ספורט מפחית הסיכון לאבני כליות

(0)
לדרג

מתוצאות מחקר חדש שנעשה בנשים בלבד, עולה כי פעילות גופנית כמו הליכה, ריצה או גינון מפחיתה את הסיכון לאבני כליות

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מתוצאות מחקר חדש שהוצגו בכנס השנתי מטעם ה-AUA (American Urological Association), עולה כי פעילות גופנית עשויה להפחית את הסיכון לאבני כליות בנשים.

החוקרים מדווחים כי בנשים שלקחו חלק במחקר Women's Health Initiative נרשמה ירידה של 16-31% בסיכון לאבני כליות, בתלות בהיקף הפעילות הגופנית שערכו במהלך השבוע. גם לפעילות גופנית מתונה הייתה תועלת מסוימת.

החוקרים מצאו כי בנשים עם מדד מסת גוף של מעל 18.5 ק"ג למטר בריבוע, נרשמה עלייה של פי 1.30-1.80 בסיכון לאבני כליות, בהשוואה לנשים עם מדדי BMI תקינים, עם הבדל בעל משמעות סטטיסטית.

הקשר בין מדד מסת הגוף ואבני כליות היה כבר ידוע, והחוקרים בחנו את הפעילות הגופנית, שנקבעה על-פי מדד MET (Metabolic Equivalent Task) להערכת ההוצאה האנרגטית בפעילויות שונות.

בקרב נשים שדיווחו על פעילות גופנית בהיקף של 0.1-4.9 MET בשבוע, נרשמה ירידה של 16% בסיכון לאבני כליות. שיעור זה עלה ל-31% בנשים שדיווחו על פעילות בהיקף של 10 MET בשבוע, והתייצב על רמה זו. מדובר בפעילות מקבילה של שלוש שעות הליכה במהירות ממוצעת, ארבעה שעות גינון, או שעה של ריצה מתונה.

נראה כי צריכה קלורית גבוהה הביאה לעליה בסיכון לאבני כליות בהיקף של עד 42%, כאשר צריכה קלורית גבוהה יותר לוותה בסיכון גבוה יותר לאבני כליות. עם זאת, צריכה אנרגטית נמוכה (פחות מ-1,800 קילו-קלוריות ביממה) לא הביאה להגנה מפני הופעת אבני כליות.

בואו לדבר על זה בפורום בריאות וכושר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום