דום לב: החייאה מצילה חיים

(2)
לדרג

מישהו התמוטט לידכם? בלי פאניקה, כך תצילו חיים: וידוא הכרה, קריאה לעזרה, ביצוע עיסוי חזה, פתיחת נתיב אויר והנשמה. ואם יש דפיברילטור בשטח השתמשו בו

מאת: עדן גוטוין

למרות הניסיונות הרבים למניעה, דום לב הוא עדיין בעיה רפואית קשה, ונשאר סיבת המוות המרכזית, באזורים רבים בעולם. דום לב הוא מצב בו הלב מפסיק לפעול וכתוצאה מכך, נפסקת הזרמת הדם לכל חלקי הגוף. המערכת הרגישה ביותר להפסקת הזרמת הדם אליה, היא מערכת העצבים (המוח). הדקות הראשונות בזמן דום הלב הן קריטיות, מכיוון שזמן ממוצע של הגעת ניידת טיפול נמרץ הוא כ-10 דקות.

במידה ולא תינתן עזרה מיידית, מרגע ההתמוטטות ועד הגעת הניידת, סיכויי ההישרדות של האדם הסובל מדום לב פוחתים משמעותית. באמצעות ביצוע החייאה בסיסית, ניתן להגדיל את סיכוי ההישרדות ולהציל חיים.

בארה"ב ובקנדה מדווחים מידי שנה על מאות אלפי אנשים שחווים דום לב, כאשר כ-350 אלף איש מהם זוכים לקבל החייאה, ויותר ממחצית ממקריי ההחייאה מתרחשים מחוץ לכותלי בית החולים. יודגש כי הנתון האמור איננו כולל אנשים אשר חוו דום לב ולא בוצעו בהם פעולות החייאה.

מחקרים מראים כי בדום לב המתרחש מחוץ לבית החולים, ההחייאה הנעשית על-ידי עוברי אורח איננה אופטימלית ואיננה אפקטיבית בגלל חוסר ידע, ומכאן חשיבותו של הידע בנושא.

אז מה עושים במצב שדורש החייאה?

1. זיהוי מצב מסכן חיים. בדיקת הכרה: בשלב ראשון, יש לבדוק האם האדם מגיב והאם הוא נושם. עושים זאת בשתי דרכים: ראשית, קריאה בשמו של האדם. במידה והוא איננו מגיב לקריאה בשמו, יש לעבור לגירוי כאב: לצבוט חזק את שריר הטרפז (הנמצא בין הצוואר לכתף). במידה והאדם איננו מגיב לשני הגירויים הללו, הוא מחוסר הכרה.

כעת, יש לוודא האם האדם נושם. נחשוף את בית החזה שלו (הרמת חולצה במידת האפשר). ונבצע התרשמות מהירה מדפוס הנשימה, משך לא יותר מ-10 שניות.

אדם שאינו נושם או שאינו נושם בצורה רגילה (נשימה שנראית לא יעילה) הוא חולה הנמצא בדום לב ונצטרך לבצע עליו החייאה.

2. קריאה לעזרה: לאחר שזיהינו מצב של דום לב, הדורש החייאה, יש להתקשר במהירות האפשרית למוקד החירום.
במידה ואתם נמצאים במקום ציבורי, בקשו שיביאו לזירה דפיברילטור, מכשיר החייאה חשמלי. חשוב לציין שעל פי החוק, כל מקום ציבורי מחויב להחזיק במכשיר החייאה המסוגל לתת שוק חשמלי (יש לבקש מכשיר זה מאיש הביטחון במקום). ברגע שמכשיר זה מובא לזירה יש להשתמש בו מידית.

3. ביצוע עיסויים: ככל שהעיסויים יתבצעו סמוך יותר לרגע ההתמוטטות, ובצורה טובה, כך סיכויי ההישרדות של האדם עולים.

ביצוע עיסויים יעילים:

יש לוודא שהאדם שוכב על מצע קשיח (במידה והתמוטט על מיטה יש להורידו לרצפה).

חשיפת בית החזה (במידה ולא נעשה עד כה). יש להימנע מביצוע עיסויי חזה על בגדים.

הנחת שתי כפות ידיים במרכז בית החזה, בין שתי הפטמות, על העצם הקשיחה.

ביצוע לחיצות עמוקות ומהירות.

יש להימנע ככל הניתן מהפסקות במהלך ביצוע העיסוי.

עיסוי הוא פעולה מעייפת. קשה לבצע עיסוי יעיל למשך זמן ארוך. רצוי להחליף מעסה כל שתי דקות כדי לשמור על יעילות העיסוי.

4. פתיחת נתיב אוויר והנשמה: מדובר בשתי פעולות העשויות לסייע בהצלחת ההחייאה. לפי ההנחיות האחרונות של איגוד הלב האמריקאי, מכיוון שמדובר בפעולות הדורשות מיומנות טכנית רבה, אנשים שאינם מיומנים בביצוע הנשמות, נדרשים לבצע עיסויים בלבד, ולא לבצע פעולות אלה!

דפיברילטור (צילום: המרכז להדרכה ולציוד עזרה ראשונה)
דפיברילטור (צילום: המרכז להדרכה ולציוד עזרה ראשונה)

תקציר השלבים, לגזור ולשמור:

זיהוי מצב מסכן חיים: בדיקת הכרה מילולית ופיזית (קריאה בשם וצביטה). במידה ואדם לא מגיב, הוא מחוסר הכרה. במקרה זה, יש לבצע התרשמות מהירה ממצב הנשימה. במידה ואין נשימה, או שהנשימה לא יעילה, זהו אדם במצב דום לב.

קריאה לעזרה: להתקשר במהירות האפשרית למוקד החירום.
במקום ציבורי, לבקש מאיש ביטחון דפיברילטור. עם הגעת המכשיר לזירה, יש להשתמש בו מיידית!

ביצוע עיסויים: במרכז בית חזה, ללחוץ חזק ומהר! להחליף מעסה כל שתי דקות. ביצוע עיסויים רציפים, עד הגעת ניידת טיפול נמרץ.

נתיב אוויר והנשמה: רק במידה ומדובר באדם מיומן. במידה ולא, יש לבצע עיסויים רצופים בלבד.

חשוב להדגיש כי אין בהוראות אלו משום מתן הכשרה רפואית. ההוראות אינן מהוות תחליף לטיפול רפואי, או לקורס החייאה ועזרה ראשונה מקצועי. תמיד מומלץ לעבור קורס החייאה לצורך למידת הכללים ותרגול מעשי.

הכותבת היא פרמדיקית בעלת תואר ראשון ברפואת חירום, העובדת בחברת "המרכז להדרכה ולציוד עזרה ראשונה"

בואו לדבר על זה בפורום רפואה דחופה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום