השנ"צ ועונשו: מעלה לחץ דם

(0)
לדרג

מסקירה שכללה מעל 100 אלף איש, הסיכון ליתר לחץ דם עלה בהיקף של 19% בקרב מי שנהגו לישון בין חצי שעה לשעה במהלך היום. הנתונים בקרב עובדי משמרות שונים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

האם שינה באמצע היום מעלה את הסיכון ליתר לחץ דם? מנתונים שהוצגו במהלך כנס של האגודה האמריקאית ליתר לחץ דם (ASH) עולה כי מבוגרים הנוהגים לתפוס תנומה באמצע היום עשויים להיות בסיכון מוגבר להתפתחות יתר לחץ דם.

לאחר שהחוקרים ערכו סקירת ספרות אחר מחקרים להערכת תנומה/יתר לחץ דם, שנערכו בין אוקטובר 2015 הם השלימו מטה-אנליזה של תשעה מחקרים שהכילו נתונים על יותר מ-112 אלף משתתפים.

החוקרים זיהו עלייה של 13% בסיכון בקרב מי שנהגו לישון באמצע היום. כאשר בחנו רק את המחקרים שבחנו שינה באמצע היום, הסיכון ליתר לחץ דם עלה בהיקף של 19%. מצד שני, מחקר תצפיתי שנכלל בסקירה הדגים ירידה של 21% בסיכון ליתר לחץ דם בעובדי משמרות לילה, שתפסו תנומה בשעות הלילה.

באשר למשך השינה, החוקרים הסבירו כי מרבית המחקרים בחנו תנומות שארכו 30-60 דקות. לכן לא ניתן לקבוע בבטחה אם יש השפעה לשינה קצרה של 10-15 דקות. הם גם לא בחנו את הנתונים בקרב מי שישנו במהלך כל אחר הצהריים. החוקרים מוסיפים כי התנומות לא היו עקביות, כלומר, לא מדובר בהכרח באירוע יומיומי.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום רפואה פנימית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום