כשקשיש הופך לסיעודי

(0)
לדרג

מה עושים כשאדם מבוגר מתקשה לבצע את פעולות היומיום וזקוק לסיוע ולהשגחה צמודה? המדריך לבחירת מטפל סיעודי

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

הזקנה רחוקה מלהיות שעתו היפה של האדם. בגידת הגוף, המוגבלויות, התלות באחרים, המחלות והתפקודים שהולכים ונעלמים מקשים מאוד על האדם המזדקן, שמתמודד גם עם שעמום ואובדן של חברים ומכרים.

אדם זקן שאיננו מתפקד כראוי מתקשה לשמור על איכות חיים, הוא תלוי באחרים וזקוק לטיפול וליווי במשך חלק משעות היממה ולעתים מסביב לשעון. לבני המשפחה, שעסוקים כל אחד בשגרת החיים התובענית שלו, אין לרוב את היכולת, הזמן או הידע כדי להעניק את הסיוע והטיפול להורים או הסבים הזקנים. מי שכן שיכול לסייע הם מטפלים סיעודיים.

"למטופל הזקוק לסיוע סיעודי ייחשב אדם שאינו מסוגל לבצע פעולות יומיומיות באופן חלקי או מלא, אומרת רינה רמות, מנכל מתן שירותי בריאות. לא כל אדם הנזקק לטיפול סיעודי הוא בהכרח גם חולה. לסיוע סיעודי נזקק מי שיש לו קשיים תפקודיים. יכול להיות קשיש תשוש וחלש, שרק בגלל חולשתו אינו מסוגל לבצע פעולות יומיומיות באופן עצמאי למרות שאיננו חולה. מאידך, גם אדם צעיר וחולה יכול להזדקק לטיפול סיעודי במידה שחלה או נפצע באופן שמונע ממנו לתפקד עצמאית.

לדברי רמות, טיפול סיעודי כולל טיפול אישי בבית המטופל ועיקרו סיוע בפעולות היומיומיות: רחצה, הלבשה, האכלה, החלפת מוצרי ספיגה (טיטולים) ומצעים, נטילת תרופות. בנוסף, המטפל מסייע בניידות בבית ומחוצה לו - תמיכה בהליכה ו/או השגחה בעת שימוש באביזרי עזר כמו מקל הליכה, הליכון או כסא גלגלים, ולעתים גם מסיע גם בניהול משק הבית - טיפול בכביסה, קניות, בישול ומטלות קלות הקשורות בנקיון הסביבה המיידית של הקשיש.

טיפול סיעודי
טיפול סיעודי

זכאות על פי חוק

קשישים בישראל יכולים להיחשב כנתמכי סעד ואף לקבל גמלת סיעוד וכן סיוע סיעודי כזה או אחר. הפרטים, ההליכים, התנאים ומידת הסיוע תלויים בכל מקרה לגופו ונקבעים בהתאם לחוק הסיעוד, אשר נחקק בישראל לפני מספר עשורים. מימון חלקי או מלא של מטפל סיעודי ניתן על פי רוב לקשישים בעלי קשיים תפקודיים הזקוקים לסיוע או להשגחה יומיומיים. כדי לקבל את התמיכה הכספית יש לפעול מול הרשויות - המוסד לביטוח לאומי, משרד הרווחה וקופת החולים של המטופל.

"ניתן לפנות ישירות לאחת או יותר מחברות הסיעוד הפועלות בכל ישוב, ולקבל הדרכה וליווי צמודים", אומרת רמות. "בחברה יסבירו בדיוק כיצד לפעול ולמי צריך לפנות תוך פירוט הזכויות להן זכאי המטופל. מכיוון שהן מעוניינות בקליטת הלקוחות, החברות הללו עושות מאמץ להוביל את הפונים לאורך התהליך ביעילות המרבית. ניתן לאתר את החברות בקלות בדפי זהב ובאתרי אינטרנט. בנוסף, ניתן לפנות לעובדים סוציאליים או לאחיות ברשויות המקומיות, במרפאות ובבתי החולים".

מטפלים בהשגחה

כל מי שמחפש מטפל סיעודי להוריו הקשישים תוהה כיצד מוצאים מטפל טוב שמתאים למטופל? כיצד מוודאים שהמטפל מתייחס בכבוד ובעדינות למטופל? וכיצד מבטיחים שעבודתו נעשית באופן אחראי ומקצועי?

"חברות הסיעוד לא רק מלוות את המשפחה בתהליך אישור העסקת מטפל סיעודי מול הרשויות, אלא גם מספקות מטפלים מוסמכים ומפקחות על עבודתם", אומרת רמות. "חברות סיעוד מעסיקות ומספקות ללקוחותיהם מטפלים סיעודיים חוקיים, בעלי ידע וניסיון בתחום. החברות פועלות תחת פיקוח קפדני ביותר של לשכות הרווחה ושל המוסד לביטוח לאומי, אשר אינם מאשרים העסקה לא חוקית.

רוב המטפלים עוברים הכשרה מיוחדת, על פי דרישות משרד הרווחה והמוסד לביטוח לאומי, הכוללת חלק עיוני וחלק מעשי בבית אבות או בבית חולים. גם עובדים זרים עוברים הכשרה בארץ, וחלקם מקבלים הכשרה גם בחו"ל.

חברת הסיעוד גם מוודאת שיש התאמה בין הלקוח למטפל ומפקחת על פעילותו של המטפל כדי להבטיח שתיעשה כראוי ותניח את דעתו של המטופל ו/או בני משפחתו. חברות הסיעוד חוקרות, לומדות ומכירות היטב את המטפלים, את כישוריהם, הרקע התרבותי שלהם, המאפיינים שלהם וכן כל נתון חשוב אחר ולכן יכולות להתאים כל מטפל ללקוח מסוים", מסבירה רמות. "כמו כן, בחברות סיעוד מבוססות ישנו מאגר מטפלים גדול ומגוון, מה שמאפשר בחירת העובד המתאים לקשיש הספציפי. התאמה מוצלחת בין מטופל למטפל היא המפתח העיקרי לשביעות רצון וטיפול טוב".

מעקב הדוק

כדי להבטיח טיפול ראוי של המטפל במטופל וכדי למנוע מקרים של הזנחה או התעללות מקיימות חברות הסיעוד מעקב הדוק אחר תפקודו של המטפל ומצבו של המטופל. רמות: מטפל איכותי נמדד בעיקר על פי התוצאות. בטרם שכירת שירותיה של חברת סיעוד יש לוודא כי היא מבצעת מעקב אחר המטפל והמטופל. מרבית חברות הסעד מבצעות ביקורי בית של אנשי מקצוע- עובדים סוציאליים, אחיות וגרונטולוגים - בבית המטופל, במהלכם נבדקים מצבו של המטופל, סביבתו המיידית, התקשורת בין המטופל למטפל ושביעות רצון המטופל. כמו כן נבדקת עמידתו של המטפל הסיעודי בתוכנית העבודה והתאמתה לצורכי המטופל וכן הקפדה על שעות עבודה. המעקב כולל גם בחינתם של דיווחי קרובי המטופל לעובד המקצועי לגבי תפקוד המטפל ודיווחי המטפל על שינויים במצבו של המטופל".

לסיכום, במידה שמתעורר צורך בטיפול סיעודי לבן משפחה קשיש, יש ללמוד את הנושא היטב ולפעול בדרך יעילה ונכונה. הדרך המומלצת היא להיעזר בשירותיהם של חברת סיעוד, של אחיות או של עובדים סוציאליים מהקהילה, שילוו את בני המשפחה בתהליך ויבטיחו טיפול אופטימלי לקשיש.

בואו לדבר על זה עם רינה רמות בפורום טיפול סיעודי בבית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום