חולה סוכרת: כך תמשש זכויותיך

(0)
לדרג

כחצי מיליון ישראלים חולים בסוכרת הגורמת לפגיעה תפקודית בחיי היום יום. חולי סוכרת זכאים, לפי חוק, להכרה בנכות ולפיצוי בגין אובדן כושר עבודה וכן להטבות שונות

מאת: ד"ר יוסף כהן

מחלת הסוכרת נפוצה מאד בארץ ובעולם, בשל ממדיה הנרחבים הוגדרה כמגפה כלל עולמית. רבים מחולי הסוכרת לוקים גם במחלות נלוות כמו השמנה, יתר לחץ-דם והפרעה בשומני הדם. שילוב זה הוא גורם סיכון משמעותי להתפתחות סיבוכי המחלה בכלי הדם הגדולים: לב, מח וגפיים, ובכלי הדם הקטנים: בכליות, עיניים ובמערכת העצבים. סיבוכי המחלה הם הסיבה העיקרית לפגיעה תפקודית ביכולתם של החולים בשוק העבודה ובחיי היום-יום.

הערכה נכונה של חומרת הסיבוכים והנטל הטיפולי הנדרש תסייע בידי החולים למצות את זכויותיהם במוסד לביטוח לאומי, משרד הביטחון, חברות הביטוח הפרטיות. כמו כן, בהטבות מס הכנסה ומיסי עירייה.

מיצוי הזכויות הסוציאליות, המעוגנות בחוק, תאפשר לחולים התמודדות טובה יותר בנטל הנפשי והכלכלי הכרוך במחלה כרונית עם מהלך ארוך וסיבוכים שכיחים מאוחרים וחריפים.

בשני סוגי  המחלה קיימת השפעה על תוחלת ואיכות החיים. צילום: שאטרסטוק
בשני סוגי המחלה קיימת השפעה על תוחלת ואיכות החיים. צילום: שאטרסטוק

מהי מחלת הסוכרת?

רובם של חולי הסוכרת מוגדרים כסוכרתיים מסוג 2, מחלה בעלת רקע תורשתי, שבין סיבותיה הידועות הם: אורח חיים, חסר פעילות גופנית, מלווה בהשמנה. המחלה תתפרץ בדרך כלל בגיל המבוגר (מעל 20 שנה), שכיחותה עולה עם הגיל, בגילאי 50-70 כ-20% מהאוכלוסייה הינם חולי סוכרת או טרום סוכרת ידועים.

מנגנון מחלה הוא שילוב של התנגדות לפעולת האינסולין באברים השונים והפרעה בתהליך היצור שלו בלבלב. סוכרת מסוג 1 היא מחלה של המערכת החיסונית המייצרת נוגדנים מכוונים לתאים יצרני האינסולין בלבלב, בתהליך ממושך בסופו חוסר אבסולוטי באינסולין מחייב טיפול אינטנסיבי מציל חיים באינסולין. התפרצות המחלה מסוג 1 שכיחה יותר בקרב ילדים ומתבגרים אם כי עלולה לפרוץ בכל גיל במהלך החיים. טיפול יעיל במחלה מחייב הזרקות מרובות של אינסולין באמצעות מזרקים או משאבת אינסולין כמו גם ניטור רב של רמות הסוכר בדם. מדובר בנטל טיפולי כבד בעל משמעות בחיי המטופל בהיבטים שונים כולל תעסוקתיים וחברתיים. בשני סוגי המחלה קיימת השפעה על תוחלת ואיכות החיים בעיקרה תוצאה של התפתחות הסיבוכים.

מהם הסיבוכים של מחלת הסוכרת?

סיבוכי המחלה הם הסיבה העיקרית לתחלואה ולפגיעה תפקודית, התפתחותם היא פועל יוצא של משך המחלה, מידת איזון רמות הסוכר וגורמי סיכון נלווים ידועים כ: יתר לחץ -דם, הפרעה בשומני הדם, עישון ותורשה. לעיתים הסיבוכים מתגלים כבר בעת האבחון של המחלה והם עדות לתקופה בה המחלה התקיימה אך לא אובחנה. כדי לאתר את הסיבוכים בזמן ולהתערב במידת האפשר חייבים לבצע בדיקות בעת אבחון המחלה ובהמשך מעקב תקופתי, לדוגמא: בדיקת עיניים, אומדן הפרשת החלבון בשתן, תפקודי הכליות, בדיקות מכוונות לאבחון מוקדם של מחלת לב כלילית ובדיקות של מערכת העצבים המרכזית וההיקפית. מחלת הסוכרת נקשרת גם להפרעות נפשיות, כמו דכאון ולהידרדרות קוגניטיבית מוקדמת.

מהן זכויותיהם של חולי הסוכרת?

הלוקים במחלת הסוכרת זכאים לזכויות סוציאליות המעוגנות בחוק ממוסדות שונים בהם: המוסד לביטוח לאומי, משרד הביטחון וחברות הביטוח הפרטיות, בהתאם לתנאי הפוליסה. הזכויות כוללות: קצבאות, הכרה באובדן כושר עבודה, הטבות שונות במימון טיפולים, ניידות, ומכשירי עזר, הקלות במיסוי ועזרה בשיקום מקצועי. כל זאת בהתאם לחומרת המחלה, אופי הטיפול ונוכחות סיבוכים חריפים ו\או המאוחרים של המחלה.

כיצד משפיעה מחלת הסוכרת על התפקוד - וכיצד היא עשויה לגרום ל"נכות"?

בחולי סוכרת צעירים מסוג 1, המטופלים באופן אינטנסיבי בהזרקות או משאבת אינסולין, קיים עומס טיפולי רב ויש צורך באורח חיים מסודר. עובדות אלה עשויות לגרום למגבלות תעסוקתיות, גם ללא נוכחות סיבוכים מאוחרים. המגבלות ייקבעו באופן פרטני בכל חולה. בחולי סוכרת סוג 2, קביעת הנכות תלויה בקיום המחלה, סוג הטיפול וחומרת הסיבוכים, באופן כללי, אחוזי הנכות וכושר העבודה ייקבעו בעיקר על פי חומרת הסיבוכים וקיומן של מחלות נלוות.

כיצד ניתן להוכיח קיום סיבוכים, בעקבות מחלת הסוכרת?

כדי להציג את תביעתו בפני המוסדות השונים לרוב, יידרש החולה לעמוד בפני ועדה רפואית בה משתתפים רופא אחד או מספר רופאים, האמורים לדון בהערכת הליקויים, כימות באחוזי נכות וקביעת כושר השתכרות. חוות דעת של רופא מומחה בקיא בתחום הליקוי ובעל ניסיון וידע בחוקים הקיימים, יסייעו בידי התובע להציג באופן מקצועי, מדוד ורלוונטי את ליקוייו בפני הועדות השונות. במידת הצורך גם התייחסות לקשר נסיבתי אפשרי להתפרצות המחלה או החמרתה כתוצאה מפגיעה פיזית או נפשית במסגרת עבודתו.

סוכרת מסוג 1 מחייבת לעיתים טיפול במשאבת אינסולין. צילום: שאטרסטוק
סוכרת מסוג 1 מחייבת לעיתים טיפול במשאבת אינסולין. צילום: שאטרסטוק

מי מנסח את חוות הדעת הרפואית?

טרם הפניה לוועדות הרפואיות השונות הקבועות בחוק או לגורמים העוסקים בכך בחברות פרטיות מן הראוי להצטייד בחוות דעת רפואית מקצועית. לשם כך רצוי מאד שחוות הדעת תיכתב על ידי מומחה בתחום הסוכרת, שהינו גם בעל ניסיון בכתיבה וניסוח חוות דעת רפואיות, המכיר לעומק את התקנות של המוסד לביטוח לאומי ושל הגופים האחרים האמונים על הערכת הנכות וכושר העבודה.

בנוסף לחוות דעת מתאימה, המומחה יוכל לסייע בהכנה לקראת הדיון בוועדות הרפואיות. בהכוונת החולה להצגת טענותיו ויסייע בידו להגיע לוועדה עם חומר רפואי רלוונטי. כדי לאפשר לחברי הוועדה להעריך את הליקויים על פי חומרתם לכימות אחוזי נכות וקביעת כושר השתכרות. כמו כן, יבהיר המומחה לחולה את הסיכויים הריאליים להצלחת תביעתו להכרה בנכותו ויעריך בפניו את אחוזי הנכות הסבירים העשויים להיפסק.

מה חשוב שתכלול חוות הדעת הרפואית?

חוות דעת רפואית סוקרת ומציגה את מצבו של החולה, היא מגובה במסמכים ובדיקות רפואיות. חוות הדעת ונספחיה (תוצאות בדיקות ומסמכי מידע רפואי) מלמדים על המחלה, רמת התפקוד והמצב הפיזי והנפשי של החולה. חשוב כי חוות הדעת ונספחיה יכללו ככל שיותר מסמכים רלוונטיים, המגבים את עמדת החולה ומחזקים את תביעתו. בין היתר, חוות הדעת צריכה לכלול מידע על אופי הטיפול במחלה, סיבוכים ידועים, כולל אשפוז בבתי חולים וחדרי מיון, בדיקות של רופאים מקצועיים, בתחום סיבוכי המחלה: קרדיולוג, נוירולוג, רופא עיניים ועוד, וכן בדיקות מעבדה להערכת מצב הכליות, כולל הפרשת חלבון בשתן ומידת איזון הסוכרת.

חשוב לציין כי הוועדות הרפואיות לנכות כללית דנות גם בליקויים נוספים, הנלווים למחלת הסוכרת לכן על החולה להציג את מכלול הליקויים הרפואיים, גם אם בעיניו הם אינם מספיק חשובים ואינם קשורים ישירות למחלה.

ד"ר יוסף כהן הוא מומחה למחלות פנימיות וסוכרת. יועץ לענייני סוכרת ומעניק חוות דעת משפטיות בתחום.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום