התאמת מטבח לאדם מבוגר

(0)
לדרג

מרפאים בעיסוק מתמחים בהתאמת הסביבה לאדם: בגיל השלישי ניכרת חשיבות מיוחדת להתאמת המטבח. שינויים קלים יחסית (גובה שיש, כיור וארונות) עשויים לחולל פלאים

מאת: יובל נוה

המטבח הוא מקום מרכזי להתכנסות המשפחה ומהווה מקום מרכזי בו האדם המבוגר (בעיקר נשים) מבלה חלק ניכר מהיום בהכנת ארוחות ושטיפת כלים. התאמות במטבח משפרות את מידת הבטיחות ומידת השימוש היעיל במטבח לצרכיי תפקוד יום יומי.

התאמת מטבח לאדם מבוגר (אילוסטרציה)
התאמת מטבח לאדם מבוגר (אילוסטרציה)

חשיבות התאמת המטבח לאוכלוסייה המבוגרת נובעת מכך שמרבית האוכלוסייה מעל גיל 65 גרה בבתים ישנים, שיתכן שהיו מתאימים לצרכיהם מלפני יותר מעשור, אך כעת מתקשים בפתיחת דלתות של ארונות, פתיחת הגז, פתיחת המקרר בקלות, צורך בישיבה במהלך העבודה במטבח, עומק הכיור וגובה השיש בלתי מתאימים.

מרפאים בעיסוק מתמחים בהתאמת הסביבה לצורך הקלת התפקוד באופן כללי, ובפרט לאוכלוסייה המבוגרת, לצורך מניעת נפילות במסגרת הבית, כפי שתוארה בכתבה קודמת תחת הכותרת "נפילות של קשישים: להקדים תרופה". בכתבה הקודמת הדגשתי מהי תרומת הריפוי בעיסוק לקשישים בהדרכה, מניעה וחיזוק הביטחון העצמי.

בכתבה זו, הנוכחית, אספק שורה של "טיפים" בעת התאמת המטבח. אציין שאין בה כדי להחליף את ההערכה והתאמת הדיוק המתקיים על ידי מרפאות בעיסוק במסגרת קופות החולים, אלא לתת הכוונה כללית בלבד.

כיצד מבצעים התאמת דיור?

המונח "התאמת דיור" מתייחס להמלצות לשינויים בסביבת המגורים, המאפשרים לאדם לתפקד באופן עצמאי, בהתאם ליכולתו בנקודת הזמן בה הוא נמצא.

בתהליך ההערכה, מרפאים בעיסוק לוקחים בחשבון מספר גורמים:

האופן בו האדם מתנייד (עצמאי, בעזרת מקל או הליכון או מרותק לכיסא גלגלים).
כוח וסיבולת.
מצב קוגניטיבי
חוש הראיה והשמיעה
היסטוריה של נפילות.

המטבח הינו מקום מרכזי ובעל משמעות בחיי הפרט. עצמאות במטבח מאפשרת לאדם המבוגר לשמר יכולות ולהוות גורם בעל משמעות בחיי המשפחה.

כיצד מתאימים את הכיור והשיש לאדם מבוגר?

התאמת גובה הכיור בהתאם לגובה המשתמש הינה חיונית ביותר. לעיתים, במידה והאדם מרותק לכיסא גלגלים, יש להשאיר את המקום מתחת פתוח, כך שיאפשר לאדם להיכנס תחתיו.

כמו כן, יש להתאים את גובה השיש המהווה את משטח העבודה. כמו הכיור, גם הוא צריך להיות מותאם לגובה המשתמש ונגיש לכיסא גלגלים במידת הצורך. לעיתים, אדם הנזקק להליכון, או מתקשה לעמוד לאורך זמן, יכין לעצמו כיסא יציב, או שרפרף גבוה, שיוכל לשבת מול משטח העבודה, או לחילופין, יפתח הרגלים לעבודה ליד שולחן המטבח.

כיצד מתאימים ארונות מטבח?

מומלץ למקם את המדפים באופן שתהיה נגישות מרבית לארון העליון, מבלי שיהיה צורך לטפס על שרפרף. יש לחשוב על מנגנונים המאפשרים למדף לרדת כלפי מטה, ובכך להקל על התפקוד.

כך גם לגבי ארונות נמוכים: רצוי מגירות הנפתחות כלפי חוץ, שאינן מצריכות כיפוף עמוק או כיפוף נמוך, המעודד נפילות. כמו כן, מומלץ להתאים למגירות ולדלתות הארון ידיות שמאפשרות אחיזה טובה ומותאמת.

כיצד מתאימים מדיח כלים, גז, תנור אפייה, קומקום?

מכשור במטבח הינו מקור לדאגה, הן מבחינת היעילות והן מבחינת מידת הביטחון בעת השימוש. מכשירים בעלי עיצוב אוניברסלי מאפשרים שימוש נכון, תוך הצגה של מידע באופן פשוט, קל להבנה והבחנה, תוך כדי שמירה על בטיחות המשתמש.

יש למקם את המדיח והתנור בגובה שמאפשר גישה, ללא צורך להתכופף נמוך, כפי שתואר בסעיף הקודם, כל זאת תוך כדי בחירה של אמצעים המוגדרים "ירוקים", בעלי צריכת חשמל נמוכה, שיאפשרו לאדם המבוגר לחסוך בהוצאות.

כיצד בוחרים מקרר לאדם מבוגר?

בבחירת מקרר ניתן להתייחס למספר גורמים בעלי חשיבות:

מתקן מים מחוץ למקרר
ידיות ארוכות לאורך המקרר.
תאורה טובה בתוך המקרר.
מקום אחסון מוגדל לאורך הדלתות.
יש לשקול מקפיא הנמצא בתחתית המקרר.

כדי לשמור על בטיחות בעת שימוש בקומקום, מומלץ להחליף את הקומקום במתקן מים, המאפשר מילוי כוס במים חמים בלחיצת כפתור. יש לוודא שהאדם המבוגר מזהה את מיקום הלחצנים למים חמים/רותחים וקרים.

היכן יש למקם תאורה בדירה של אדם מבוגר?

יש לאפשר תאורה הולמת. מומלץ על תאורה חיצונית וטבעית, במידת האפשר. מפסקי תאורה מומלץ למקם בגובה המאפשר הפעלה גם מכיסא גלגלים.

לסיכום: הגיל המבוגר מביא עמו מגוון של שינויים פיזיים, תחושתיים וקוגניטיביים. מרפאים בעיסוק מתמחים בהתאמה מותאמת אישית לכל אדם, בפרט לאדם המבוגר, הלוקה בירידה תפקודית. התאמה זו מאפשרת לו להמשיך להיות פעיל, לשמור על יכולות ולחזק את תחושת הערך העצמי שלו.

הכותב הוא מנהל הריפוי בעיסוק בבית החולים השיקומי "בית בלב" בבת ים, מקבוצת מכבי שירותי בריאות

בואו לדבר על זה בפורום שיקום וגריאטריה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום