אנטיביוטיקה לשלשול? עדיף לוותר

(2)
לדרג

מחקר חדש מגלה כי טיפול אנטיביוטי בשלשול הנגרם על ידי החיידק אי קולי מגביר סיכון לפתח תסמונת המוליטית אורמית

מאת: מערכת zap doctors

תסמונת המוליטית אורמית (HUS - Hemolytic Uremic Syndrome) היא מחלה חמורה המתאפיינת בהמוליזה חריפה, טרומבוציטופניה ואי ספיקת כליות. המחלה עלולה להיות קטלנית, ובמקרים רבים גורמת נזק כלייתי בלתי הפיך. היא נחשבת לאחד הגורמים הנפוצים לאי ספיקת כליות בילדים. מזה שנים ידוע כי המחלה מופיעה לאחר מחלת שלשול בכ-90% מהמקרים. חיידק אי קולי המייצר שיגה טוקסין הוא גורם שכיח למחלות שלשול בילדים, והוא החיידק הנפוץ ביותר המקושר להתפתחות HUS.

יש הגורסים כי דווקא הטיפול האנטיביוטי במחלת השלשול הראשונית מגביר את הסיכון לפתח HUS, אך מחקרים שנערכו בנושא הציגו פעם אחר פעם נתונים ממצאים סותרים בנידון.

מטרת העבודה הנוכחית, שפורסמה השבוע בכתב העת Pediatric Infectious Diseases Journal , הייתה לבדוק האם מתן טיפול אנטיביוטי לילדים עם מחלת שלשול שנגרמה מחיידק אי קולי O157 מגבירה סיכון להתפתחות HUS. במחקר הנוכחי נמצא כי לא מומלץ לטפל אנטיביוטית במרבית החולים עם שלשול על רקע חיידקי.

שיטות

חוקרים ממינסוטה, ארה"ב, ביצעו מחקר מקרה-בקרה. קבוצת המחקר כללה מקרים של חולים שפיתחו HUS לאחר מחלת שלשול ותרבית צואה חיובית לאי קולי O157. מקרי הבקרה כללו חולים במחלת שלשול על רקע חיידק זה, אשר לא פתחו HUS. כל משתתפי המחקר היו מתחת לגיל 20 שנה, ובוצעה התאמת גיל ומין בין המקרים.

תוצאות

במחקר 66 חולים אשר פיתחו HUS ו- 129 מקרי בקרה. בסה"כ כ-5% מהחולים עם שלשול על רקע אי קולי O157 פיתחו HUS. הזמן הממוצע להתפתחות HUS לאחר מחלת השלשול היה 6.7 ימים. נמצא כי לבנות סיכון גבוה יותר לפתח HUS לאחר מחלת שלשול מאשר לבנים (OR 2.5). מתן אנטיביוטיקה בקטריוצידית תוך 3 ימים מתחילת מחלת השלשול היה קשור בצורה מובהקת לסיכון מוגבר להתפתחות HUS. מתן אנטיביוטיקה בקטריוסטטית לא גרם לשכיחות מוגברת של HUS. הנתונים נשארו מובהקים גם לאחר ניתוח סטטיסטי שלקח בחשבון מדדים נוספים דוגמת חומרת המחלה.

מסקנה

המחקר הנוכחי מחזק את ההשערה שטיפול אנטיביוטי במחלת שלשול על רקע חיידקים מייצרי שיגה טוקסין מגביר סיכון להתפתחות HUS. מכיוון שרוב מחלות השלשול החיידקיות חולפות מעצמן, והסיכון לפתח אי ספיקת כליות ב-HUS הוא ממשי, לא מומלץ לטפל אנטיביוטית במרבית החולים עם שלשול על רקע חיידקי.

בואו לדבר על זה בפורום פורום גסטרואנטרולוגיה - מחלות דרכי העיכול.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום - לחצו כאן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום