טיפול סיעודי: מי מטפל בכם?

(0)
לדרג
תוכן מקודם

קשה לראות את הורים מזדקנים: מתקשים לשלוט בסוגרים, שוכחים גז דלוק ולא מצליחים להתרחץ לבד. ברגעים האלה, חשוב מאוד לדאוג להתאמת מטפל סיעודי מקצועי

שירות סיעודי
077-2306858 (מספר מקשר)

חוק סיעוד, מטעם המוסד לביטוח לאומי, קובע מתן שירותי סיעוד למבוגרים לאחר גיל פרישה (גיל 67 לגברים ו-62 לנשים), אשר מתגוררים בקהילה או בדיור מוגן שזקוקים לעזרת הזולת בביצוע פעולות יומיומיות כמו ניידות, רחצה, הלבשה, אכילה, בישול, וכו'

מי ממונה על ביצוע חוק הסיעוד?

על ביצוע החוק בפועל, אחראיות חברות ועמותות הסיעוד, כדוגמת עמותת "בבית" - והפיקוח עליהן נעשה במשותף על ידי משרד העבודה והרווחה, משרד הבריאות והמוסד לביטוח לאומי. הזכאות לגמלה והיקפה נקבעים על ידי המוסד לביטוח לאומי; והמעוניינים בקבלת הזכאות צריכים להגיש תביעה לביטוח הלאומי, בה מפורטת הבקשה, בצירוף כל האישורים והמסמכים הרלוונטיים.
בנוסף יש מבחן הכנסות אשר מפורט באתר הביטוח הלאומי ומתעדכן מדי פעם.

עם הגשת התביעה, מבצע הביטוח הלאומי בדיקה אישית בביתו של התובע, על ידי איש מקצוע שהוסמך לכך, במטרה לבחון את מידת התלות ורמת הצורך. בהתאם לתוצאות, נקבע האם הנבדק זכאי לגמלה, באיזה היקף - ולכמה זמן. קשיש שנמצא זכאי לקבלת גמלת סיעוד, פונה לאחת מחברות/ עמותות הסיעוד שמספקת לו את המטפל המתאים ביותר לצרכיו.

מדוע כל כך חשוב לבצע התאמה של המטפל?

תהליך בחירת המטפל והמפגש עם המטופל הוא תהליך חשוב, אשר יקבע כיצד תיראה הדרך המשותפת. בבחירת המטפל, יש לקחת בחשבון קריטריונים רבים, כמו שפת המטופל, מצבו התפקודי, התחומים בהם הוא נזקק לסיוע, העדפותיו האישיות ואורח חייו, תוך רגישות רבה למצבו הנפשי.

אמר לי פעם קשיש: "כשאת פוגשת אותי לראשונה, זה כאילו נכנסת לסרט - במערכה האחרונה שלו. את מנסה לנחש מה היה קודם, אבל לא יודעת במדויק. כך אתם רואים אותי - חלש, תשוש וזקוק לעזרה בפעולות היומיום. אבל לא תמיד הייתי כך!".

ואכן, חשוב להבין שקשיש שמקבל מטפל, לראשונה בחייו, נמצא במצב רגיש ועדין: הוא נאלץ להשלים עם עובדת היותו זקוק לעזרה. על מנת להתאים לקשיש את המטפל הנכון ביותר עבורו, השלב הראשון של התהליך הוא ביקור בית של עובד/ת סוציאלי או אח/ות. מטרת הפגישה הזו היא להכיר היטב את צרכיו ורצונותיו - ולכן מומלץ שיהיו בפגישה בני משפחה נוספים.

פעמים רבות, הקשישים ממעיטים בתיאור הקשיים שלהם מתוך מבוכה, או שוכחים פרטים. בן המשפחה יכול לספק פרספקטיבה נוספת ולספר לבודקים פרטים נוספים, אודות ההתנהלות היומיומית שלו, כמו למשל העובדה כי הוא סובל מחוסר שיווי משקל, שכח פעם את הגז דלוק, סובל מבריחת שתן וכו'.

כאנשי מקצוע עם הרבה ניסיון בתחום, אנחנו יודעים למצוא - מתוך מגוון המטפלים - את המטפל שיענה על כל הצרכים של הקשיש, הן מבחינה פיזית והגדרת התפקיד; והן מבחינת האישיות. כך, למשל, אם הקשיש איננו אוהב שמדברים איתו הרבה, נתאים עבורו מטפל, שיודע כי מטרתו היא עזרה פיזית בלבד, ולהיפך - אם הקשיש מעוניין בעיקר באיש שיחה, נתאים לו מטפל שימלא את הצורך הזה.

במקרים מסוימים, ניתן אף לפצל את שעות העזרה בין מטפלים שונים, למשל כאשר קשיש גבר נזקק לעזרה של מטפל ברחצה - וגם מעוניין בבישול וניהול משק בית, במקרה כזה, נוכל לפצל את השעות, בין מטפל שיבוא לרחוץ אותו - לבין מטפלת. המטפלים שלנו עוברים הכשרה מקצועית רחבה, אשר שמה דגש רב על היחס הבינאישי, על הכבוד הרב שיש לתת למטופל ועל העובדה ש"ביתו הוא מבצרו".

בשלב השני, נערך מפגש בין המטפל לבין הקשיש, על מנת לוודא שהחיבור אכן מוצלח - ועונה על כל הדרישות. חשוב מאוד ליצור בפגישה הזו "חוזה עבודה" ותיאום ציפיות: מה יעשה המטפל, באיזה ימים יגיע, על מה הקשיש שם דגש וכו'. ככל ש"החוזה" יהיה ברור ומפורט יותר, כך הסיכוי ליצירת אמון וקשר טיפולי טוב לאורך זמן - גדול יותר.

גם לאחר התחלת העבודה - ולכל אורך הדרך - יש ליווי של איש מקצוע מטעמנו, אשר מגיע לביקור בביתו של הקשיש, על פי הנהלים של ביטוח לאומי ולפי הצורך . המטופל מקבל מספר טלפון של הסניף ושם של איש קשר, איתו הוא יכול לדבר או לברר כל בעיה, אם תצוץ.

כמו כן אנו עומדים לשירות המטופל ומשפחתו בכל ייעוץ ועזרה הקשורים לגיל הזיקנה, זכויות ושאלות שמתעוררות.

מהו "טרום סיעוד"?

קיימים מצבים בהם הקשיש זקוק לעזרה, הנטל על בני המשפחה גדול ותהליך אישור הבקשה ע"י הביטוח הלאומי טרם הסתיים.במקרים אלה, אנחנו נותנים שירות "טרום סיעוד", במסגרתו אנחנו מעניקים את שירות הטיפול באופן מיידי, גם לפני האישור הרשמי של הביטוח הלאומי.

האם השירות כרוך בתשלום?

יש להדגיש כי השירות הניתן לקשיש הוא ללא תשלום.
קבלת חוק סיעוד בהתאם לקריטריונים (אם הקשיש עומד בהם) ניתנת בחינם , כגמלה ע"י המוסד לביטוח לאומי ואינה כרוכה בתשלום.

כתבה: רבקה מרי, אחות מוסמכת, בעלת תואר ראשון בסיעוד, מנהלת הדרכה ארצית של עמותת "בבית" ובעלת ניסיון רב בהכשרת מטפלים

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום טיפול סיעודי בבית.

    רוצה לדרג?
    זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום