לנטרל את הכאב: האתגר המרכזי

(0)
לדרג

כאב הנובע ממחלת סרטן, ניתוחים, טיפולים או שברים בעצמות - הוא כאב קשה, שניתן לטפל בו במסגרת טיפול תומך. כיצד איזון כאב מפחית משמעותית את הסבל הרגשי?

מאת: ~~אלה גולנד~~

הכאב הוא פרשנות של המוח לאותות שהוא מקבל מרקמות הגוף - ומטרתו להגן על הגוף או האיבר הכואב. כאשר הכאב מתמשך, הוא עלול להוביל לסבל רגשי; וככל שגוברת עוצמתו, כך הכאב מלווה בחרדה ובקושי תפקודי.

כל אחד ואחת מאתנו - מי יותר ומי פחות - סבל מכאב כלשהו בחייו וטופל במשכך כאבים, שברוב המקרים עזר לשיכוך הכאב תוך זמן סביר. אבל כאב הנובע ממחלת סרטן גרורתית, ניתוחים וטיפולים שונים, או שברים ושינויים גרמיים - דורש מהצוות הרפואי והסיעודי היכרות מעמיקה עם המחלות הגורמות לכאב, עם הכלים השונים הקיימים כיום ועם המטופל ואופיו. רק בשנים האחרונות עלתה המודעות לנזק העצום שנגרם לחולה בעקבות הכאב והסבל המתלווה אליו. תכניות הטיפול עברו שינוי בהתאם; וכיום ההנחיה היא לתת טיפול תרופתי ככול שיידרש, במטרה להפחית ולמנוע את הכאב. זאת שלא כבעבר, כאשר היה חשש והתנגדות לשימוש נרחב בתרופות נוגדות כאב - ובעיקר תרופות ממשפחת האופיאטיים, בשל החשש להתמכרות.

האם קשישים סובלים יותר מכאב?

אנשים קשישים הם אחת מקבוצות האוכלוסייה המתמודדות עם כאב באופן נרחב. 20-50 אחוז מהקשישים בקהילה סובלים מכאב ממושך הפוגע בתפקוד היום יומי. מעל גיל 85, היעדר הטיפול בכאב הופך לשכיח במיוחד, כפי שעולה ממחקרים רבים.

התגובה לכאב היא סובייקטיבית ותלויה, כמובן, בסף הכאב של האדם הסובל. יש כאלה בעלי סף כאב גבוה, שלא יתלוננו ולא יראו סימנים; ויש מי שסף הכאב אצלו נמוך - ולעיתים אף ילווה בחרדה וגם בירידה בתפקוד.

חשוב להדגיש כי אין כל סיבה שחולים יסבלו כלל מכאב, במיוחד זקנים. למרות שיהיו לא מעט מטופלים שמאמינים שסבל וכאב הם חלק מתסמיני המחלה או הגיל, חשוב להסביר לחולים אלה שאין כל סיבה לסבול מכאב וניתן למצוא פתרון יעיל כמעט לכל כאב.

מהו אומדן כאב? כיצד הוא מתבצע?

כבר בשנת 2001 יצא חוזר מנהל הסיעוד של משרד הבריאות, המנחה את האחות לבצע אומדן כאב אצל מטופלים, כפעולה שגרתית המאפשרת התערבות מכוונת, כדי להביא את החולה לנוחות ולרווחה. בשנים האחרונות פותחו פרוטוקולים שונים ומגוונים והנחיות לטיפול בכאב, בהתאם לעוצמת הכאב, מאפייני הכאב (מיקום, תדירות, משך זמן הופעת הכאב); אופי הכאב - בדרך כלל נותנים למטופל לתאר את הכאב: כאב שורף, לוחץ, דוקר, עמום, תחושת נימול, סחיטה; סוג הכאב: כאב גרמי הנובע מפגיעה בעצמות, כאב עצבי הנובע מנזק הנגרם למערכת העצבים וכאב ויסצרלי (הנובע מהסננת גידול לקרומים או חסימת איבר חלול).

למרות המגוון הטיפולי העצום הקיים כיום לרפואה המודרנית בנושא שיכוך כאב, למרבה הצער, הסקרים מלמדים שמטופלים רבים עדיין אינם זוכים לאיזון מיטבי של הכאב.

עד כמה כואב למטופל? כיצד ניתן לאמוד את כאבו? מהם סולמות לאומדן כאב?

הטיפול מתחיל בהבנה של מצב הכאב אצל כל מטופל. הצוות הסיעודי מבצע אומדן כאב המתאים למצבו של המטופל. הכלי הנפוץ ביותר כיום לאומדן כאב אצל מטופל צלול, הוא לבקש ממנו לתת ציון לתחושת הכאב אותו הוא חש. הציון נע מאפס עד עשר, כאשר אפס מייצג מצב של אין כאב; ועשר הוא כאב בלתי נסבל.

קיימים אומדנים נוספים המותאמים למטופלים שאינם יכולים לענות, הסובלים מירידה קוגניטיבית מתקדמת. למשל, כלי אומדן (PAINAD Pain Assessment in Advanced Dementia). הכלי מתייחס לפרמטרים כגון נשימה (רגילה, כבדה, נשימה מהירה וכו'), קולות (אנחות, בכי, צעקות וכו'), מימיקה של הפנים (חיוך, הבעה רגילה, קימוט מצח, קימוט סביב הפה ועוד) ותנועות גוף (רגוע, מתוח, חוסר מנוחה, אגרופים קמוצים, התנגדות). גם למטופלים מונשמים קיים, אומדן כאב מותאם, אשר בין היתר בודק היענות למכונת הנשמה.

מהו הקו המנחה בטיפול בכאב?

הקו המנחה בטיפול הוא לא לחכות שהחולה יתלונן על כאב, אלא להעניק לו טיפול לפני הופעת הכאב, כי ההתמודדות עם המחלות בגיל מבוגר קשה גם ללא הכאבים הנלווים. כחלק מהבקרה, מתבצעת בכל חודש מדידה של כל אירועי הכאב שנרשמו במחלקות, ביחס למספר ימי אשפוז של המטופלים.

חודשים ספורים לאחר תחילת מדידת הכאב, ראינו כי התוצאות של אומדן הכאב משתפרות. צוותי הרפואה, הסיעוד ומקצועות הבריאות נשלחו לקורסים וימי עיון בנושא, שחיזקו את הידע בתחום הפליאטיבי (רפואה תומכת). כיום, הצוותים המטפלים מבצעים תיאום ציפיות עם המטופל, משתפים אותו במגוון השיטות הקיימות והאפשרויות לטיפול בכאב, בוחרים יחד עם החולה את השיטה המתאימה ומשאירים את השליטה בידיו.

בחלק מהמקרים, הצוותים המקצועיים שלנו בוחרים לשלב בין השיטות השונות ואף נעזרים במומחים ממרפאות כאב של המרכזים הרפואיים הגדולים. במשך הזמן, ראינו ירידה משמעותית של אירועי כאב במחלקות האשפוז, בייחוד במחלקות הסיעוד המורכב והתומך, המטפלות בין היתר בחולים אונקולוגיים קשים; וכיום ניתן לראות כי כאשר מגיע מטופל חדש, הצוות הרפואי והסיעודי לומד להכיר את המטופל - ובזכות הגישה והטיפול בכאב, מקלים על המטופל ומשפרים את איכות חייו.

לא תמיד ניתן להימנע לחלוטין מאירועי כאב אצל חולים, בייחוד חולים עם מחלות סרטן, אך אפשר לשאוף להגיע קרוב ככול האפשר למטרה.

אלה גולנד היא סמנכ"לית סיעוד ופרא-רפואה, רשת "בית בלב".

בואו לדבר על זה בפורום כאב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום