הזיהום בפנים, לא בחוץ

(0)
לדרג

מה משותף לג'ורג' בוש, למפעל לעיבוד עופות ולעיר בדרום סין?
לא, לא מדובר בהתחלה של בדיחת קרש. התשובה היא שכולם משתמשים באקולוגיה מהונדסת שנקראת "המשקם" על מנת לטפל במערכות מים מזוהמות.
חומרים מזהמים במי שופכין, כמו גם נשורת תעשייתית וחקלאית יכולים לכלול חומרים וחומרי תזונה כמו ניטרט ופוספט שיכולים להביא לגידול של אצות. כשהצמח מת ומרקיב יורדת רמת החמצן במים. התוצאה היא איזור של מים עומדים ומסריחים שבו לא יכולים לחיות יצורים החיים במים.
טיפול מסורתי במים דורש משאבים גדולים של אנרגיה וכימיקלים. ארגון OceanArks הבינלאומי, ארגון ללא מטרת רווח שנוסד על ידי הביולוג טום טוד מפתח מערכות ביולוגיות הצורכות רמת אנרגיה נמוכה על מנת לנקות את מי השופכין ולשקם גופי מים שניזוקו על ידי נשורת מבלי להוסיף להם כימיקלים מסוכנים.
אחד מהפיתוחים הקודמים של אושן ארקס, מכונה חיה, מעבדת את מי השופכין דרך סדרת מיכלים המלאים במיקרואורגניזמים וצמחים שמסירים מהמים חומרים אורגנייים.
היקב המשפחתי של בנזיגר בקליפורניה השתמש באחת המכונות החיות על מנת לטפל במי שופכין במבשלה. "איכות המים היתה יוצאת מן הכלל לאחר הטיפול" אומר מאט אטקינסון, שעובד ביקב.
למרות שהמכונות החיות הן "יחסית קשות מבחינת עבודה" אומר אטקינסון, "הן נהדרות משום שיש להן טביעת רגל קטנה בהרבה מהלגונות" והאגמים המלאכותיים בהם השתמשו בבנזיגר כדי לטפל במי השופכין. היקב לא משתמש במכונה החיה משום שהיא נועדה לזרם מים קטן יותר וקבוע יותר מזה של המבשלה.
הפרוייקטים העדכניים של אושן ארקס כוללים את מערכות "המשקם": רפסודות צפות של צמחים, מיקרואורגניזמים ובעלי חיים המשולבים במערכת אוורור, על מנת לטפל במים בתעלות, אגמים ובריכות.
מערכות שיקום משמשות לשיקום גופי מים טבעיים, כולל הבריכה באחוזה של ג'ורג' וברברה בוש במיין, ועל מנת לטפל במי שופכין ובביוב.
בעקבות ההסדר בו חויבו לשלם 6 מליון דולר, חברת טייסון מזון בחרה באושן ארקס על מנת לקבל סיוע בטיפול במי הניקיון ובשיקום לטווח ארוך של מפעל העופות במרילנד. אושן ארקס העמידה 12 משקמים בבריכת הטיפול הענקית של המפעל. מי השופכין עוברים על פני מספר קהילות ימיות מובהקות, מה שמאפשר למספר אורגניזמים לשבור את חלקיקי הפסולת. מערכת השיקום מכילה ניטרטים מופחתים, משפרת את התפוקה ואת ניצול האנרגיה.
בדרום סין, תעלת ביימה מתפתלת דרך עיר המונה 800000 תושבים, ונשפכת לנהר המינג. פסולת אנושית נשפכת לתעלה, ומהווה את מקור הזיהום העיקרי של הנהר. אושן ארקס לאחרונה הכניסה מערכת שיקום לאורך קטע של 600 מטר על מנת להראות לנציגי הממשל המקומי שהמערכת יכולה לשנות את הזרם המסריח והמזוהם למאגר מים מזמין שלצידיו פורח גן צף.
צילומים של לפני ואחרי של התעלה מדהימים. "בטווח של חודש אחד בלבד" אומר מייקל שו, מנכ"ל אושן ארקס, התקרבנו למספרי היעד בתקן החמצן, כמות המוצקים במים וכו', למרות שלגבי רמת החנקנים אנחנו עוד נאבקים". שו אומר שלמרות שהוא "עדין לא מוכן לשחות במים האלה" הסכנה הבריאותית בינתיים הופחתה בצורה משמעותית.
גישה למקור מים נקי ואמין הופכת לבעיה גלובלית. על פי ארגון הבריאות העולמי שישית מאוכלוסיית העולם מתקיימת היום ללא גישה למאגרי מים משופרים, מתחילת 2000, ושתי חמישיות לא מגיעות לסניטציה ראויה. פחות ממחצית האסיאנים מגיעים לסניטציה ראויה.
מחזור מי שופכין משמר את מי השתייה למטרות אחרות. "המים (ממערכות השיקום) לא משמשים לשתייה, אבל ניתן להשתמש בהם לערבוב בטון או לשטיפת רחובות, על מנת לחסוך במים" אומר שו.
מערכות שיקום על כל פנים, צורכות מקום, זוהי עסקת חליפין בין אנרגיה למקום. אם יש מעט מאוד מקום, יש צורך ביותר אנרגיה, אבל במדינות מתפתחות שיש בהן שטח אדמה מספיק, המשקמים יכולים לספק פתרון אקולוגי בעלות נמוכה שכן אין צורך בתשתית רחבה.
שו אופטימי שהגורמים הרשמיים בסין אכן יבחרו במערכות השיקום לאחר מספר חודשים של בדיקות, אלה הם חומרים פשוטים, קלים לבנייה, הביולוגיה עושה את העבודה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום