הפטיטיס סי בישראל: טיפול לקוי

(5)
לדרג

לרגל יום המודעות הבינ"ל לדלקת כבד נגיפית מפרסמת עמותת חץ, הפועלת למען חולי כבד, נתונים על מצב החולים בישראל רק כ-10 אחוזים מהמאובחנים במחלה טופלו עד היום

מאת: מערכת zap doctors

הפטיטיס או "צהבת" בלשון העממית, פירושה דלקת של הכבד. דלקת כבד נגיפית מסוג C (הפטיטיס C) מועברת בד"כ במגע של דם עם דם נגוע בנגיף (הנגיף מחולל המחלה). בישראל חיים כ-100,000 נשאי נגיף ההפטיטיס C, שהם כ-2% מכלל האוכלוסייה. רובם (כ-80% מהם) אינם מודעים כלל למחלתם, כיוון שאינם חשים תסמינים כלשהם. נגיף הפטיטיס C גורם לדלקת כרונית בכבד שעלולה לפגוע בתפקוד הכבד ולהוביל לשחמת. הפטיטיס C הוא הגורם העיקרי לסרטן כבד ולצורך בהשתלת כבד.

יום המודעות הבינלאומי לדלקת כבד נגיפית (הפטיטיס), ה-World Hepatitis Day, מצוין מדי שנה ברחבי העולם ב-28 ביולי במטרה להעלות את רמת המודעות הציבורית על המחלה, תפוצתה וסיבוכיה ולעודד מניעה, אבחון וטיפול. יום זה מהווה הזדמנות עולמית חשובה לדון בקשיים ובסיכונים הכרוכים במחלה, באתגרים הרבים של החולים ובקידום צרכיהם. עמותות, ארגוני רופאים וגופים נוספים ברחבי העולם פועלים לקידום מטרות אלו. השבוע יצוין יום זה גם בכנסת ישראל, זו השנה השלישית, על ידי ח"כ יואל רזבוזוב ("יש עתיד"), באמצעות דיונים בנושאים שעל הפרק, בוועדות הכנסת השונות.

בישראל 2017 ישנם כ-30,000 אלף חולים מאובחנים בהפטיטיס C (דלקת כבד נגיפית), אך בפועל רק 10% מהם טופלו עד היום.

עיקר הבעיה טמונה בטיפול בחולים שכבר אובחנו לפני שנים במערכת הרפואית, אך עדיין לא זכו לקבל את הטיפול האנטי נגיפי החדש שנכנס לסל הבריאות בישראל לפני שנתיים וזאת משיקולי תקציב. בין החולים נמצאים גם חולים עם מחלה מתקדמת הדורשת טיפול דחוף, כדי למנוע התפתחות של סיבוכים, כמו כשל בתפקוד הכבד, צורך בהשתלת כבד וסרטן ראשוני של הכבד.

בנוסף, חולים עם מחלה בדרגת חומרה קלה אינם זכאים לקבל את הטיפול הכלול בסל הבריאות. גם אצל חלק מחולים אלה, המחלה עלולה להתקדם במשך הזמן למחלה משמעותית.

פרופ' אלי צוקרמן, מנהל היחידה למחלות כבד במרכז רפואי כרמל ויו"ר החברה הישראלית לחקר הכבד, מציין כי: "ראוי לציין שהחל משנת 2015 נעשתה בישראל פריצת דרך משמעותית בטיפול בחולי הפטיטיס C הודות לשיתוף הפעולה בין משרד הבריאות, החברה לחקר הכבד ועמותת חץ. יחד עם זאת, חולים רבים עדיין אינם מטופלים. מן הראוי לבצע בדיקות לגילוי הנגיף לאוכלוסיות הנמצאות בסיכון, להשלים את הערכת החולים שכבר מאובחנים ולהפנותם לטיפול ולכלול בסל הבריאות גם חולים עם מחלה קלה".

חוליו בורמן, מנכ"ל עמותת חץ, אומר כי: "חלק מהחולים אינם מטופלים כי הטיפול עבורם לא נכלל בסל הבריאות וחלק אחר לא מופנה לטיפול למרות שכבר אובחן במחלה. חייבים להתחיל לטפל מיידית בכל החולים המאובחנים במערכת, מדובר במחלה שניתן כיום לרפא לחלוטין". עוד הוסיף כי: "רק לאחרונה, התחילה המדינה באופן חלקי להפנות חולים הידועים במערכת לקבלת טיפול, אך זה בבחינת מעט מדיי ולחלק מהחולים עלול להיות מאוחר מדיי. בנוסף לכך, יש בישראל קרוב ל 100,000 איש הנושאים את הנגיף, אך הם אינם מודעים לכך. לפני שנתיים, אישר משרד הבריאות תכנית לאומית לאיתור הנשאים בקבוצות סיכון, אך התוכנית עדיין לא יצאה לפועל".

ח"כ יואל רזבוזוב 'יש עתיד', יוזם היום המיוחד בכנסת, מציין כי: "ממשלת ישראל מתעסקת בעצמה ולא במה שחשוב באמת האזרחים. לא ייתכן מצב בו התקציב לטיפול בחולים קיים, אך קופות החולים לא משקיעות אותו בקבוצות הסיכון למחלה. בריאותם של אזרחים רבים מופקרת. כאשר משרד הבריאות וקופות החולים לא מתריעים, בודקים ומטפלים באנשים הנמצאים בקבוצת הסיכון למחלת ההפטיטיס, הם חוטאים לתפקידם".

פרופ' זיו בן ארי, מנהלת המרכז למחלות כבד בבית חולים שיבא ונשיאת עמותת חץ: "התרופות הכלולות בסל הבריאות לטיפול במחלה הן פורצות דרך ופועלות כנגד כל הזנים והתת זנים של הנגיף ולכלל קבוצות החולים השונות. בנוסף, משך הטיפול בהן קצר והן משרות ריפוי מלא מהמחלה ב-90% -100% מכלל המטופלים. טיפול זה צפוי לשחק תפקיד חשוב ביותר בארץ ובעולם במיגור נגיף ההפטיטיס C . המדינה ומשרד הבריאות אמורים להשלים את המהלך בו החלו בשאיפה להנגיש את הטיפול החדש לכלל החולים במחלה".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום