כאב שלא עוזב

(0)
לדרג

מה משרת מנגנון הכאב בגוף, למה חשוב לאבחן את הגורמים לכאב ומה ההבדל בין כאב אקוטי לכאב כרוני. מדריך לכל מי שרוצה להפסיק לסבול

מאת: עינת ששון

כאב פיזי, ואופן ההתמודדות עימו, הוא נושא שמטריד כל אחד מאיתנו בזמן זה או אחר של חייו. אין אדם שמצליח לעבור חיים שלמים בלי לעבור תקופה מסוימת שבה הוא סובל מכאבים כלשהם.

מומחי האגודה הבינלאומית ללימוד הכאב IASP) הגדירו כאב כ"חוויה תחושתית ורגשית בלתי נעימה, הקשורה לנזק ממשי או פוטנציאלי לרקמות". כאב הוא הדרך של המוח לפרש תחושה המתרחשת במקום מסוים בגוף. תחושת הכאב - בין אם היא חדה או עמומה, נקודתית או קבועה - נוצרת בעקבות שליחת אותות למוח באמצעות מערכת העצבים. המוח מפרש אותות אלה לכדי תחושת הכאב המורגשת באזור הרלוונטי. הכאב לא חייב להיות ספציפי או באזור מסוים, כמו כאב גב, או כאב בטן, אלא יכול להתבטא גם כתחושה כללית, למשל במקרה של כאבי שרירים, סימפטום אופייני של מחלת השפעת.

איך להתמודד עם כאב? (אילוסטרציה)
איך להתמודד עם כאב? (אילוסטרציה)

הכאב הוא נורת אזהרה

נראה שמטרת הכאב היא להזהירנו מפני נזק לרקמות ולאיברי גופנו. אנו נוטים להגן על האיבר הכואב, ובכך להקטין נזק נוסף. הכאב הוא בדרך כלל סימפטום שלא עומד בזכות עצמו ומלווה בתופעות אחרות כמו תשישות, העדר שינה, הפחתת פעילות, הופעת רגשות שליליים ועוד. אולם, במקרים רבים הכאב מהווה בעיה בפני עצמה, הדורשת התייחסות. כאב הנמשך לאורך זמן גורם באופן ישיר להידרדרות נפשית ותפקודית, לעתים עד כדי תלות מוחלטת במערכת הרפואית ובסביבה.

תפיסת הכאב בגוף היא אישית וסובייקטיבית, וכך גם סף הכאב, המשתנה מאדם לאדם, ולכן קשה להגדיר ולתאר כאבים. בסקר שבוצע על ידי מכון רושניק ביולי 2011, בהשתתפות 1,451 בוגרים, התבקשו המשתתפים לדרג את הכאבים שלדעתם הינם החזקים ביותר. הסקר העלה כי כאבי הראש-מיגרנה, כאבי צוואר, גב, שרירים, שיניים ומחזור הם הכאבים החזקים ביותר.

מקובל לסווג את הכאב לשתי קבוצות:

כאב אקוטי: כאב חד המאופיין בעוצמת כאב גבוהה, מלווה לעיתים בחיוורון, בחילות והקאות, דפיקות לב מהירות ועיוות פנים המעיד על סבל ונובע לעתים מפגיעה, ניתוח או מחלה. הרגש המלווה האופייני לכאב כזה הוא חרדה. כאב זה שוכך לרוב לאחר כמה ימים ונעלם.

כאב כרוני: מצב מתמשך שאורך יותר מחצי שנה. הכאב יכול להופיע בעוצמות שונות: מכאב הגורם לאי נוחות קלה ועד לכאב עז ואינטנסיבי, היכול להופיע באופן מתמשך, או מקרי, או כזה שחוזר על עצמו לעיתים קרובות. בכאב כרוני, הכאב פעיל במערכת העצבים במשך שבועות, חודשים ואף שנים ועלול להתיש מבחינה גופנית ונפשית, כאשר הסיבה לכאב לא תמיד ידועה. הכאבים הכרוניים השכיחים ביותר הם כאבי ראש, כאבי מפרקים, כאב הנובע מפציעה, כאבי גב, כאבי שלד-שרירים, כאבי סינוסים, כאבי צוואר ועוד.

כיצד מטפלים בכאב?

כאשר סובלים מכאבים, הדבר החשוב ביותר הוא לנסות לברר מה גורם לו ולאבחן את הבעיה הרפואית, במידה שניתן. טיפול בבעיה יוביל מן הסתם להפסקת הכאב. מכיוון שבחלק מהמקרים מדובר על מחלה כרונית שאיננה ניתנת לפתרון או בהחלמה ארוכת טווח, צריך לדאוג במקביל גם לשיכוך הכאב.

הטיפול בכאב נקבע על ידי האבחנה הבאה: כאשר הכאב חד, החולה מאושפז ומטופל בתרופות. במקרים של כאב מתמשך, ניתן טיפול ארוך ומורכב, הכולל מספר שיטות, המופעלות לעיתים קרובות בעת ובעונה אחת. בין השיטות ניתן לכלול גם את הטיפול התרופתי, והוא שימוש במשככי כאבים כגון אדויל, אקמול ואופטלגין, שחלקם עשויים להקל גם על סימפטומים אחרים המלווים את הכאב.

הכותבת היא היועצת המדעית של אדויל פורטה

בואו לדבר על זה בפורום כאב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום