קשב וזיכרון: אימון למוח

(0)
לדרג

הזיכרון אינו כמו פעם? תרגול המוח משפר יכולות קוגניטיביות ומונע הידרדרות הקשורה בגיל. גם את הראש צריך להכניס לכושר

מאת: מערכת zap doctors

עם העלייה בגיל, הופכות בעיות בזיכרון לתופעה שכיחה יותר; אנשים הסובלים ממנה מובכים מכך ונפגעים בתחומים רבים בחייהם כתוצאה מקיומה. ככלל, בגיל מבוגר ישנה ירידה בתפקודים נוספים כמו שמיעה וראייה. רובנו חושבים כי זהו חלק מתהליכי הגיל הטבעיים, אך מחקרים מדעיים מוכיחים כי אימון יכול לשפר את הכישורים הקוגניטיביים והפסיכו-מוטוריים הבסיסיים. תרגול המוח מגן עליו מפני הידרדרות הקשורה בגיל.

שיפור היכולות

כדי לאמן את המוח בצורה נכונה המותאמת לכל אדם, חברת "רי-מיינד (Re-Mind), המרכז לזיכרון וקוגניציה", משווקת את תוכנת MindFit, שהיא בעצם חדר כושר למוח. באמצעות שאלון אישי ותרגילים הניתנים למשתמש, התוכנה מעריכה את יכולותיו, ולאחר מכן בונה לו תוכנית אימונים אישית וייחודית המותאמת ליכולות אלו. "התוכנה מאתרת נקודות חוזק וחולשה אצל המשתמש, ובהתאם לכך בונה לו תוכנית לימודים המבוססת על משחקי מחשב שמאמנים אותו", מסביר אהוד שפירא, מנכ"ל רי-מיינד. לדבריו, תוך 12-9 חודשים האדם אמור לשפר את היכולות הקוגניטיביות והפסיכו-מוטוריות שלו: "אנשים פתאום מצליחים לזכור טוב יותר שמות ופרצופים, מצליחים לעשות פעולות כגון חניית הרכב בצורה טובה וקלה יותר".

רועי ישראלי, פסיכולוג בחברת קוגניפיט, החברה שפיתחה את התוכנה, אומר, כי "בניגוד לדעה הרווחת שלפיה יכולות המוח קבועות ועם הזמן אובדות יכולות קוגניטיביות כחלק מתהליך ההזדקנות הטבעי - המצב הוא בעצם הפוך. כאשר מאמנים את המוח, תאי העצב מקבלים יותר חמצן וחומרים מזינים, לכן הם פעילים יותר ומועדים פחות לתהליך הטבעי של מות תאים יום-יומי".

מאתגרים את המוח

ישראלי מסביר, שעם הזמן הפעילות שלנו בחיי היום-יום מתבצעת באופן אוטומטי. אמנם זהו תהליך טבעי, אך הוא מונע את העבודה של המוח ובסופו של דבר פוגע בנו. "יש עדויות מחקריות על אנשים שנפטרו בשיבה טובה וביצעו בהם נתיחה לאחר המוות. החוקרים גילו כי המוח שלהם הראה הצטמקות בעקבות אלצהיימר, אך לא נמצאו סימפטומים של המחלה. לאחר שבדקו את אורח חייהם, גילו כי אותם אנשים חיו חיים מאתגרים והיו פעילים מבחינה קוגנטיבית. הם למדו דברים חדשים כל הזמן ואתגרו את עצמם".

כאמור, למוח יש יכולות להשתפר כל הזמן ולכן לעולם לא מאוחר מדי להתחיל. אמנם כל פעילות מאתגרת, כמו לימוד נגינה על כלי מוזיקלי חדש או קריאת מאמר מדעי, יכולה לסייע, אך אין לנו שליטה על רמת הקושי. לעומת זאת, כאשר מאמנים את המוח באמצעות תוכנת המחשב, התוכנה מעלה באופן אוטומטי את רמת הקושי של התרגילים בהתאם למצבנו וכך חלה התקדמות.

"אנשים בגילאי 50-40 מודעים כיום לכך שהם צריכים ללכת לחדר כושר ולעסוק בפעילות גופנית, כך גם חשוב לשמור על כושר קוגניטיבי ולהתאמן בחדר כושר למוח", אומר שפירא. "רזרבות קוגניטיביות יגנו עלינו בזמן שתחול ירידה בזיכרון".

חדר הכושר למוח מאמן יכולות קוגניטיביות כגון זיכרון, מיקוד וחלוקת קשב, תפיסה חזותית ומרחבית, מהירות עיבוד מידע, הערכת זמן ומהירות, תכנון, מודעות ועוד. יש לציין כי מלבד השימוש בתוכנה אצל מבוגרים בני חמישים פלוס, היא מתאימה גם לילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז.

בואו לדבר על זה בפורום קשב וזיכרון בקרב מבוגרים ומתבגרים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום