פורום ייעוץ נפשי - מציאות או וירטואליות?

(0)
לדרג

על הקשר בין האינטרנט ליעוץ נפשי בכתבה שלפניכם.

האינטרנט ומרחב הסייבר האינסופי הפכו בשנים האחרונות לחלק בלתי נפרד מחייהם של אנשים רבים. למעשה, העולם הפך במובן מסוים לכפר גלובלי אחד. היכולת "לבקר" באופן וירטואלי בכל מקום בעולם הגדול, בכל דקה ומכל מחשב ביתי המחובר לרשת, שינתה את כללי המשחק בכל התחומים: הכלכלי, המדעי, התרבותי, החברתי ועוד.

במובן מסוים ניתן לומר שכל תחום בחיינו עבר שינוי מהותי בעקבות האינטרנט, ואחד התחומים העיקריים שעבר שינוי הוא התחום התרבותי-חברתי. כללי המשחק החדשים בתחום זה פרצו את גבולות התרבות המקומית והיחסים הבינאישיים, והפכו לכלל עולמיים, ללא מחיצות וללא משמעות למרחק הגיאוגרפי. בעזרת העזרים הטכנולוגיים שהפעלתם פשוטה יחסית, יכול כיום אדם לשבת מול המחשב בקצה אחד של העולם, לדבר ולראות (בעזרת מצלמה דיגיטלית ומקרופון) אדם היושב בקצה השני של העולם. מרחק של עשרות שעות טיסה ומאות אלפי קילומטרים, מתקצר לכדי שיחת טלפון מקומית אחת לספק האינטרנט המועדף.

האינטרנט, אם כך, מאפשר יצירת קשרים חברתיים, עסקיים וכל מה שנדרש, ללא הגבלה של תרבות, מרחק, זמן וכיוב'. כמו כן, אחד השימושים העיקריים ברשת האינטרנט הוא חיפוש מידע. האינטרנט המכונה "אוטוסטרדת המידע" מהווה מצע בלתי מוגבל למידע בכל התחומים האפשריים: בריאות, לימודים, קניות, כלכלה ועוד מיליוני נושאים. מדי יום מתווספים עוד ועוד אתרים, מאמרים, מחקרים, והכל ON LINE פתוח וגלוי לכל. כך האינטרנט מהווה עבורנו קרש קפיצה אל העולם והידע האינסופי בהקלדה פשוטה על מקלדת המחשב.
בעיתון "ידיעות אחרונות" פורסם לאחרונה מחקר שגילה שהמטרה העיקרית לגלישה באינטרנט הינה חיפוש מידע רפואי. על אף ההערכות כי המטרה תהיה אתרי-מין, החוקרים התבדו.

האתר www.doctors.co.il מכיל פורומים רבים בנושאי רפואה: קרדיולוגיה, המטולוגיה, רפואת נשים, רפואת משפחה, נטורופתיה, רפואה משלימה ועוד, ובין היתר מצוי גם הפורום של "טיפול נפשי - פסיכולוגיה ופסיכיאטריה". כיום צוות היועצים מונה שישה יועצים: פסיכולוג קליני, פסיכולוג חברתי-תעסוקתי, פסיכיאטר, פסיכותרפיסט, עובדת סוציאלית לטיפול בתינוקות וילדים ועובדת סוציאלית כוללנית.

עבודת היועצים בפורום נעשית על בסיס התנדבותי כשהמטרה העיקרית הינה נתינת מענה לשאלות הגולשים. הפורום במהותו הוא מקום שאליו נכנסים גולשים בכל זמן נתון ויכולים להשאיר שאלות, תגובות או כל חומר כתוב אחר. שאר הגולשים, כולל היועצים, יכולים לראות את הפניות שהושארו בפורום בכל זמן ולענות עליהם. כל ההתכתבויות הללו נשארות ונשמרות באתר.
הפורום מאפשר לגולשים לקבל מידע אודות נושאים רבים בתחום הטיפול הנפשי מאספקטים שונים וממטפלים בעלי אורינטציה שונה. מעבר למענה המקצועי שהגולשים מקבלים, הם זוכים פעמים רבות גם לתשובות של גולשים אחרים, שמשתפים בניסיונם האישי , התמודדותם ומסקנותיהם "מן השטח". מערכת זו יצרה בפורום הווי קבוצתי פסוידו-דינמי, מעבר לייעוץ המקצועי. תמיכה שכזו מגולשים אחרים משמעותית ביותר, ולעיתים אף משמעותית ויעילה יותר מאשר הייעוץ המקצועי.

תחושת שותפות הגורל וההבנה של האדם ש"הוא לא לבד בסירה הזו", מעלה את היכולת להביט על מצבו בראיה חיובית יותר, ואולי אף אובייקטיבית יותר. כך הוא עשוי להיות מסוגל להתמודד טוב יותר עם מצבו, לקבל עצות מגולשים שחוו והתנסו בדברים דומים ולהרגיש מוחזק ומוכל במידה מסויימת.
עדיין קיימת בעיתיות מורכבת בעניין הייעוץ הנפשי והיא קשורה במספר תחומים: הראשון, האנונימיות שלעיתים יכולה להיות מסרסת והרסנית. גם אם אדם כותב על כוונותיו להתאבד, אין בידי היועצים יכולת להגיע אל אותו אדם או לגלות את מקום הימצאו, והדבר נכון לגבי כל מצב משברי. עצם השימוש במחשב כמכשיר ההתקשרות, יש בו ניכור וחסך באמפטיה ואנושיות, שלעיתים כל כך חשובים במקרים משבריים.

הבעיה השניה, היא המתחזים למיניהם. אינני מתכוונת לאלו הממציאים בעיות שאין להם. לאלו יש כנראה סיבות אישיות להתנהגותם זו, וחשוב לתת עליה את הדעת. אולם אני מתכוונת למתחזים המשתמשים בשמות של גולשים ותיקים וקבועים, מעתיקים הודעות של אחרים כהודעות שלהם, וכך יוצרים דה-מורליזציה וחרדת חשיפה אצל יתר הגולשים. לא פעם התנהגות שכזו מעכירה את האוירה בין הגולשים בפורום, וניכרים סימני חרדה אצל הגולשים שמא ישתמשו בעתיד בדבריהם, או חלילה יחשפו את זהותם בדרך כלשהי.
הבעיה השלישית הינה הגבולות של הייעוץ. עד כמה מדובר בייעוץ ואיפה בדיוק מתחיל תהליך בעל אופי טיפולי? האם אדם במשבר שמבקש עזרה, ומדיי פעם ממשיך לשלוח הודעות בקשר למצבו ומבקש ייעוץ מתמשך, האם הוא לא מצוי בתחילתו של קשר המאפיין סוג של טיפול נפשי? גם אם מדובר בתחושת הפונה עצמו, עדיין פעילות שכזו היא בעייתית ועלולה למנוע מהאדם לקבל עזרה נפשית משמעותית בעולם החיצוני-המציאותי.

לסיכום,
האינטרנט הפך בשנים האחרונות להיות חלק בלתי נפרד מחייהם של מילוני אנשים בעולם, אך הוא עדיין נחשב למוצר חדשני, מורכב ו"יוקרתי" והתפתחותו עדיין נמצאת בראשית דרכה. לאחרונה ניתן לראות לא מעט אתרים המעניקים טיפול נפשי מילולי מקוון, עזרה ראשונה נפשית מקוננת (ער"ן מקוון, סה"ר) ועוד. תחום זה עשוי להתפתח ולהתגבש בהמשך, ועמו יתפתחו שאר הגישות הטיפוליות וישתלבו בעידן האינטרנט, לפי צרכי המטופלים.
היעוץ המקוונן והיכולת של הפונים לקבל מידע וידע רחב היקף, ולא רק מהרופא המטפל שלהם, גורמת לשינוי הגישה הרפואית בכללה ולהגברת המודעות של הרופאים אל הפונה עצמו, ואל יכולותיו של הפונה למצוא מקורות מידע נוספים. גם התמיכה הניתנת במסגרת הייעוץ המקוונן מגולשים אחרים, משמעותית ובעלת ערך רב. ללא ספק מדובר בהתהוות של קבוצות קטנות. בעתיד ייתכן ויתקיימו במסגרת המקווננת גם קבוצות תמיכה מאורגנות וסגורות, על פי גישת הטיפול של הנחיית קבוצות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום