ניתוח הייפק: לשטוף את הגידול מהבטן

(3)
לדרג
תוכן מקודם

טכניקת ההייפק מציעה תקווה לחולים שבעבר כמעט ולא ניתנו להם סיכויים. אצל חלקם, ההייפק יוצר עיכוב משמעותי במחלה, ויש אף שזוכים להחלמה מלאה

בית רופאים
053-7932999 (מספר מקשר)

ניתוח הייפק הוא גישה טיפולית לאנשים החולים בסרטן גרורתי לצפק (צפק הוא הציפוי הפנימי של חלל הבטן). הניתוחים הראשונים מסוג זה התבצעו ב-1980 בארה"ב ובצרפת, לטיפול בשתי מחלות סרטן נדירות יחסית: סרטן התוספתן ומזותליומה ביטנית. לפני כ-15 שנים, בעקבות ההצלחה בטיפול במחלות הנדירות, הוחלט לבחון את יעילות הטיפול גם במחלות סרטן שכיחות יותר, כמו סרטן המעי הגס, סרטן שחלות וסרטן קיבה. נמצא כי הטיפול בגישה זו עשוי לעזור לחלק מהמטופלים ואף לשנות את מהלך המחלה.

בשלב הראשון של הניתוח מבצעים כריתה של כל הגרורות בחלל הבטן, ואם יש צורך גם כריתת איברים נוספים הנגועים במחלה. מיד בתום שלב הכירורגיה (שלב הכריתה) ולאחר שהוסרו כל הגידולים הנראים לעין, מבצעים כימותרפיה מחוממת במשך שעה עד שעה וחצי, במטרה להשמיד תאים נוספים בלתי נראים המפוזרים בחלל הבטן.

בשלב זה, כשהחולה עדיין מורדם, סוגרים זמנית את הבטן ויוצרים מערכת שטיפה (מחברים צנרת למשאבה מיוחדת שמחממת את הנוזל ל-42 מעלות ושוטפת את חלל בטן עם הכימותרפיה); זהו ההייפק: מטרתו להשמיד את תאי הסרטן הבלתי נראים המצויים בחלל הבטן.

לאחר הניתוח החולה מאושפז במחלקה הכירורגית כשבוע להתאוששות. לאחר השחרור ובהתאם לפתולוגיה, מחליטים האם החולה זקוק להמשך קבלת טיפול כימותרפי דרך הווריד.

ניתוח הייפק מיועד לחולי סרטן עם גרורות בחלל הבטן. צילום: שאטרסטוק
ניתוח הייפק מיועד לחולי סרטן עם גרורות בחלל הבטן. צילום: שאטרסטוק

יתרונות ההייפק

בעבר היו מטפלים בתאים הבלתי נראים באמצעות כימותרפיה לווריד. אולם היות שאזור הצפק אינו עשיר בדם ואספקת הדם אליו אינה טובה כמו לאיברים אחרים, לעיתים לא הגיעה הכימותרפיה בצורה יעילה לאזור ולא השפיעה כמו באיברים אחרים. בהשוואה לטיפול לווריד, המינון של כימותרפיה מחוממת שמגיעה ישירות לחלל הבטן גבוה עד פי 20.

ההייפק מציע תקווה לחולים עם סרטן בשלב 4, שבעבר כמעט ולא ניתנו להם סיכויים ובקרב חלק מחולים אלו ההייפק יוצר עיכוב משמעותי במחלה, מה שמהווה מהפכה של ממש. חלק קטן מהחולים זוכים גם להחלמה מלאה.

סיבוכים של ניתוח ההייפק

כמו בכל ניתוח, גם בניתוח הייפק עלולים להופיע סיבוכים המוכרים מניתוחי בטן אחרים כמו זהום תוך ביטני, דימום וכו'. סיבוכי הכימותרפיה אינם שכיחים ובדרך כלל מוגבלים. לכימותרפיה המחוממת יש פחות תופעות לוואי מאלו האופייניות בכימותרפיה רגילה הניתנת לווריד (כגון בחילות וכו') וזאת כיוון שבניתוח ההייפק רוב הכימותרפיה אינה נספגת מחלל הבטן למחזור הדם.

ניתוחי הייפק מבוצעים בבתי החולים המרכזיים בישראל. צילום: שאטרסטוק
ניתוחי הייפק מבוצעים בבתי החולים המרכזיים בישראל. צילום: שאטרסטוק

מקומות המבצעים ניתוחי הייפק

ההייפק היא שיטה ניתוחית שהמודעות אליה בישראל הולכת וגדלה היא מקובלת בארץ למעלה מעשור ויש עליה משמעותית במספר המטופלים העוברים פרוצדורה זו בשלוש השנים האחרונות. עם זאת, המודעות אליה עדיין אינה מספקת, הן בקרב המטופלים והן בקרב הרופאים.

ישנם מספר רופאים המתמחים בניתוח זה אשר מבוצע בבתי החולים המרכזיים בישראל.

למי מתאים ניתוח הייפק?

הניתוח מיועד לחולי סרטן עם גרורות בחלל הבטן שמקורו במערכת העיכול כגון סרטן מעי גס, סרטן קיבה, סרטן התוספתן, וכן מחלות נוספות כגון מזותליומה צפקית וסרטן שחלה.

תנאי חשוב להצלחה של הניתוח הוא מצב בריאותי טוב של המטופל (העדר מחלות כגון לב, כליות, כבד, ריאות וכיוב').

ד"ר אביעד הופמן הוא כירורג בכיר, מומחה בכירורגיה כללית ואונקולוגית, באסיא מדיקל ובבית חולים שיבא תל השומר.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

    רוצה לדרג?
    זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

    עוד בתחום