשלב מסוים עודף המידע לא הופך אותך לבעלת יותר ידע. אם תקלידי "אסתמה" במנוע החיפוש הממוצע, 2.1 מליון האתרים שתעלי יכולים להיות קצת יותר מידי.
- מידע שגוי או מטעה
בעוד ההתעמקות בבעיות האישיות יכול להיות חשוב, קל להטעות. הרבה טיפולים חילופיים שנמכרים תחת התוויות "חומרים טבעיים בלבד" ו "יעילות מובטחת" מורכבים על סמך עדויות ללא סימכים מדעיים. לעיתים טיפולים כאלה גורמים אף לנזק. כמו כן לא נבדקו ההשפעות של התרופות האלטרנטיביות והקונבנציונליות אחת על השניה. "חומרים טבעיים בלבד" לא מבטיח שהתרופה בטוחה. כדאי לזכור שגם פטריות רעילות, למשל, הן מחומרים טבעיים בלבד.
- מידע למטרת מכירה
חלק מהמידע נראה אמין, אך למעשה הוא לא יעיל כפי שניתן היה לשער. לא תמיד המטרה היא מתן מידע אמין ומספק, אלא לנסות למכור לך משהו. למשל, פרסומות לתכניות להורדה במשקל לעיתים קרובות מדגישות פחות את החשיבות שבצריכת קלוריות מוגבלת או הגברת הפעילות הגופנית, לטובת הדגשת המוצר הנמכר. שיווק ישיר של תרופות לצרכנים לעיתים קרובות מביא לעלייה בדרישה לתרופות החדישות והיקרות ביותר, ואולם בהרבה מקרים תרופות פשוט אינן יעילות, או שניתן היה להסתפק בחלופה הזולה והיעילה יותר, שכמובן לא מופיעה בפרסומת.
חשוב להבין שהמפרסמים עושים את העבודה שלהם, אבל שהעבודה הזו לא אומרת מתן מידע מלא ומאוזן. תפקידו של הצרכן לזהות את מקור המידע, ולהבין היכן ההטייה. זה אכן לא תמיד קל לעשות.

הדרך הישנה והטובה
גם כאשר רבים הופכים ליותר ויותר מעורבים בטיפול הבריאותי של עצמם, יש כאלה שלא מעוניינים לקבל מידע נוסף מהרופאים, ומעדיפים הוראות פשוטות במקום מעורבות פעילה. עבור אנשים כאלה הרופאים יכולים להמליץ באופן ברור, כך שהם לוקחים בחשבון את העדפות החולים. בכל הנוגע לקבלת מידע ולתהליך קבלת ההחלטות, בהחלט יש הבדלים מאחד לשני.

להפיק את המירב מיחסי רופא-מטופל
עידן המטופלים המעורבים לא ייגמר בזמן הקרוב ככל הנראה. אבל אין ספק שהוא ימשיך להתפתח.
- כאשר אתם מדברים עם הרופא, תשאלו שאלות. כדאי להכין רשימה מראש לפני הביקור. לא תמיד צריך לחכות לביקור אצל הרופא כדי לשאול את השאלות, נסו לשלוח למשל אי-מייל. בכל מקרה המנעו מלנסות לכסות את כל ההיבטים על ידי העלאת מצבים היפותטיים שאינם רלוונטיים למקרה שלכם.
- קבלו חוות דעת שניה, במיוחד אם הדברים לא מתקדמים כמו שצריך. כדאי להמנע מחוות דעת שלישי ורביעית.
- וודאו שיש לכם כתובת לטיפול ראשוני. זה יכול לסייע מאוד, במיוחד במקרים בהם יש לכם כמה בעיות שונות.
- היו ספקניים: תבדקו אם מקור המידע שלכם הוא בעל עניין חוץ מהבריאות שלכם. המנעו מלהסתמך על מקורות מידע שכנראה מנסים למכור לכם משהו.
- קבלו את המידע ממקורות אמינים: הרופא, מרכזים רפואיים, סוכנויות ממשלתיות וארגונים מקצועיים. באינטרנט יש המון מידע, אבל גם הרבה הבדלים משמעותים ביותר באיכות. חפשו את המידע במקומות בהם יש לו "אבא ואמא:" חיבור למוסדות אקדמיים ולמרכזי בריאות, בניגוד לנסיונות למכור לכם משהו.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום