חסר בוויטמין D: סיכון לדמנציה

(0)
לדרג

מבוגרים הסובלים ממצב קדם קליני של ליקוי קוגניטיבי נמוך ומחסר חמור בוויטמין D בסיכון לפתח ליקוי קוגניטיבי משמעותי יותר עד כדי דמנציה

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

מחסור חמור בוויטמין D גורם לסיכון עתידי לליקוי קוגניטיבי קל ואפילו לדמנציה, בפרט במטופלים מבוגרים, שאובחנה אצלם ירידה מתונה בלבד במבחנים קוגניטיביים. הקשר הבלתי תלוי מתברר מנתוני מחקר חדשים שפורסמו בכתב העת Clinical Endocrinology.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין ריכוז ויטמין D נמוך לבין ליקוי קוגניטיבי קל, מצב קדם-קליני העשוי להוביל לדמנציה.

דמנציה בקרב הנחקרים

המחקר כלל בתחילתו 412 משתתפים, אך בהמשך נשרו שבעה מתוכם לאחר שלקו בדמנציה. כל המשתתפים השלימו הערכה של התפקוד הקוגניטיבי ומדדים מטבוליים שונים בין השנים 2005-2006 ומאוחר יותר, בשנים 2010-2011.

החוקרים בחנו את שיעורי ההתפתחות של ליקוי קוגניטיבי קל או דמנציה במהלך תקופת המחקר, על-פי רמות הוויטמין D: מבין 405 המשתתפים שנותרו, ב-338 לא השתנתה האבחנה או שחל שיפור באבחנה של התפקוד הקוגניטיבי במהלך תקופת המחקר, בעוד שב-67 מהמשתתפים חלה התקדמות לליקוי קוגניטיבי קל או דמנציה.

התפתחות ליקוי קוגניטיבי בקרב בעלי המדד הנמוך

החוקרים התמקדו ב-236 משתתפים שבתחילת המחקר אובחנו אצלם מדדים קוגניטיביים ירודים וגם חסר חמור של ויטמין D (מתחת ל-25 ננומול/ליטר) - חסר שנקשר להתקדמות הליקוי קוגניטיבי בהמשך: מבין 297 משתתפים עם תפקוד תקין בתחילת המחקר, ב-50 נרשמה אבחנה של ליקוי קוגניטיבי קל וב-247 נותר תפקוד קוגניטיבי תקין.

בקרב 145 משתתפים עם מדדים קוגניטיביים נמוכים - חסר חמור של ויטמין D היה קשור בקשר בלתי-תלוי להתפתחות של ליקוי קוגניטיבי קל.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הממצאים מעידים על קשר בין חסר חמור של ויטמין D לבין הסיכון העתידי לליקוי קוגניטיבי קל או דמנציה.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורום ייעוץ והכוונה - טיפול סיעודי וגיל הזהב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום