להכניס את המוזיקה לראש

(0)
לדרג

לא, זה לא נדמה לכם. לפי מחקר חדש מוזיקה מעלה את התפקוד הקוגנטיבי ומורידה מפלסי חרדה בקרב מבוגרים; זאת בניגוד לתפיסה שהיא מהווה גירוי יתר מפריע

מאת: ד"ר עמית עקירוב

תוכנית פעילות גופנית המבוססת על מוזיקה משפרת את התפקוד הקוגניטיבי ומפחיתה חרדה במבוגרים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש משווייץ, שפורסמו בכתב העת Age and Aging.

במסגרת המחקר העריכו החוקרים תוכנית המבוססת על שילוב מוזיקה, קצב ופעילות גופנית, שהביאו לשיפור שיווי המשקל ולהפחתת הסיכון לנפילות. מדגם המחקר כלל 134 מבוגרים בני 65 ומעלה, שהיו בסיכון לנפילות.

המשתתפים חולקו באקראי לקבוצת התערבות שעברה תוכנית אימונים מבוססת מוזיקה (66 משתתפים) או לקבוצת ביקורת שהמשיכה בהרגלי הפעילות הגופנית והחברתית הרגילה שלהם (68 משתתפים). המפגשים נערכו פעם בשבוע, ארכו שעה, וכללו מגוון תרגילים גופניים בדרגת קושי משתנה, לעתים עם מכשירים שונים. המשתתפים התבקשו ללכת לצלילי מוזיקה, תוך שהם מגיבים לשינויי בקצב המוזיקה. הם גם ערכו תרגילים שדרשו תגובה מהירה, דוגמת שינוי מהירות ההליכה או התאמת הצעדים לתווים.

כל המשתתפים חוו סדרת מבחנים נוירו-פסיכולוגיים בתחילת המחקר ולאחר שישה חודשים. סדרת המבחנים כללה את מבחן מיני מנטל (MMSE או Mini-Mental State Examination); מבחן ציור שעון ו-FAB (Frontal Assessment Battery). 22 מהמשתתפים במחקר המקורי פרשו מהמחקר והנתונים אודות המשתתפים הנותרים הצביעו על שיפור ברגישות להפרעות מהסביבה לפי המבחנים הקוגניטיביים, ללא תלות בשיפור במצב הרוח, וכן ירידה במדדי חרדה בקבוצת ההתערבות, בהשוואה לקבוצת הביקורת.

התערבויות מסוג זה קוראות תגר על היכולת להתנגד להפרעות, בעיקר בעת ביצוע משימות הדורשות קשב, דוגמת הליכה ותפעול חפצים, תוך חשיפה למספר גירויים במקביל. המסר העולה מהמחקר הוא כי לשישה חודשי אימונים מבוססי מוזיקה השפעה חיובית על התפקוד הקוגניטיבי ומצב הרוח של מבוגרים.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים במטרה לקבוע את היקף ההשפעה של פעילות מבוססת מוזיקה על התפקוד הקוגניטיבי ואם קיימת קורלציה בין שינויים קוגניטיביים ובין שיפור בשיווי המשקל וסיכון לנפילות.

בואו לדבר על זה בפורום פסיכוגריאטריה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום