אשפוז סיעודי: הגענו לשעת המבחן

(0)
לדרג

תחום האשפוז הסיעודי גוסס, וללא החייאה מיידית לא יהיה מי שיטפל בקשישים. במצב זה, הרפורמה של סגן שר הבריאות ליצמן, גם אם הכוונה שמאחוריה טובה, עתידה להיכשל

מאת: רוני עוזרי

תכנית הרפורמה בסיעוד שמתכנן סגן שר הבריאות יעקב ליצמן היא צעד חיובי. משנה לשנה, עם הזדקנות האוכלוסייה, גברו הצרכים, וגבר הקושי לתת עליהם מענה. תוחלת החיים של הקשישים הסיעודיים בישראל, לשמחתנו, עולה. עובדה זו, בהיעדר הקצאת משאבים ורגולציה מתאימות, מציבה אותנו המטפלים מול קושי הולך וגובר לספק לקשישים הסיעודיים את השירות שמגיע להם בשנותיהם האחרונות. אין חולק על כך שיש להעריך את ההחלטה להרים את הכפפה, ולאחר שנים של הזנחה מצד המדינה - לבצע שינוי לטובת רובד האוכלוסייה החלש ביותר.

עם זאת, יהיה זה מסוכן להתקדם לעבר יישום התכנית מבלי שתיעשה עבודה מקצועית להסדרת כל העניינים המהותיים שדורשים טיפול כבר היום, ואלה שעלולים להפוך לבעייתיים במתווה החדש.

אחד מעקרונות הליבה של תכנית הרפורמה הוא ההעברה של האשפוז הסיעודי מטיפול ותפעול ישיר של משרד הבריאות (שמולו התנהל המאושפז ומשפחתו), לקופות החולים. מהלך זה, חייב שיעשה באחריות ובתשומת לב קפדנית למספר עניינים:

ראשית, יש להגדיר באופן מיידי תעריף ליום אשפוז. לפני כחודשיים ביטל בית המשפט המחוזי את התעריף שלפיו מתקצב משרד הבריאות יום אשפוז לקשיש במוסד סיעודי. בית המשפט קבע שהתעריף נמוך מדי ואינו מאפשר למוסדות האשפוז לקיים את הקשישים בתנאי מחייה סבירים. עד היום, לא נקבע תעריף חדש. לא ניתן להעלות על הדעת מצב שבו האשפוז הסיעודי יועבר לקופות החולים מבלי שנמצאה התרופה לליקוי חמור כל כך, שהוכר באופן חד משמעי על ידי בית משפט בישראל. את התעריף החדש יש לקבוע במקצועיות ובשקיפות מלאה, ועל פי רכיבים שיהיו גלויים לכל וישקפו את העלויות האמיתיות שבהן נושאים בתי האבות לצורך הענקת שירותי אשפוז סיעודי ראויים. יש לעדכן את התעריף מעת לעת באמצעות מנגנון שיוגדר מראש, וישמור על ערכו הריאלי. היעדר מנגנון זה עלול להוות פתח לפריצה של התעריף להתערבות קופות החולים.

אשפוז סיעודי טוב לעשירים בלבד

זאת ועוד, תעריף זה צריך להינתן במסגרת תקציב "צבוע". העברה של תקציב כולל לקופות החולים מבלי שחלקו המוגדר יהיה מיועד באופן ברור למימון האשפוז הסיעודי, תביא לאינטרס מובנה מצד הקופות להשארת המטופלים בקהילה מבלי לאשפזם, והפניית התקציבים שיתפנו, למטרות אחרות. בהקשר זה יש להבטיח גם שאם יתברר לגבי כל אחת מהקופות כי האשפוז הסיעודי בה תוקצב בעודף או בחוסר, הפערים יקוזזו בתקציב השנה העוקבת. תקצוב לפי שימוש בפועל ימנע, שוב, מצב שבו הקופות ירוויחו מצמצום ימי האשפוז ויהיו בעלות אינטרס כלכלי להשאיר קשישים בקהילה. שיטה זו של תקצוב לפי שימוש נוהגת גם בתקציב שמועבר לקופות החולים במסגרת סל התרופות.

עניין נוסף שחייב להילקח בחשבון הוא העובדה שבעלות של קופות החולים על האשפוז הסיעודי, במיוחד בהיעדר תעריף מוגדר, תגרום לכך שהקופות ינהלו משא ומתן עם בתי האבות על תעריפי האשפוז. מצב זה מעלה חשש לקושי בהשגת הסכמים רציפים בין כל הקופות לבין כל המוסדות, דבר שיביא לצמצום חופש הבחירה של המטופל ומשפחתו בין המוסדות השונים. הן המטופל והן משפחתו ייפגעו פעם נוספת אם לא יקבעו נהלים ברורים ואכיפים לעניין משך ההמתנה לקבלת "קוד" (המהווה התחייבות כספית) מקופת החולים. קיים חשש שההמתנה תארך זמן רב תוך שהיא משמשת כלי לצמצום כמות ומשך האשפוזים הסיעודיים, למטרות חיסכון. המתנה זו תכביד על הקשיש ועל המשפחה בשעתם הקשה.

כמי שפוגש יום-יום את ציבור הקשישים הסיעודיים ומשפחותיהם, אני יודע שזו שעת המבחן. תחום האשפוז הסיעודי גוסס, וללא החייאה מיידית לא יהיה מי שיטפל בקשישים, ותכניות על רפורמה, גם אם הכוונה שמאחוריהן טובה, לא יצליחו. אני קורא לסגן שר הבריאות יעקב ליצמן להביא את סוגיית תעריף האשפוז הסיעודי על פתרונה לאלתר, ולבצע את העברת האשפוז הסיעודי לקופות החולים בצורה מקצועית ומסודרת, תוך בחינת כל ההשלכות. זאת על מנת למנוע פגיעה בענף האשפוז הסיעודי השרוי בקשיים ממילא. האשפוז הסיעודי המורכב, שנמצא כבר באחריות קופות החולים, סובל ממצוקה גדולה שניכרת בשטח, והוא מהווה תמרור אזהרה בכל הקשור למעורבות קופות החולים בתחום הסיעוד. פגיעה באשפוז הסיעודי הציבורי תביא להאצת שקיעתו, ולפריחתו של האשפוז הסיעודי הפרטי. בכך, יתרחב הפער בין המעמדות, ויימנע מרבים להזדקן ולסיים את החיים בכבוד. אנו מבקשים להימנע מכשלון של תכנית הרפורמה שלה חיכינו. אסור להגיע למצב בו אשפוז סיעודי טוב בישראל יהיה מנת חלקם של עשירים בלבד.

רוני עוזרי הוא יו"ר א.ב.א - איגוד בתי אבות ודיור מוגן בישראל.

בואו לדבר על זה בפורום ייעוץ והכוונה - טיפול סיעודי וגיל הזהב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום