תאי גזע: להציל כליה מכלייה

(0)
לדרג

תקווה: חוקרים ישראלים הצליחו לזהות תאי גזע כלייתיים ממקור אנושי, אשר יכולים לבנות "חלקי חילוף" כלייתיים ולמנוע הידרדרות של מחלת כליה

מאת: מערכת zap doctors

חוקרים מבית חולים שיבא הצליחו לייצר תאי גזע כלייתיים, מה שעשוי לסייע לעצור את הידרדרות המחלה בסובלים מחוסר ספיקת כליה. מחקר חדשני זה מדגים לראשונה תאי גזע יוצרי כליה המבודדים מרקמה כליה אנושית מתפתחת. לתאים אלה יכולת לייצר "חלקי חילוף" לכלייה חיה ולשפר את תפקוד הכליה.

במחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת EMBO molecular Medicine, הצליחו החוקרים לאפיין סמנים ספציפיים של תאי גזע כליתיים ברקמת כליה עוברית מתפתחת, לבודד את התאים ולתרבת את תאי הגזע על מנת להגדיל את מספרם. בנוסף, החוקרים השתילו את התאים האנושיים לכליות של עכברים פגועי כליה. הם הצליחו להדגים כי התאים שורדים, מתרבים ומתארגנים במבנים כלייתיים בוגרים. יתרה מכך נמצא כי ההשתלה הצליחה למנוע את הידרדרות התפקוד הכלייתי ולעצור את התפתחות הנזק הכלייתי.

כיום עומדות בפני החולים במחלות כליה כרוניות המידרדרים לאי ספיקת כלייתית מתקדמת, שתי אופציות טיפוליות, האחת - דיאליזה, והשנייה - השתלת כליה, פתרון בעייתי נוכח המחסור באיברים להשתלה.

רפואה המסתמכת על השתלות תאים במטרה לשקם ולייצב תפקוד תקין של רקמות פגומות עשויה להוות פתרון נוסף. השתלת תאים המסוגלים לייצר תאי נפרון (שבהם נוצר השתן), החיוניים לתפקיד הכלייה, עשויה לשפר את התפקוד הכלייתי. לפיכך ההשלכות של המחקר לטיפול בכשל כלייתי בבני אדם בעתיד, מקווים החוקרים, הן בעלי פוטנציאל מרחיק לכת.

בואו לדבר על זה בפורום נפרולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום