גמלת סיעוד: איך מממשים?

(0)
לדרג

חוק ביטוח סיעוד (גמלת סיעוד) מעניק לאכלוסיה בגיל פרישה שעות טיפול ביתי - שניתן לממש דרך חברות סיעוד. מה תפקידן של חברות הסיעוד - וכיצד מומלץ לבחור? צרכנות רפואית

מאת: לאה אוליצקי

הביטוח הלאומי רואה חשיבות רבה בהישארותו של הזקן בביתו, בחיק משפחתו ובתוך הקהילה.

לפיכך נותן הביטוח הלאומי גמלת סיעוד למי שהגיע לגיל הפרישה והוא גר בבית, וזקוק לעזרת אדם אחר בביצוע פעולות היום-יום (להתלבש, להתרחץ, לאכול, להתהלך בבית וכיו"ב), או שהוא זקוק להשגחה בבית למען בטיחותו.

מהי גמלת סיעוד?

הזכאי לגמלת סיעוד יבחר את השירותים המתאימים לו מתוך סל השירותים הקיים: טיפול בזקן בביתו, ביקור של הזקן במרכז יום, אספקת מוצרי ספיגה, אספקת לחצ מצוקה.
מי שמעסיק מטפל צמוד יכול לקבל את גמלת הסיעוד בכסף, ובלבד שהוא עומד בתנאים שנקבעו.

גמלת סיעוד מאפשרת לזכאים מימוש בשני מסלולים ע"פ אחוז הערכת התלות.

א. זכאים ל91% ומעלה של ערכת תלות מקבלים שעות טיפול ביתי באמצאות מטפלת בבית של קשיש.

ב. זכאים ל150% ומעלה יכולים לקבל גמלה בכסף.
החוק מעניק מגוון של שירותים - למי שנמצא זכאי לגמלה.

מהם השירותים הנכללים בגמלת הסיעוד, המגיעה לזכאי המוסד לביטוח לאומי?

סל השירותים הנכלל בגמלה נרחב - וכולל, בין היתר, אפשרות לשהות של הקשיש במרכז יום, מימון לחצן מצוקה ומוצרי ספיגה ועוד. לצד כל אלה, השירות החשוב ביותר והמרכזי שניתן לזכאים - הוא טיפול ביתי.

מהו הטיפול הביתי המגיע לקשישים, הנמצאים זכאים לגמלת סיעוד - מאת המוסד לביטוח לאומי?

טיפול ביתי משמעו שמטפל/ת מגיע/ה לביתו של הזכאי למספר שעות בשבוע - תלוי בהיקף הגמלה - ומסייע לו בהשלמת פעולות יומיומיות נחוצות, כגון: ליווי,רחיצה, הלבשה, האכילה, קניות, בישול ועוד.

למי מגיעה גמלת סיעוד?

שירותי הסיעוד ניתנים רק למי שזקוקים לסיוע של אדם אחר בביצוע פעולות היום יום, ולא למי שזקוקים לשירותי משק בית בלבד.

ייעוץ לגבי גמלת סיעוד. אילוסטרציה: שאטרסטוק
ייעוץ לגבי גמלת סיעוד. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מה כוללים מבחני הזכאות לגמלת סיעוד?

כדי לקבוע את מידת התלות של הקשיש באדם אחר בביצוע פעולות היום יום הבסיסיות, יבקר מעריך מטעם הביטוח הלאומי בבית הקשיש ויבדוק את יכולת התפקוד שלו. המעריך יתאם את הביקור עם הקשיש או עם איש הקשר שלו.

במקרים חריגים לא יישלח אליך מעריך לבדיקת התפקוד שלך, והזכאות לגמלת סיעוד תיקבע על סמך מסמכים שמסרת.

מדוע נחוצה חברת סיעוד?

חוק ביטוח סיעוד מעניק לזכאיים ובני משפחתם איכות החיים ורווחה בגלל האופי של גמלת הסיעוד והשירות הייחודי (טיפול ביתי) שניתן.

כדי לממש שעות המאושרות ע" ביטוח לאומי, יש ליצור קשר עם חברות סיעוד כיצד לקבל מטפל/ת, שתגיע לבית של הקשיש מספר פעמים בשבוע.

מהן חברות סיעוד?

קיימות מספר חברות סיעוד, שתפקידן לסייע לזכאים לגמלת סיעוד לממש את זכאותם לטיפול ביתי. חברת סיעוד היא חברה המספקת שירותי סיעוד מגוונים, לרבות איתור מטפל/ת שיגיע/תגיע לביתו של הזכאי ויעניק/תעניק לו טיפול ביתי.

טיפול סיעודי בבית. אילוסטרציה: שאטרסטוק
טיפול סיעודי בבית. אילוסטרציה: שאטרסטוק

כיצד בוחרים חברת סיעוד?

הסמכה ורישוי: בעת בחירת חברת סיעוד, שתסייע באיתור מטפל/ת ביתי/ת לזכאי גמלת סיעוד - יש לוודא כי מדובר בחברה רשומה, הפועלת לפי חוק - ומוסמכת על ידי המוסד לביטוח לאומי להעניק שירותים של מימוש גמלת סיעוד לזכאים. רק חברת סיעוד בעלת רישיון מטעם משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה - היא חברה מוכרת מטעם ביטוח לאומי, אשר יכולה להעניק שירותים, מתוקף חוק הסיעוד.

מגוון שירותים: חברות הסיעוד מעניקות שרותי סיעוד שונים. טרם בחירה של חברת סיעוד, יש לבחון איזה שירותי סיעוד החברה מציעה - ולוודא שהשירותים כוללים כל מה שנחוץ למבוטח ולבני משפחתו.

בין שירותי הסיעוד, המוצעים על ידי חברות הסיעוד, בולטים השירותים הבאים: איתור מטפלים ישראלים לטיפול ביתי (קיימת אפשרות להעסיק את המטפל/ת באופן פרטי - ולא רק דרך מימוש הגמלה של המוסד לביטוח לאומי); ייעוץ של עובדים סוציאליים ומטפלים מתחומים שונים; מרכזי יום לקשיש; שירותי אמבולנס; תיווך בין הזכאי למטפל, תוך הבטחת הזכויות הסוציאליות של המטפל ועוד.

מגוון מטפלים: יש לברר האם היצע המטפלים של חברת הסיעוד מגוון - והאם מאגר המטפלים כולל מטפל המתאים לזכאי? בעת בחירת מטפל לטיפול ביתי בקשיש, יש לשים לב לתכונות מיוחדות נחוצות, כגון: שפה, יכולת פיסית של המטפל, מין המטפל וכן הכשרתו.

המלצות: חשוב מאד לקבל המלצות ממכרים, טרם בחירת חברת סיעוד.

זמינות ושירותיות: יש לבחון את זמינות נציגי החברה; ואת אדיבותם, סבלנותם ונכונותם לעזור ולסייע.

נגישות: מומלץ לבחור חברת סיעוד המפעילה סניף קרוב לאזור מגוריכם. פעמים רבות, נדרשת הגעה למשרדי החברה - לשם הסדרת עניינים שונים.

האם ניתן להיעזר בחברת סיעוד גם כדי לאתר ולהעסיק עובד/ת זר/ה?

בהקשר זה, חשוב להבחין בין לשכה פרטית (מוכרת בשם "תאגיד") לבין חברת סיעוד. מי שזקוק ונמצא זכאי להעסקת עובד זר - נעזר בלשכה פרטית (תאגיד), אשר אמונה על ענין הבאתם והעסקתם של עובדים זרים בישראל.

תחום זה איננו מצוי תחת אחריותן של חברות הסיעוד, אשר מוסמכות לתת שירותי טיפול בבית, במסגרת גמלת חוק סיעוד של ביטוח לאומי. למרות זאת, פעמים רבות חברות סיעוד עובדות בשיתוף פעולה עם תאגיד מסוים - ויכולות לסייע גם באיתור עובד/ת זר/ה. כך, למשל, עמותת "בבית" עובדת עם תאגיד "אביעזר".

יתרונה הבולט של עמותת "בבית" טמון בהיותה עמותה:

א. עמותת "בבית" מבטיחה לכם שירותי סיעוד ועזרה ברמה הגבוהה ביותר. כל שירותי הסיעוד והסיוע שלה מוענקים לכם על ידי צוות עובדים סוציאליים ואחיות מוסמכות, צוות מטפלים/ות סיעודים/ות ישראלים/ות ומקצועים/ות.

חשוב לדעת - תוכלו למצוא אוזן קשבת ו-לב מבין בנוגע לכל בעיה, שאלה או עניין המתעורר עקב הצורך בהשמת אחיות או מטפלות סיעודיות ישראליות לאדם.

כל שירותי הייעוץ המקצועיים של העמותה מוענקים לכם גם בשפה העברית וגם בשפה הרוסית והצרפתית.

ב. עמותה "בבית" ללא כוונת רווח. היא חברת סיעוד שאיננה מסחרית, אשר הוקמה למען הקשישים ולמען המטפלים (שזקוקים לחברה, לשם שמירה על זכויות סוציאליות).

לאה אוליצקי היא מבקרת פנים של עמותת "בבית" ומנהלת סניף פסגת זאב

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors


בואו לדבר על זה בפורום טיפול סיעודי בבית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום