כיצד לבחור טיפול לקשיש?

(0)
לדרג

הגיעה השעה לקבל החלטה - היכן לשכן את בני גיל הזהב הסיעודיים. מהם היתרונות והחסרונות של מטפל סיעודי בבית לעומת בית דיור מוגן? אירית זמיר עושה סדר בבלאגן

מאת: אירית זמיר

כאשר ההורה המבוגר שלנו מגיע לגיל שבו הוא זקוק למטפל, לעתים קרובות אנחנו מתלבטים מהו הפיתרון הטוב ביותר עבורו: האם זהו בית דיור מוגן, או מטפל סיעודי, שגר בבית הקשיש 24 שעות, או אולי מטפל שמגיע מספר פעמים בשבוע לסייע לקשיש? יש לשקול דברים רבים כאשר בוחרים בפיתרון כלשהו, וזאת משום שלפיתרון זה תהיה השפעה משמעותית על חייו. לרגל חודש גיל הזהב, המצוין בחודש אוקטובר, הנה מספר עצות למי שמתלבט כיצד כדאי לטפל בצורה הטובה ביותר בקשיש.

טיפול הולם לקשיש
טיפול הולם לקשיש

כיצד לבחור מטפל?

במידה והוחלט כי הפיתרון הטוב ביותר עבור הקשיש הוא מטפל סיעודי, יש לבחור את המטפל המתאים ביותר לקשיש. חשוב לבחור מטפל שיישאר לאורך זמן עם הקשיש ושיהיה בעל ההכשרה המתאימה כדי לטפל בו. ישנם מספר דברים חשובים שיש לבדוק כאשר אנו בוחרים מטפל סיעודי:

מומלץ לבקש מחברת הסיעוד קורות חיים של מספר מטפלים, כדי שנוכל לבחור מתוכם את המטפל המתאים ביותר. בקורות החיים של המטפל נוכל לראות מהו ניסיון העבודה שלו, האם יש שפה שמשותפת לו ולקשיש (לדוגמה, אידיש או לדינו), ומהן המיומנויות שיעזרו לו בעבודתו (האם יש לו הכשרה כאח סיעודי, מהם הקורסים אותם למד וכד'). כדאי לבחור במטפל שאינו מאוד צעיר, משום שסביר להניח שהוא יהיה מעוניין במקום עבודה לטווח ארוך.

יש לבדוק לעומק האם המטפל עבר הכשרה לטיפול בקשיש. ישנם קשישים, חלקם דמנטיים, שהטיפול בהם דורש סבלנות רבה והכשרה מקצועית. יש לבדוק מול חברת הסיעוד איזו הכשרה עבר העובד, והאם יש לו הכשרה מקצועית בטיפול בקשישים עם בעיות דומות לאלה של הקשיש המועמד לטיפול.

מומלץ שאחות הקהילה תגיע לבית הקשיש לאחר הגעתו הראשונית של המטפל ותסביר לו במה כרוך הטיפול בקשיש. זאת משום שכאשר מדובר בקשישים עם בעיות שקשה למטפל לא מנוסה להתמודד איתן, המטפלים נוטים לעזוב את מקום העבודה. האחות תוכל להסביר למטפל מה צפוי לו בעבודה עם הקשיש, וכך לתאם ציפיות בין הצדדים.

דבר נוסף שניתן לעשות בכדי שהטיפול בקשיש יהיה פשוט יותר ומוצלח יותר הוא לעשות שיחת הקדמה בה יוסבר למטפל מהי הגדרת התפקיד שלו ומהם הדברים שמצופה ממנו לעשות. כמו כן, יש למנות גורם אחד במשפחה שיהיה אחראי על הקשר עם המטפל וייתן לו הנחיות. מצב זה ימנע בלבול וחוסר החלטיות מצד המטפל.

בית דיור מוגן או מטפל סיעודי?

ההמלצה היא בדרך כלל להשאיר את הקשיש בסביבתו הטבעית, במידת האפשר. יחד עם זאת, לעתים בית אבות יכול להיות פיתרון מתאים עבור קשישים. ישנם מספר שיקולים שיש לקחת בחשבון כאשר מחליטים האם להשאיר את הקשיש בביתו, עם מטפל, או להעביר אותו לבית דיור מוגן:

היתרון העיקרי בבית אבות הוא היכולת לתת מענה לחולים מאוד "מורכבים", בזמן מירבי, משום שיש סגל רפואי נגיש.

היתרונות של הטיפול בבית הם שיש מטפל אחד על מטופל אחד וכל המשאבים של המטפל סובבים סביב הקשיש. זאת בעוד שבבתי אבות יש לפחות 6 קשישים על כל מטפל.

אם ההחלטה שנעשתה היא להשאיר את ההורה המבוגר בבית, מומלץ ליצור קשר עם היחידה להמשך לטיפול ולברר לגבי התמיכה והליווי הרפואיים שניתן לקבל בבית המטופל.

לרגל חודש גיל הזהב המצויין בחודש אוקטובר 'שירותי בריאות הכללית' תקיים פעילויות להעלאת מודעות לצרכים הבריאותיים והנפשיים של בני 65+:

סדנאות ומפגשים בנושאים מגוונים: מניעת תאונות בבית, פעילות גופנית, תזונה נכונה, שיפור זיכרון, זכויות סוציאליות, תזונה נכונה והתאמת תזונה למצב בריאותי, כיצד להתכונן לחורף, חשיבות חיסון נגד שפעת, התמודדות עם קור ועוד.

'קו חם' מוקד טלפוני: בנושאים הנוגעים למעבר לדיור מוגן, שיפור זיכרון ואביזרים רפואיים ובטיחות בבית (לשעות הפעילות ניתן לפנות למוקד 2700*).

אירית זמיר היא אחות במחוז חיפה של שירותי בריאות כללית.

בואו לדבר על זה בפורום זכויות מבוטחים בביטוח בריאות וסיעוד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום