טיפול סיעודי: כל היתרונות בבית

(0)
לדרג

מחקרים מוכיחים כי קשישים סיעודיים המטופלים בביתם נהנים מאיכות חיים גבוהה יותר. המשך המגורים בבית מתאפשר הודות למסגרת טיפולית ביתית. מדריך

מאת: אורית אברמוביץ

טיפול ביתי בקשיש הינו עזרה לקשיש בבית. יש להבדיל בין טיפול ביתי לבין טיפול מרפאתי. טיפול ביתי - לא רק שמתקיים בביתו של הקשיש, אלא שהוא גם איננו נושא אופי רפואי. טיפול מרפאתי (נעשה במרפאה, בבית חולים ולעתים בבית) - הוא טיפול רפואי, הכולל טיפול בפצעי לחץ, ביצוע חבישות נחוצות, ביצוע בדיקות נחוצות וכו'. טיפול בבית שאיננו טיפול מרפאתי - נקרא טיפול סיעודי; ועיקרו טיפול על ידי מטפלת, תוך מתן עזרה לקשיש, בביצוע פעולות היום יום שלו.

מי זקוק לטיפול ביתי?

קשיש אשר מתקשה בביצוע מטלות יומיומיות - וזקוק לסיוע בהשלמת המטלות, בשל קושי תפקודי. עזרה בפעולות יומיום - עזרה בהלבשה, עזרה באכילה (בישול, האכלה אם יש צורך), עזרה בניידות בבית ומחוץ לבית, עזרה בהפרשות (לדוגמא: החלפת מוצרי ספיגה, הולכה לשירותים) והשגחה. טיפול ביתי כזה מאפשר לקשיש להמשיך להתגורר בביתו או בדיור מוגן - ומונע את הצורך בהעברתו למוסד. להמשך המגורים בבית, יש חשיבות רבה - והוא מיטיב מאוד, הן עם הקשיש והן עם בני המשפחה.

טיפול ביתי מאפשר לקשיש להמשיך התגורר בביתו. צילום: שאטרסטוק
טיפול ביתי מאפשר לקשיש להמשיך התגורר בביתו. צילום: שאטרסטוק

מדוע עדיף לקשיש להמשיך להתגורר במסגרת ביתית?

לטיפול בקשיש במסגרת ביתית יש יתרונות רבים, הנובעים מהעיקרון לפיו הכי טוב לאדם בביתו - המוכר והפרטי. הבית תורם לאריכות חיים ובריאות.

לפיכך, על בני המשפחה לשאוף למצב זה - בו הקשיש ממשיך להתגורר בביתו או בדיור מוגן, כשהדבר מתאפשר. זאת, כמובן, בעזרת סיוע מתאים. זוהי הבחירה המיטבית לדעתי - עבור הקשיש ובני משפחתו.

מהן מסגרות הטיפול הביתי הקיימות?

טיפול סיעודי ביתי בקשיש יכול להינתן על ידי מטפלת מקומית או מטפלת סיעודית זרה - ויכול להיות למספר שעות, מספר פעמים בשבוע; או טיפול על ידי עובד/ת זר/ה שמספק/ת השגחה 24 שעות ביממה.

למי מתאים טיפול סיעודי ביתי?

מסגרת טיפולית בבית מתאימה לקשישים המסוגלים (מבחינה רפואית) להיעזר באדם אחר; הסיוע שיקבלו יאפשר להם להמשיך להתגורר בבית. לפיכך, מסגרת טיפולית ביתית בקשיש בדרך כלל איננה מתאימה לקשישים במצב סיעודי מורכב, הצריכים להיעזר בטיפולים רפואיים פולשניים יומיומיים.

כמה עולה טיפול ביתי בקשיש?

הטיפול הביתי הוא בחינם - לזכאי חוק הסיעוד של הביטוח הלאומי. כלומר: המדינה מממנת טיפול זה, דרך עמותת "בבית" וגופים נוספים. זאת, למי שנמצא זכאי - ועמד במבחנים שקובע החוק. מי שנמצא זכאי, מקבל שירותי סיעוד בעזרה בפעולות היום יום ובניהול משק הבית. כדי לבחון את הזכאות, יש להגיש בקשה למוסד לביטוח לאומי.

כיצד נקבעת הזכאות לשירותי סיעוד לקשיש בבית?

המוסד לביטוח לאומי עורך בדיקות תלות לקשיש; ונעזר במסמכים רפואיים, כדי לקבוע איזה אחוז גמלה יקבל הקשיש. יש קשישים המקבלים כ-10 שעות שבועיות; ויש כאלה שמאושרת להם גמלה בת 18 או 22 שעות שבועיות, בהתאם למגבלות התפקודיות. יש קשישים שנמצאים זכאים לאפשרות של הוצאת היתר העסקה לעובדת זרה אשר מאפשר להם להעסיק מטפלת כזו.

מבחני הזכאות מגוונים וכוללים, בין היתר: מבחן הכנסות,מצב בריאותו של הקשיש ומידת תפקודו - קשיש שיימצא זקוק במידה רבה לעזרתו של אדם אחר, בביצוע פעולות יומיומיות, זכאי לקבל את הסיוע המגיע על פי חוק. לאחר הבדיקה של המוסד לביטוח לאומי, במקרה שהזכאות לסיוע התקבלה והקשיש נמצא זכאי לקבלת שרותי סיעוד ועזרה יומיומית בביתו, יש להמשיך לפעול - לשם איתור מטפל/ת מתאימ/ה.

טיפול ביתי מסייע בהשלמת המטלות היומיומיות. צילום: שאטרסטוק
טיפול ביתי מסייע בהשלמת המטלות היומיומיות. צילום: שאטרסטוק

כיצד בוחרים מטפל לקשיש?

קיים מגוון שיקולים אשר ינחו את בני המשפחה בבחירת מטפל בקשיש. נציגי עמותת "בבית" מגישים סיוע לבני המשפחה, גם בהיבט זה. בני המשפחה יכולים לקבל סיוע באיתור והתאמה של המטפלת הישראלית לקשיש - זו שמגיעה לטיפול של מספר שעות בשבוע. הנציגים יכולים לסייע גם באיתור והתאמה של עובד/ת זר/ה; לשם כך, ננקט שיתוף פעולה עם תאגיד "אביעזר בבית".

ככלל, בעת בחירת מטפל לקשיש - יש לתת את הדעת למספר מאפיינים:

היקף הטיפול: האם מדובר בטיפול צמוד והשגחה "מסביב לשעון", או שמא מדובר במספר שעות בשבוע.

ניסיון: הכשרה, עבודה קודמת, כלים ומיומנויות של המטפל.

שפות: האם המטפל יכול לתקשר עם הקשיש ובני המשפחה.

התרשמות אישית: חשוב מאד לנסות להתרשם מאישיותו של המטפל ולברר האם יש לו את התכונות הנדרשות תכונות כגון סבלנות, חום, מסירות, אחריות, אנושיות חמלה וכו', החשובים מאד לטיפול.

כמובן, יש לבקש המלצות ממטופלים קודמים, כדי להתרשם מהתאמתו של המטפל ומהיכולת שלו לעמוד באתגרים שנכונו לו.

לסיכום: טיפול סיעודי בבית עדיף, במובנים רבים, לקשיש ולבני משפחתו. מומלץ לשים לב למספר קריטריונים, כאשר בוחרים מטפל, על מנת להשיג התאמה מרבית.

אורית אברמוביץ היא עובדת סוציאלית וגרונטולוגית, מנהלת סניף חולון בעמותת בבית.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום