קשישים: התעמלות מאריכה חיים

(0)
לדרג

אף פעם לא מאוחר להתחיל להתעמל: פעילות גופנית יומיומית בגיל הזהב מפחיתה את הסיכון לתמותה; לפעילות גופנית ולהרגלי עישון השפעה דומה על תוחלת החיים

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

ממחקר חדש, שממצאיו פורסמו בכתב העת British Journal of Sports Medicine, עולה כי גם בגברים בני 70 שנה ומעלה, פעילות גופנית עשויה להפחית את הסיכון לתמותה. עוד הסתבר כי השפעת העלייה בפעילות הגופנית על הירידה בשיעורי התמותה הייתה דומה להשפעתם של הרגלי העישון בקרב קבוצת אוכלוסייה זו.

מהתוצאות עולה כי שלושים דקות של פעילות גופנית בכל יום, במהלך שישה ימים בשבוע, לוותה בירידה של כ-40% בסיכון לתמותה. החוקרים זיהו עלייה של חמש שנים בתוחלת החיים, כאשר ערכו השוואה בין אורח חיים לא פעיל לבין אורח חיים פעיל, שכלל פעילות גופנית בעצימות בינונית-עד-מאומצת.

ברקע למחקר שנערך באוסלו בקרב 15,000 גברים קשישים במשך 12 שנים, הוסבר כי אין נתונים רבים אודות הקשר בין פעילות גופנית בקשישים לבין תמותה עקב מחלות לב וכלי דם או סיבות אחרות. במחקר זה ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין פעילות גופנית, לבין הרגלי עישון ותמותה עקב מחלות לב וכלי דם, תמותה עקב סיבות אחרות ותמותה מכל-סיבה אחרת.

מבין קרוב ל-15,000 גברים שנולדו בין 1923-1932 ומשתתפים בשנים 1972-1973, החוקרים זיהו 5,738 משתתפים בשנת 2,000. במהלך 12 שנות מעקב, 2,154 משתתפים הלכו לעולמם.

ניתוח סטטיסטי שימש להערכת היקף פעילות גופנית קלה או מאומצת בכל שבוע ודרגת הפעילות הגופנית בשעות הפנאי. החוקרים השלימו גם השוואה של יכולת החיזוי בין פעילות גופנית והרגלי עישון.

לפעילות הגופנית השפעה דומה להשפעת הפחתת העישון

מהערכת שכיחות העישון והפעילות הגופנית עלה כי דרגת הפעילות הגופנית בשעות הפנאי ניבאה, כמעט כמו הרגלי עישון, את ההשפעות על התמותה. כלומר, התועלת בהגברת הפעילות הגופנית לשם הפחתת תמותה הייתה דומה לזו שבהרגלי העישון של הנבדקים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי גישות לשיפור בריאות הציבור בגברים קשישים צריכות לכלול מאמצים להגדלת הפעילות הגופנית, לצד המאמצים להפחתת עישון.

ד"ר עמית עקירוב, רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום ייעוץ והכוונה - טיפול סיעודי וגיל הזהב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום