פרוביוטיקה לא עוזרת לשלשול

(0)
לדרג

האנטיביוטיקה גורמת לעתים לבעיות עיכול, שנטילת פרובויטיקה עשויה לסייע נגדן. עם זאת במחקר חדש נמצא כי בכל מקרה, כעשירית מהמטופלים יסבלו מתופעת הלוואי

מאת: ד"ר עמית עקירוב

תוספי פרוביוטיקה אינם מונעים הופעת שלשולים על רקע טיפול אנטיביוטי או שלשולים על רקע זיהום חיידקי, כך עולה מתוצאות מחקר גדול, שפורסמו לאחרונה בכתב העת Lancet.

במחקר הנוכחי השתתפו בני 65 שנים ומעלה, שנחשפו לתכשיר אנטיביוטי אחד או יותר במהלך שבוע וטופלו באחד מחמישה בתי חולים אמריקאיים בתקופת המחקר. החוקרים בדקו הופעת שלשולים על רקע טיפול אנטיביוטי בתוך שמונה שבועות מהגיוס למחקר והופעת שלשולים על רקע זיהום בחיידק Clostridium difficile בתוך 12 שבועות.

כ-1,500 חולים חולקו באקראי לשתי קבוצות, כשרק באחת מהן ניתן טיפול פרוביוטי, קפסולה המכילה שני זנים של Lactobacillus acidophilus ושני זנים של Bifidobacterium.

החוקרים לא מצאו הבדלים בין הקבוצות בשיעורי שלשולים על-רקע טיפול אנטיביוטי (כולל שלשולים על רקע Clostridium difficile), כאשר כ-10% מהמשתתפים בסך הכל בכל קבוצה פיתחו שלשולים על רקע הטיפול האנטיביוטי.

מהמחקר עולה כי התכונות הנפוצות לחיידקים פרוביוטיים רבים, דוגמת ייצור חומצה לקטית, אינם יעילים כנגד שלשולים על רקע טיפול אנטיביוטי. הממצאים אינם מספקים עדות התומכת בהמלצות לטיפול שגרתי בפרוביוטיקה למניעת שלשולים על רקע טיפול אנטיביוטי או על רקע זיהום ב-Clostridium difficile.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות זיהומיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום