פנים אל מול פנים

(0)
לדרג

השתלות פנים - מציאות או פנטזיה הוליוודית? על הסיכויים של ניתוח שכזה, בקרוב בישראל

מאת: הכל על השתלות פנים ועל הסיכויים שהניתוח יגיע בקרוב גם לישראל זה אחד הנושאים בו ידונו השבוע משתתפי הכנס השנתי ה - 31 של האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית שהתקיים בחיפה.
על מה אנחנו מדברים?

בכנס נערכו דיונים והתקיימו הרצאות וסקירות מקיפות בתחום החדש המסעיר את כלל תעשיית הפלסטיקה בכל העולם - "השתלות פנים", בכנס דיבר פרופ' משה קון ישראלי לשעבר, מומחה בינלאומי לכירוגיה פלסטית מהולנד וד"ר ג'ון ברקר העומדים בראש קבוצת חוקרים בינלאומית החוקרים את נושא השתלות הפנים.
רקע: קבוצה של רופאים ומנתחים פלסטיים מארה"ב ומאירופה בניהם פרופ' משה קון אורח הכנס, מבקשים אישור לביצוע הליך כירורגי-פלסטי ראשון מסוגו: השתלת פנים. אם האישורים יתקבלו, ייתכן שכבר בקרוב יתקיים הניתוח הראשון שבו יושתלו פניו של אדם מת באדם חי, שפניו הושחתו בתאונה או בשריפה.

השתלת פנים הוא דבר שנוי במחלוקת. בנוסף לפן הרפואי מצטרף הפן הפסיכולוגי/אתי של הניתוח, הן עבור המשותל והן עבור משפחת התורם.

הוליווד הציגה לראשונה את האפשרות של השתלת פנים בסרט "עימות חזיתי", שבו הושתלו פניו של השחקן ניקולס קייג' בפרצופו של השחקן ג'ון טרבולטה. בסרט הוחלפו הפנים באמצעות טכנולוגיית לייזר עתידנית שחתכה את הפנים באופן מושלם וחיברה אותן על הפרצוף המקבל ללא כל בעיה. קבוצת הרופאים בראשות פרופ קון חשים שהגיע הזמן להפוך את המדע הבדיוני למציאות רפואית, ולכן הגישו לוועדת האתיקה מסמך שבו הם מסבירים מדוע יש לבצע הליך שכזה.
בעבר כבר בוצעו ניתוחים מורכבים לשיקום פנים, ואולם, הם בוצעו על בסיס הרקמות של המנותח עצמו. השתלת פנים מתורם היא סבוכה יותר: בפנים האנושיות יש יותר מ-30 שרירים שמאפשרים לנו לבצע תנועות פנים. כ-17 מהשרירים הללו מסייעים לנו לחייך. בעת השתלת פנים יידרשו הרופאים לחבר מחדש את כל השרירים, את העצבים, את הסחוס באף, את העפעפיים ואת השפתיים, וכן לדאוג להתאמה מושלמת, ככל הניתן, של רקמת העור שנלקחה מפניו של התורם לגולגולת של המנותח.
לטענת הרופאים, קוקטייל תרופות חדש, שבו משתמשים לאחר ניתוח של השתלת כליה, יסייע למנוע מצב שבו הגוף דוחה את שתל העור. המנותחים יידרשו לקחת את קוקטייל התרופות כל חייהם. אם ניתוח כזה יצא לפועל הוא יהיה מסובך וידרוש שיתוף פעולה בין כמה צוותים של רופאים. הוא גם יהיה ארוך - לפחות 24 שעות.
מעבר לקשיים הרפואיים, ההליך החדש טומן בחובו גם בעיות אתיות. בראשן, השאלה כיצד יסתדרו בני המשפחה של התורם עם העובדה שאדם אחר מסתובב בעולם עם פניו של בן משפחתם שמת. לטענת הרופאים בעיה זו נפתרת מאליה. "ברוב המקרים לא ניתן לזהות את פני התורם", אמר הד"ר ג'ון ברקר שעומד בראש צוות החוקרים, החוקרים ביצעו הדמיה וירטואלית של השתלת פנים, וגילו כי תווי הפנים משתנים לאחר ההשתלה. ניסויים שבוצעו בפניהם של אנשים שמתו ושתרמו את גופם למדע הביאו למסקנה דומה: תווי הפנים משתנים לאחר ההשתלה מכיוון שהם נקבעים בין השאר על פי מבנה הגולגולת והעצמות ואלו שונים במעט בין אדם לאדם

על הכנס.

הכנס ה - 31 של האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית מתקיים זו הפעם הראשונה בחיפה, ביוזמת ראשי האיגוד: יו"ר האיגוד פרופ' ירון הר - שי, מנהל המחלקה לכירורגיה פלסטית במרכזים הרפואיים "כרמל" ו"לין" וד"ר עמי ברק ,כירורג פלסטי בכיר מהמרכזים הרפואיים "כרמל " ו"לין" המשמש כמזכיר האיגוד.

בכינוס ירצו רופאים מהבכירים מתחום הכירורגיה הפלסטית מישראל ואורחים מוזמנים מחו"ל המובילים בתחומי הכירורגיה הפלסטית ורפואת העור. כמו כן ישתתפו בכנס, מרצים מצרפת, החברים באיגוד הצרפתי/ ישראלי לכירוגיה פלסטית. הגעתם לישראל ונוכחותם הפעילה של המנתחים הפלסטים מצרפת בכנס זה, תחזק את הקשר בין שני האיגודים ויהוו בסיס איתן לשיתוף פעולה ייחודי ומפרה בעתיד.

בואו לדבר על כך בפורום כירורגיה פלסטית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום