חסר בוויטמין D? ליקוי קוגניטיבי

(0)
לדרג

חסר בוויטמין D במבוגרים מלווה בהידרדרות קוגניטיבית מואצת. החסר בולט בעיקר בקרב מבוגרים אפריקאים-אמריקאים והיספנים. לא ברור אם נטילת תוסף תסייע

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

רמות ויטמין D נמוכות שכיחות בקרב מבוגרים, ובעיקר באלו ממוצא אפריקאי-אמריקאי והיספאני. לא רק זאת, אלא שהחוסר בוויטמין בכלל המבוגרים, מלווה בהידרדרות מואצת של התפקוד הקוגניטיבי. כך על פי נתונים חדשים שפורסמו לאחרונה בכתב העת JAMA Neurology.

מטרת מחקר המעקב הייתה לבחון את הקשר בין רמות ויטמין D לבין השינוי במספר תחומי תפקוד קוגניטיבי במדגם מבוגרים ממוצא אתני שונה. ממצאי המחקר הצביעו על השפעה משמעותית של רמות נמוכות של ויטמין D על התפקוד הקוגניטיבי אך לא ברור כיצד נטילת תוסף של ויטמין D תשפר את התפקוד הקוגניטיבי, אם בכלל.

מחקר מעקב השוואתי בקרב מבוגרים ממוצאים שונים

מדגם המחקר כלל 382 משתתפים שטופלו במרפאות חוץ בין פברואר 2002 ועד אוגוסט 2010, עם הערכה בתחילת המחקר ובכל שנה לאחר מכן.

משך זמן המעקב הממוצע היה 4.8 שנים. רמות ויטמין D נבדקו וסווגו לחוסר בוויטמין D (מתחת ל-12 ננוגרם למ"ל), רמה לא-מספקת של ויטמין D (12-20 ננוגרם למ"ל), רמת ויטמין D תקינה (20-50 ננוגרם למ"ל) ורמת ויטמין D גבוהה (50 ננוגרם למ"ל ומעלה). החוקרים בחנו מספר תחומים של התפקוד הקוגניטיבי.

גיל המשתתפים הממוצע עמד על 75.5 שנים; 61.8% היו נשים; 41.4% היו לבנים, 29.6% אפריקאים-אמריקאים, 25.1% היספאנים ו-3.9% ממוצא/גזע אחר. האבחנה בעת הגיוס למחקר כללה דמנציה ב-17.5% מהחולים, 32.7% שאובחנו עם ליקוי קוגניטיבי קל ו-49.5% שאובחנו עם תפקוד קוגניטיבי תקין. רמות ויטמין D עמדו בממוצע על 19.2 ננוגרם למ"ל, כאשר ב-26.2% מהמשתתפים תועד חוסר בוויטמין D וב-35.1% הוגדרה רמה לא-מספקת של הוויטמין.

חסר בוויטמין D באפריקאים-אמריקאים ובהיספנים

הריכוז הממוצע של ויטמין D היה נמוך משמעותית באפריקאים-אמריקאים והיספאנים, בהשוואה ללבנים. הריכוז הממוצע היה נמוך יותר באופן דומה בקבוצת החולים עם דמנציה בהשוואה לאלו עם ליקוי קוגניטיבי קל ולאלו עם תפקוד קוגניטיבי תקין.

שיעורי הירידה בתפקוד הזיכרון והתפקוד הניהולי בקרב חולים עם חסר בוויטמין D ורמה לא-מספקת של הוויטמין היו גדולים יותר בהשוואה לאלו עם רמות מספקות של ויטמין D לאחר שנלקחו בחשבון מספר משתנים.

ניתן לסכם שמהנתונים עולה קשר בין רמות נמוכות של ויטמין D לבין ההידרדרות המואצת של התפקוד הקוגניטיבי במבוגרים ממוצא אתני שונה, כולל אפריקאים אמריקאים והיספאנים. דרושים מחקרים נוספים במטרה לקבוע את התועלת של תוספי וויטמין D על התפקוד הקוגניטיבי.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורום קשב וזיכרון בקרב מבוגרים ומתבגרים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום