נפילות: התאמת שירותים ואמבטיה

(0)
לדרג

מרבית נפילות מבוגרים מתרחשות בחדר האמבטיה ובחדר השירותים. ייעוץ של מרפא בעיסוק יאפשר שילוב בין בטיחות גבוהה לאסתטיקה של ספא

מאת: יובל נוה

במאמר זה נביא מגוון טיפים להתאמת חדר הרחצה והשירותים לצרכים של קשישים. מדובר בעניין חשוב במיוחד: מחקרים רבים מצביעים על כך שחדר הרחצה הוא אחד המקומות המועדים לפורענות, בו מתרחשות מרבית הנפילות של קשישים.

בעזרת מרפאים בעיסוק, התאמות הדיור באמבטיה ובשירותים אינן חייבות להפוך את חדר הרחצה לחדר דמוי בית חולים. ההיפך הוא הנכון: בעזרת מחשבה יצירתית, תכנון והתאמה לצרכי האדם המבוגר, ניתן להפוך את חדר הרחצה המותאם לספא של ממש.

התאמת שירותים ואמבטיה לאדם מבוגר (אילוסטרציה)
התאמת שירותים ואמבטיה לאדם מבוגר (אילוסטרציה)

כיצד מתאימים שירותים או חדר אמבטיה לצרכים של קשיש?

מומלץ מאוד שהאדם המבוגר המתכנן חדר רחצה חדש ייקח בחשבון שבעתיד הלא רחוק, ייתכן כי יזדקק להתאמות ייחודיות, האופייניות לאנשים בעלי מוגבלות. לכן חשוב להתייעץ עם מרפאים בעיסוק ולתכנן בעזרתם את העיצוב.

יש לקחת בחשבון מספר גורמים:

האופן בו האדם מתנייד (עצמאי, בעזרת מקל או הליכון או מרותק לכיסא גלגלים).

כוח וסיבולת.

מצב קוגניטיבי.

חוש הראיה והשמיעה.

היסטוריה של נפילות.

כאמור, בעת התכנון של השינויים הנדרשים, חדר הרחצה עשוי לקבל פנים יפות, מאירות ומזמינות, שכלל אינן דומות לחדר רחצה של בית חולים, אלא לספא של ממש.
לדוגמא: הכניסה למתקן הרחצה יכולה להיות בגובה הרצפה, ללא הגבהה, כך שניתן יהיה להתקרב בעזרת הליכון או כיסא גלגלים. מתקן הרחצה יהיה המשך טבעי של המרחב, עם שיפוע קל לניקוז המים. הרצפה תהיה עשויה ממרצפות אסתטיות המונעות החלקה, באופן שימנע את הצורך בשימוש בשטיחים נגד החלקה על הרצפה ובתוך מתקן הרחצה.

מה בנוגע לקושי לעמוד בזמן רחצה?

ישיבה על ספסל אסתטי בעת הרחצה היא מאפיין נוסף לאלה המתרחצים בספא, וניתן להתאים את הספסל האסתטי לאוכלוסייה המבוגרת המתקשה לעמוד בעת הרחצה.

תאורה הולמת אשר איננה מסנוורת חשובה אף היא לשיפור שדה הראייה. בנוסף, חיוני להתקין ונטה שקטה, המאפשרת שאיבת האדים מהחדר, ומאפשרת שדה ראיה טוב יותר לאדם המבוגר, כמו גם הקלה על הנשימה בחדר מלא אדים.

במידה ומעוניינים להשאיר את האמבטיה, ולא להחליפה במקלחת פתוחה (המומלצת יותר), יש צורך לשקול תוספת של ספסל ישיבה באמבטיה, או לרכוש אמבטיית ישיבה מותאמת ואסתטית.

מה בנוגע למאחזים נגד נפילה?

תוספת מאחזים אף היא חיונית, וניתן למצוא מאחזים אסתטיים, הדומים לברזים ולצבע הארונות בחדר. את המאחזים יש לחבר כך: האחד בתוך מתקן הרחצה, כך שיאפשר קימה קלה, ואת השני מאונך, כך שיאפשר יציאה ממתקן הרחצה.

יש להקפיד שהסבונים נמצאים בהישג יד בעת הרחצה, וכי המגבת אף היא קרובה ומאפשרת ניגוב לפני היציאה ממתקן הרחצה, וכך להפחית את הסיכוי לנפילה.

מה בנוגע לשירותים והתאמתם למבוגר?

לגבי אסלת השירותים, מומלצת אסלה גבוהה, המאפשרת קימה קלה יותר, ולצידה מאחז אלכסוני, ומתקן לגלילי הנייר, המאפשר החלפת הגליל בקלות, ללא הפעלת לחץ, שאנשים מבוגרים לא תמיד מצליחים להפעיל. כמו כן, בארצות הברית ובאירופה מקובל מאוד להרכיב בידה בשירותים, כדי להקל על הניקיון ולסייע בשמירת היגיינה אישית.

לאיזה כיוון מומלץ כי הדלת תיפתח, מבחינת צרכיי הקשיש?

זוהי נקודה אחרונה אך חשובה: בעת התכנון של חדר רחצה חדש, מומלץ להתחיל בדלת הכניסה ולהתאים אותה לרוחב של כיסא גלגלים, ובכך למנוע כל שינוי עתידי, במידה ויהיה צורך. דלת הכניסה חייבת להיפתח כלפי חוץ, ולא כלפי פנים, כדי שאפשר יהיה להיכנס פנימה, במידה והאדם המבוגר נפל וחוסם את המעבר בגופו.

לסיכום, בגיל המבוגר מתרחשים שינויים פיזיים, תחושתיים וקוגניטיביים. מרפאים בעיסוק מתמחים בהתאמה אישית לכל אדם, ובפרט לאדם המבוגר, הלוקה בירידה תפקודית. התאמה זו מאפשרת לו להמשיך להיות פעיל, לשמור על יכולות ולחזק את תחושת הערך העצמי, תוך כדי שמירה על כבודו, ותוך שמירת סביבה אסתטית וייצוגית גם בחדר הכי אינטימי בביתו.

הכותב הוא מנהל הריפוי בעיסוק בבית החולים השיקומי "בית בלב" בבת ים, מקבוצת מכבי שירותי בריאות

בואו לדבר על זה בפורום שיקום וגריאטריה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום