אסטמה: בחירת הטיפול המתאים

(0)
לדרג

ביום שלישי (5 במאי) התקיים יום האסטמה העולמי. איכות חייהם של החולים יכולה להשתפר באמצעות ניטור המחלה - לימוד על מצב התחלואה ומציאת טיפול מתאים

מאת: פרופ' אשר טל

עוד בנושא: אסטמה בילדים, אסטמה של העור

ישנם בישראל כ-400 אלף אנשים סובלים מאסטמה בדרגות חומרה שונות; ומהם כ-240 אלף ילדים. החולים הקלים סובלים מחסימה קלה בדרכי הנשימה וממקרים קלים של קוצר נשימה מדי פעם. לעומתם, החולים הבינוניים מתקשים במאמץ וסובלים מהתקפים חמורים יותר, המקשים עליהם לתפקד; ואילו החולים הקשים עוברים התקפים תכופים, קשים וממושכים יותר, אשר לעיתים עלולים אף לסכן את חייהם, בהעדר טיפול נכון. כ-150 חולים נפטרים בכל שנה מאסטמה.

שליטה במחלה

ניטור מחלה הינו מהלך שצובר בשנים האחרונות תאוצה רבה בקרב מערכות בריאות במדינות מערביות שונות במחלות כגון: סרטן, שפעת, איידס, ועוד. מטרת הניטור הינה ללמוד על מצבה האמיתי של התחלואה במדינה, תוך שימוש במדדים כמו מספר החולים, פרופיל החולים, אבחון קהלים או ריכוזי חולים באזורים מסוימים, וכמובן מציאת טיפול הולם ומתאים לכל חולה על מנת שיקבל את הטיפול המיטבי ושיצליח לשלוט במחלתו.

ניטור מחלת האסטמה עשוי לצמצם את מספר החולים הקשים ולשפר את איכות החיים של רבים מהם. כמו כן עשוי הניטור לצמצם באופן ניכר את הוצאות המדינה על הטיפול במחלה המסתכמות כיום, על-פי מחקר שיזמה עמותת לנשום, במיליארד שקלים לשנה וכוללות בתוכם כ-107 אלף ימי אשפוז, 107 אלף פניות למיון וכ-44 אלף ימי עבודה מבוזבזים ועוד.

העולם כולו עוסק כיום בנושא של "Burden of disease" - נטל המחלה. כלומר, הפגיעה באיכות החיים של החולה ובמקביל הנטל הכלכלי על מערכות הבריאות. ניתן וחשוב לנטר פעולות כמו מספר ותכיפות פניות למיון, שיעור אשפוזים, מקבצי וריכוזי חולים, עונות שכיחות, הפסד ימי עבודה למשק ועוד. מידע מתאים וטיפול תרופתי יעיל יאפשרו לחולה להגיע לשליטה ואיזון על המחלה ולמעשה יאפשרו לו לקבל טיפול מיטבי והולם למחלתו.

פרופ' אשר טל הוא מומחה ריאות מביה"ח סורוקה.

בואו לדבר על זה בפורום אלרגיה ואסתמה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום